24 pravidiel ako sa chrániť pred alergiami

ilustračné foto

autorská koláž hlavne.sk, pixabay/PublicDomainPictures

Kýchanie, upchatý nos, svrbiace a opuchnuté viečka alebo slziace oči. Aj vy patríte k tejto „šťastnej“ časti populácie, ktorej radosť z tepla kazí alergicka reakcia hádam na všetko? Potom nasledujúce riadky sú určené pre vás.

Za všetkým hľadaj imunitný systém, teda komplex mechanizmov a reakcií vo vnútri organizmu, ktoré ho ochraňujú proti chorobám a zápalom, spôsobených baktériami, vírusmi, jednobunkovcami, hubami či tumorovými bunkami.

Hlavnou úlohou imunitného systému je rozoznať vlastné od cudzích buniek ako aj tkanív, či chemických látok. Je to v podstate jedinečná obranná armáda.

FOTO: Zaplavené autá, dopravný kolaps – toto narobili prívalové dažde!

No náš dokonalý obranný mechanizmus, občas nie je až taký dokonalý (i keď, ruku na srdce, vo väčšine prípadov ho o dokonalosť oberáme mi sami) a naša alergia je tak trošku chybička v programe.

Takto sa to začína

Keď náš obranný system nefunguje správne a je oslabený, naše telo nám to dá pocítiť. A jednou z jeho pomýlených reakcií je i alergia. Touto prehnanou reakciou sa náš imunitný systém snaží ochrániť naše telo, avšak v týchto prípadoch pred látkami, ktoré v skutočnosti nie sú škodlivé a nemali by sme na ne reagovať. A tak sa stane, že malé častice vznášajúce sa vo vzduchu, prichádzajú do kontaktu s nosom, očami a pľúcami môžu spustiť alergiu nosa, očí a pľúc.

V tomto období „úradujú“ alergie | foto: profimedia.sk

Pravdaže alergia može vzniknúť v podstate na všetko. Tieto látky sú vo všeobecnosti nazývané alergény. Môžu to byť peľové zrná, roztoče, plesne, sekréty zvierat (napr. sliny mačky), potraviny, lieky atď…

Hviezdne outfity inak – pozrite sa, toto by ste zvládli doma tiež!

Značná časť príznakov alergie je zapríčinených zmenami, ktoré navodí látka nazývaná histamín. Začervenenia, či opuch kože, nosa, očí sliznice, zvýšenie produkcie hlienu v orgánoch (vodnatému výtoku, tvorbe sĺz, hlienov v prieduškách), zúženie dýchacích ciest, “podráždenie” nervov, s ktorými prichádza do kontaktu: svrbenie, kýchanie či kašeľ, kŕče a hnačky. Za všetko môže histamín.

Toto nám oslabuje organizmus

Každá prekonaná infekcia znižuje prirodzenú odolnosť organizmu. Ale imunitnému systému „podrážajú kolená“ i ďalšie negatívne vplyvy, znečistené životné prostredie, dlhodobý stres, negatívne emócie, nesprávna výživa a životospráva, nekvalitné potraviny, nedostatok spánku, užívanie nadmerného množstva alkoholu, cigariet, drog nadmerné a časté užívanie antibiotík, rôzne druhy žiarenia a hlavne psychika.

VIDEO: Putin vo Viedni – na tomto sa vozil?!

Naša alergia je prehnanou reakciou, odrazom predráždeného systému. Náš deň je presiaknutý zmesou prehnanými reakcii, stresu, behu, kompromisov, vypetých situácii, chaosu a zmätku.

Na konci dňa, keď ukladám dieťa do postele som na pokraji vyčerpania, nervového výbuchu. Chcem byť už v pokoji, prečítať si pol roka rozčítanú knihu, porozprávať sa s manželom, užívať si každý úsmev dieťaťa, ale namiesto toho sa mi nechce od vyčerpania už ani len dýchať… Ráno sa budím plná predsavzatí, že tento deň zvládnem podľa svojho naj… ale potom večer … opäť padám na nos…“ spoznávate sa v tom?

Návšteva imunológa

Základom akejkoľvek liečby je návšteva imunológa. Vašu alergiu diagnostikujú a určia presnú liečbu. Alergiu netreba podceňovať, nakoľko čím dlhšie budete vystavení alergénu, tým sa budú vaše reakcie zhoršovať, vaša imunita bude stále oslabenejšia a zápalové prostredie bude pretrvávať.

Ak váš praktický lekár získa bežným vyšetrením podozrenie na poruchu imunity, pošle vás na špeciálne vyšetrenie k imunológovi. | foto: profimedia.sk

No čosi navyše môžeme urobiť i my

Ako teda môžeme očakávať, že naše telo bude harmonické a vyvážené, keď nás zožiera náš vlastný predráždený systém? Ak niečo potrebujeme zo všetkého najviac, tak je to zvoľniť, upokojiť sa, zmeniť zaužívané návyky, ktoré nám neprinášajú nič okrem stresu a vyčerpania. Tu je zopár overených záchranných kolies.

