Jednou vetou

Cholesterolové monštrá, alebo súčasť zdravej diéty? Pravda o vajíčkach

Je jedenie vajíčok dobré pre náš organizmus, alebo nám práve naopak škodia?

autorská koláž hlavne.sk, Shutterstock

Na Veľkú noc zvykneme konzumovať nielen čokoládové vajíčka, ale aj tie naozajstné. V tomto článku sa dozviete, či sú zdravou súčasťou jedálnička, alebo potravinou, ktorej by sme sa mali radšej okľukou vyhýbať.

Dôkaz zmŕtvychvstania alebo stredoveký podvrh? Názory na Turínske plátno sú rôzne

Veľká noc mohla v tých z nás, ktorí sa snažia starať o svoje zdravie, prebudiť večnú otázku. Je jedenie vajíčok dobré pre náš organizmus, alebo nám práve naopak škodia? Vedci, zdá sa, prichádzajú každý rok s inou odpoveďou. Raz sú vajíčka skvelým zdrojom bielkovín, inokedy sú to krvilačné beštie, ktoré nás zahrdúsia nekonečným prívalom cholesterolu.

Džúsy verzus sladené nápoje. Sú naozaj zdravšie?

Ak máme byť objektívni, uvedomíme si, že v pomere kalórií a proteínov sú vajíčka efektívnym zdrojom živín. Jedno vajíčko môže pri približne 70 kalóriách obsahovať až 6 gramov bielkovín. Okrem toho v sebe skrýva vitamín D (nevyhnutný pre zdravie kostí), cholín (podporuje funkciu pečene), luteín a zeaxantín (tie zasa potešia vaše oči).

Svetový deň zdravia: 10 konkrétnych tipov pre lepší život

Ako by ich jedna kvočka mala. Foto: Pixabay.com

Opatrne! Cholesterol na obzore

Nuž a samozrejme nesmieme zabudnúť na cholesterol. Tým sú vajíčka doslova neslávne známe. Je pravda, že vysoké hodnoty cholesterolu sa podieľajú na kôrnatení ciev, ktoré postupne vedie k fatálnym následkom, infarktom či mŕtviciam. Nezabúdajme však, že cholesterol je prirodzenou súčasťou nášho metabolizmu. Podieľa sa na správnej funkcii bunkových membrán, tvorí stavebnú zložku obalov nervových vláken a je nevyhnutný pri tvorbe hormónov.

Choroby, ktoré nám ničia srdcia a cievy. Takto to môžete zmeniť

Všetkého veľa škodí. Platí to aj o cholesterole. Bežné vajíčko obsahu niečo cez polovicu prijateľnej dennej dávky cholesterolu – asi 180 miligramov. V kombinácii s inak zdravým jedálničkom môže byť vajíčko denne relatívne neškodnou maškrtou. Americkí vedci dokonca publikovali štúdiu v The American Journal of Clinical Nutrition, ktorá naznačuje, že ani 12 vajíčok týždenne ešte nemusí mať negatívne dopady na zdravie.

Aj kúsok pozornosti môže zachrániť život! Takto odhalíte depresiu

Išlo vajce na vandrovku. Foto: Pixabay.com

Avokádo je vitamínová bomba. Vedeli ste tieto fakty?

Pre kuchárov bez čapice

Veľký význam má aj spôsob, akým si vajíčka pripravíte. Ak napríklad oddelíte žĺtka od bielok, prídete síce o významnú časť bielkovín, ale zároveň sa zbavíte cholesterolového strašiaka. Takisto jednoznačne odporúčame vajíčka tepelne upraviť. Salmonela totižto nikdy nespí.

Liga za duševné zdravie opäť ocenila osobnosti, organizácie i školy

Praženica je samozrejme príbeh sám o sebe. Vystríhať vás môžeme jedine pred olejom, na ktorom si vajíčka pripravíte. Na túto tému sme ešte dávnejšie pripravili samostatný článok.

Aj únava sa môže stať chorobou. Pozor na varovné príznaky!

Zdravé? Možno. Chutné? Určite! Foto: Pixabay.com

Neuveriteľný život Charlieho Chaplina – sklamal Hitlera aj Američanov

Môže vás zaujímať

Video, ktoré má kompromitovať Kisku, stále vyšetruje polícia