Jednou vetou

Boj o voliča v eurovoľbách: Podobajú sa vôbec na seba?

Nejeden človek sa pristaví pri volebnom pútači a nevie nájsť podobnosť so známym politikom

autorská koláž hlavne.sk, jxp

Na nespoznanie! Vrátili sa v čase, aj o 20 rokov. Kto? Niektorí kandidáti na bilboardoch do eurovolieb. Isteže, pri reklamných fotografiách je retuš štandardná vec, ale nič sa nemá prepísknuť. Ľudia totiž vnímajú rozdiely medzi pôvodnými tvárami a tvárami retušovanými. Volič podľa odborníkov podvedome vníma a vyhodnocuje súlad alebo nesúlad s tým, čo vidí, čo cíti a čo skutočne pozná. Na zááklade toho potom voli vyhodnocuje súlad alebo nesúlad s tým, čo reálne pozná.

Globsec spolupracuje s Výbohovým kamarátom, čo mal kryť Bašternáka

Rozdiel medzi Luciou Ďuriš Nicholsonovou na bilboardoch a v realite je jeden z najpriepastnejších. Hlavne.sk to po vzhliadnutí bilboardov potvrdila aj špecialiatka na komunikáciu Nora Lauková.

„Retuš je veľmi výrazná v celej časti tváre a v mimických vráskach. Došlo aj k miernemu zúženiu tváre v spodnej časti, zvýrazneniu očí
a to navodzuje viac pocit neprirodzenosti,“ hodnotí Nora Lauková fotografiu L. Ď. Nicholsonovej. Fotografie podľa nej síce ukazujú na vyrovnanosť, spokojnosť a priamy kontakt a fotografia urobila poslankyňu mladšou, ale „práve jej mimické vrásky v oblasti tváre zvýrazňovali jej jednoznačnosť a napredovanie“.

Čo na to hovorí Lucia Ďuriš Nicholson?

„So svojím billboardom som spokojná. V každom prípade politika by som nehodnotila podľa billboardov, ale podľa činov pre ľudí,“ uviedla kandidátka na europoslankyňu za SaS pre hlavne.sk.
Naopak, vcelku sa na seba podobá po vzhliadnutí bilboardov líder Obyčajných ľudí a nezávislých osobností Igor Matovič.  „Retuš je minimálne použitá, len v oblasti čela a mimických vrások medzi obočím. Jeho fotografia je veľmi podobná originálnemu neverbálnemu prejavu. Fotografia má pri neverbálnom prejave navodiť priamy kontakt, príjemný úsmev,“ konštatuje odborníčka N. Lauková, ktorá ale dopĺňa, že „redukcia vrások na čele mu ubrala na výraze prejavu jednoznačnosti“. 
Igor Matovič pre hlavne.sk uviedol, že svoj bilboard ešte nevidel. „Moje zadanie však znelo: neretušovať pokiaľ sa dá vôbec. Nechcem vyzerať ako tí, čo sa na seba vôbec nepodobajú,“ vyhlásil kandidát na europoslanca za OĽaNO.
S Annou Záborskou kandidátkou za Kresťanskú úniu sa fotograf pohral, na bilboarde je s kolegom B. Škripekom.
„Obaja majú tváre mierne vyretušované, najmä v časti obočia, čela, vrások očí a nosa. Bola tam snaha zachovať, čo najviac prirodzenosti. U pani Záborskej práve vrásky od očí smerujúce nadol a zjemnenie línie lícnych vrások odzrkadľuje jej osobnosť, vnútorné pochopenie, akceptáciu a citlivosť. Podľa môjho názoru tieto vrásky mohli byť zobrazené,“ je presvedčená Nora Lauková.
S Annou Záborskou sa nám napriek niekoľkým pokusom spojiť nepodarilo, čo si teda myslí o sebe na bilboardoch, žiaľ, nevieme.
Eurokandidát za SNS Karol Farkašovský je podľa N. Laukovej  korigovaný na obrázku najmä v oblasti vrások čela a nosa a boli robené korekcie očných vrások. „I keď bola snaha ho viac zjemniť, práve odobratie vrások, ktoré má v oblasti čela zvýrazňovali jeho potenciál jednoznačnosti, rozhodnosti, schopnosti nadväzovať priame partnerstvá. Na bilboarde bola pravdepodobne snaha navodenia korektnosti, skúseností a záujmu,“vysvetľuje pre hlavne.sk Nora Lauková.
Najautentickejší bilboard má Jaroslav Paška, kandidát na europoslanca za SNS. „Jeho tvár je korigovaná veľmi mierne, boli len upravované lícne mimické vrásky a čelové vrásky. Tento bilboard a fotografia je najviac autentická. Autori mali zrejme potrebu navodiť autencitou fotky spokojnosť a presvedčivosť kandidáta,“ myslí si Nora Lauková, špecialistka na neverbálnu komunikáciu.
Reakcia Jaroslava Pašku? „Nuž, fotila nás profesionálna agentúra a ja som sa zveril do odborných rúk,“ uviedol J. Paška pre hlavne.sk.

Môže vás zaujímať

KORONAVÍRUS: Slovenskí vedci pripravujú 100-tisíc PCR testov