24 zásad v boji proti alergiám

1. Zásada č.1, je sa v čo možno najväčšej miere vyhýbať alergénom. Klišé? Ale pravdivé.

Pomôžu vám výdobytky techniky, ako zvlhčovače, odvlhčovače vzduchu, sieťky proti hmyzu, peľu, vysávače pre alergikov, čističky vzduchu… najúčinnejšia je i tak pravidelnosť a navlhčená prachovka.

2. Zdravie rastie v záhradách. Pokúsme sa jesť sezónne a lokálne potraviny. Hlavne čerstvé, chemicky neupravené, nemodifikované. Odťažíme trávenie, čerstvá potravina dodá telu energiu a potrebné nutričné látky – ale hlavne chutí. Vyberme sa na trh, nájdime predajcu, ktorý s láskou starostlivo dopestoval rajčiny spôsobom, ako ich pestovala pred rokmi, vaša babka. Malá prechádzka tiež neublíži. Zoberte so sebou deti, uvidíte ako sa budú tešiť. Zavediete im zdravé návyky a oni sa budú cítit nápomocné a doležité.

Pažítka a petržlenová vňať sú vynikajúcimi ochucovadlami aj zdrojom vitamímov | foto: profimedia.sk

3. Nedávajme si veľa práce s úpravou stravy. Nie je nič chutnejšie ako sviečková na smotane s domácou kysnutou knedľou od mamičky. Pokúsme sa na to nachvíľku zabudnúť, a skúsme si odpustiť vyprážané rezne, hranolčeky, zápražky do polievok… dá sa zaobísť i bez toho. Netreba hned zmeniť celý jedálny lístok a jesť len otruby, semienka a klíčky. Nechajte odýchnuť svoje črevo. Každá záťaž ktorú vypustíme a nahradíme, je prospešná, a povedzme si, že občas nám neublíži ani šalát.

Osýpky znovu úradujú, pozrite sa kde…

4. Nejedzte večer po osemnástej hodine. Aj váš traviaci system si zaslúži, priestor na odpočinok. Inak nemôže normálne fungovať. Bude sa vám lepšie zaspávať, nebude vás večer budiť pečeň, s najväčšou pravdepodobnosťou schudnete, lebo telo stihne potravu riadne spracovať, a podľa potreby rozdistribuovať a nie len ukľadať, do zásoby. Vraví sa ze naša imunita je v črevách, tak si na to spomeňte, keď budete večer pri nudnom televíznom programe vyjedať sušienky, alebo chipsy.

5. Uberme cukor. Všetci vieme, že cukor je dnes všade – počnúc pečivom a končiach pri jogurte. Urobili sme z neho univerzálnu príčina hádam všetkých chôrob. V každom prípade je to pre náš organizmus jed. Ak niečo nepotrebujeme v čase alergie pridávať do tela, tak je to práve cukor. Stačí nám úplne ten, ktorý zjeme napr. v čerstvých jahodách, ktorých sú teraz plné záhrady.

6. Pridajme si do jedla niečo zelené. Nemusia to byť rovno riasy, spiruliny, chlorely a všakovaké dovezené superpotraviny. Viete aké „zlato“ sa skrýva v petržlenovej vňati? Prestriedajte hrášok, pažítku, mladú cibuľku. Chcete podporiť pečeň?– dajte si púpavove listy (nie prosím od cesty a nie ak máte alergiu na púpavu).

7. Berme ohľad na naše telo. To čo je vhodné pre jedného, nemusí vyhovovať druhému. Tak ako každému nezaberie rovnaký liek rovnako, ani potraviny nie sú rovnako vhodné pre všetkých v rovnakej miere. Jablko je síce velmi zdravé, má množstvo antioxidantov, vitamínov .. zároveň však je sacharidovou potravinou, jeden môže mať naň intoleranciu, iný zasa alergiu. Ak vám jablko nechutí, jednoducho ho nejedzte. Nemáte chuť jesť ráno, tak sa najedzte o hodinu. Rešpektujte svoje telo, určite má dobrý dôvod, že nemáte práve chuť si dať na raňajky jablko.

Najúčinnejšou prevenciou proti osýpkam je očkovanie

8. Vynechajte alkohol – ako sa na Slovensku vraví – prekvapíte pečeň, pokúste sa obmedziť cigarety, lepšie sa vám pôjde po schodoch.

9. Pečen potrebuje regenerovať. Pomožu nám vitamíny, mineraly, vlakniny, kyslik, a oddych. Oblečte si zelenu farbu, je to farba pečene a jary. Možete skúsiť i očistnú kúru na pečeň, či žlčník.. Výborná je detoxikácia pomocou olivového oleja zmiešaného s citrónovou šťavou. Účinný je aj pestrec mariánsky, bylinné tinktúry. Skúste si urobiť očistný deň, pite len vodu a bylinné čaje. Medovka vás zharmonizuje, upokojí predráždený systém, večer vám pomôže zaspať a nie sú na ňu obvyklé alergie.

