Fenomén nákupných centier rastie a obchodníkom sa darí

foto: TASR, zdroj: TASR

Nákupným centrám sa darí. V minulom roku štrnásť regionálnych nákupných centier navštívilo  63 miliónov zákazníkov. Spolu v deviatich regionálnych mestách to tak bolo o pol milióna zákazníkov viac ako v roku 2015. Dokazuje to Shopping Centre Index 2017, ktorým spoločnosť CBRE hodnotí, ako sa darilo monitorovaným regionálnym nákupným centrám na Slovensku.

Výsledkom prieskumu je stanovenie obrazu o tom ako sa obchodné centrum chová, identifikáciu jednotlivých trendov, ale aj významných zmien v zákazníckom správaní. Rovnako i možnosť porovnať ich nielen v rámci Slovenskej republiky, ale aj s ostatnými krajinami Európskej únie a s globálnym vývojom,“ uviedol riaditeľ oddelenia prenájmu maloobchodných priestorov CBRE Slovensko Peter Pohánka.

Po prvýkrát spoločnosť CBRE predstavila nástroj Shopping Centre Index v roku 2014. Základné charakteristiky, ktoré boli v rámci jednotlivých obchodných centier vyhodnocované sú návštevnosť, obraty, nájomné a nákupný košík.

Index odkazuje na pozitívnu náladu na trhu spotrebiteľov, ktorí sú podľa neho ochotní míňať viac za kvalitnejšiu gastronómiu, luxusnejší tovar, čo naznačuje tendencie k zvyšovaniu životnej úrovne. Zaznamenaný bol aj výrazný tlak nájomcov na otváranie nových prevádzok a snaha presmerovať zákazníkov z internetového obchodu do kamenných prevádzok.

Samotné prevádzky pochopili, že je aj ekonomicky omnoho výhodnejšie dostať samotných zákazníkov do predajne, pretože v prípade internetového obchodu chýba vplyv predavača, nejakého impulzu,“ uviedol associate director CBRE Slovensko Matúš Furman.

V menších mestách, pokiaľ tam nieje vhodná príležitosť na nákupné centrum je očakávaný  trend retail-parkov. Nielen prevádzky ale aj prenajímatelia pochopili, že je dôležité skvalitňovať svoje obchodné centrá, aby obstáli v čoraz zvyšujúcej sa konkurencií.

Registrujeme významné investície do obnovy obchodných centier, do vytvárania krajšieho prostredia pre zákazníkov, množstvo oddychových zón, zvýšenie kvality stravovania, rekonštrukcia food court alebo otvárania nových gastro segmentov.“ dodal.

Môže vás zaujímať

Najlepšia pôrodnica v Prešovskom kraji zmenila prístup k vedeniu pôrodu