10. Vitamíny a minerály. Všeobecne platí, že ľudia so zvýšenou psychickou alebo fyzickou záťažou, majú zvýšenú potrebu magnézia. Povedzme si, alergia sama o sebe je pre nás záťažou. Rovnako zaraďte potraviny obsahujúce zinok a D vitamín, bez neho s alergiou len ťažko pohnete. A v neposlednom rade C vitamín – ten svojim imunomodulačným účinkom prispieva k oslabovaniu alergických reakcií a tým k vyváženej funkcii imunitného systému, znižuje vyplavovanie histamínu a protizápalový účinok, čo umožňuje znižovať spotrebu symptomatických liekov.

11. Ak sa nebojíte ihiel, skúste akupunktúru.

12. Sila vychádza z brucha. Skúste brušné dýchanie. Uvoľní sa vám bránica, opadne stres, prekrví sa brušná dutina, ani neviete ako, bude vám lepšie.

13. Skúste jogu prstov. Fascinujúci spôsob ako ovládať vlastné zdravie. Jedná sa o jednotlivé prstové pozície, cviky, ktorými prostredníctvom akupresúrnych bodov a energetických dráh vyšlete mozgu signál a vyvoláte akciu vo vlastnom tele, ktorej cieľom bude navodiť stav vnútornej harmónie a uzdravenia. Stačí sa len naučiť držať dlane a prsty počas krátkych cvičení v správnej pozícii a môžete sa vydať na cestu samoliečenia.

Na alergie pomáha aj cvičenie | foto: profimedia.sk

14. Vyhýbajte sa stresu, stresovým situáciám, ľuďom, ktorí vás stresujú. Nadýchnite sa 3 krát a položte si otázku, bude na tom záležať za 5 minút, za 5 hodín, za 5 týždňov, mesiacov rokov…. ak nie, neoplatí sa kvôli tomu vytáčať do nepríčetnosti a skracovať si tak život ani o minútu.

15. Masáž. Užasný spôsob ako sa uvolniť, oddýchnuť, pohnúť lymfou a zbaviť sa toxínov. Pomôže pokožke, nervom, lymfe, svalstvu. Uvoľníte akupresúrne body, prekrvíte telo. Existujú masáže od výmyslu sveta. Dobre však padne, i to ak vám partner po ťažkom dni pomasíruje stuhnutý krk. Pocit ľahkosti vám zaručí olejová automasáž chodidiel.

16. Hýbme sa! Zasa to staré známe. Aj alergény sa rýchlejšie vyplavujú z tela, keď sa málinko pohneme. Je niekoľko zlatých pravidiel pohybu, v každom prípade si každý musí vybrať ten správny spôsob pre seba. Je to presne ten pohyb, ktorý budete ochotný robiť i po roku, a nebudete každý deň otrávený, že musíte ešte zájsť do posilňovne, behať, či cvičiť jogu. Nič proti cvičeniu, ale v prvom rade vás musí tešiť, preto si nájdite šport, ktorý bude pre vás zároveň koníčkom.

K zdraviu vám bude stačiť i hodina rýchlej chôdze denne, alebo tých zaužívaných 10 000 krokov, jednoducho ak znásobíte denne frekvenciu srdca aspoň na 10 -20 minút. Tak si v pokoji ráno pobehnite na autobus, ponaháňajte dieťa a vybehnite do bytu po schodoch.

17. Potrebujete kyslík. Choďte na prechádzku do lesa, vzduch je tam vlhkejší a čistejší, a koncentrácia kyslíka nenahraditeľná. Kto je alergický napríklad na vŕbu, vyberie ihličnatý les a nebude pokúšať šťastie.

18. Pite dostatok vody. Nie veľa, ale dostatok. Približnú dennú dávku vody si ľahko vypočítate, ak svoju váhu vynásobíte koeficientom 0,035. Je to pravdaže orientačné číslo. Určite si však prilejte vody v horúce letné dni, ak trpíte nadváhou, či aktívne športujete.

Amalgámové plomby budú zakázané. Ale iba pre niektorých

19. Ak nemáte alergiu na strom pred domom, tak vetrajte a pustite si do domu slnko. A to tak veľa a tak často, ako sa len dá. Kyslík a slnko sú náš život, tak im dajme ich zaslúžené miesto v našich životoch.

20. Používajte pri údržbe domu a tela, čo najmenej chémie. Okná sa dajú rovnako dobre umyť i s octovou vodou. A telo sa dá hydratovať rovnako dobre i s panenským olivovým, ci argánovým olejom naneseným na vlhké telo.

21. Poupratujte si. Povyhadzujte nepotrebné veci zo zásuviek, podarujte nenosené oblečenie, ostrihajte bytové rastliny, odtiahnite skriňu a utrite prach, povyhadzujte potraviny a krémy po záruke.

22. Spomaľte!

23. Modlite sa, meditujte, smejte sa a milujte! Zdravie vychádza z vnútra.

24. Nebuďte negatívni a snažte sa užiť si každú minútu dňa.

 

ilustračné foto: profimedia.sk

 

Môže vás zaujímať

Kiska navštívi Ukrajinu, stretne sa s jej prezidentom Porošenkom