Jaroslav Rezník je riaditeľom RTVS už dva roky. O svojich výsledkoch radšej mlčí

Generálny riaditeľ Rozhlasu a televízie Slovenska Jaroslav Rezník

autorská koláž hlavne.sk, TASR

Vzbura redaktorov, zrušenie a znovuobnovenie relácie, či migrácie na vedúcich postoch. Jaroslav Rezník šéfuje verejnoprávnej RTVS presne dva roky. S jeho pôsobením sa okrem pár nových programov, žiaľ, spája i nejeden škandál, ktorý rozhneval novinárov, verejnosť aj politikov. Kritizujú ho už aj tí, ktorí mu mali dopomôcť ku zvoleniu.

VIDEO: Zamieša karty? Vladimír Mečiar ohlásil návrat do politiky. Takéto má plány

Jaroslav Rezník pred dvomi rokmi vymenil na poste generálneho riaditeľa RTVS Václava Miku. V tajnej voľbe ho zvolilo 95 poslancov, jeho protikandidát Václav Mika získal 50 hlasov. Už pred voľbou dali Rezníkovi najavo podporu dve vládne strany – Smer a SNS, no nakoniec súhlasil aj Most-Híd. Bugárovci pred voľbou avizovali, že majú s Rezníkom problém, po prvom kole sa však odvolali na to, že nechcú rozbíjať koalíciu kvôli Václavovi Mikovi.

Jaroslav Rezník: Odmietam spochybňovanie odbornosti a morálneho kreditu manažmentu

Ku zvoleniu Rezníka mali dopomôcť aj hlasy Kotlebovej strany ĽSNS.  „Dať hlasy súčasnému riaditeľovi RTVS Rezníkovi bola podľa môjho názoru naša najväčšia chyba v hlasovaní v NR SR. Nechceli sme riskovať, aby sa riaditeľom RTVS znova stal liberál Mika pretláčajúci Havrana a protislovenské hnutia. Ale Rezník je nakoniec taký istý. Žiaľ, jeho meno bude spolu s Mikom historickým synonymom tej najtupšej cenzúry vo verejnoprávnej televízii,“ uviedol na svojom facebooku Milan Uhrík začiatkom tohto roka. Nepáčilo sa mu, koľko priestoru dostali Kotlebovci v diskusných reláciách nielen počas šéfovania Miku, ale i po nástupe Rezníka.

Milan Uhrík – poslanec NR SR Dať hlasy súčasnému riaditeľovi RTVS Rezníkovi bola podľa môjho názoru naša najväčšia chyba…

Uverejnil používateľ Kotleba Ľudová strana Naše Slovensko okres Senica Streda 23. januára 2019

 

Viac ako 30 redaktorov RTVS píše, že pracujú slobodne a bez nátlaku

Ešte pred voľbami šéfa RTVS zverejnil Rezník plán, ktorý mal s telerozhlasom v prípade, že bude zvolený. RTVS podľa neho musí mať ambície opäť sa stať významnou informačnou, kultúrnou a normotvornou inštitúciou. Súčasťou jeho plánu je aj spustenie tretieho kanálu od leta 2020. Malo by ísť o moderný športový kanál nielen o športe, ale aj o zdravotnom životnom štýle. Rezník vo svojom pláne tiež uviedol, že treba prejsť k sofistikovanému spôsobu programovania, ktorý bude dôslednejšie napĺňať princípy verejnoprávnosti.

Dlhoročný redaktor RTVS nečakane končí. Dôvod? Manažérske rozhodnutie

S otázkou, ako sa darí napĺňať plán a či je spokojný s doterajšími výsledkami samotný generálny riaditeľ, sme sa obrátili na hovorkyňu RTVS Eriku Rusnákovú, no nereagovala na e-mail ani na telefonické hovory. Rezník telefonát rýchlo ukončil so slovami „nedám rozhovor“.

Ako hodnotia doterajšie výsledky Rezníka sme sa pýtali aj členov Výboru NR SR pre kultúru a médiá. Okrem podpredsedníčky Natálie Milanovej (OĽaNO) na otázku do vydania článku nikto neodpovedal.

Milanová: Rezník má neskúsených ľudí, ale toto mu vyšlo

Podpredsedníčka parlamentného výboru pre kultúru a médiá tvrdí, že ju vyrušilo najmä riadenie ľudských zdrojov, ktoré sa jej zdá nezvládnuté – naráža tým na hromadný odchod redaktorov. „Spravodajstvo je tvorené veľmi mladými a často neskúsenými redaktormi a občas mám pri pozeraní správ pocit, že pozerám vysielanie vysokoškolskej televízie,“ povedala pre hlavne.sk Milanová.

Prekáža jej aj nadštandardný priestor pre Andreja Danka a zaradenie Jozefa Tisa do ankety Najväčší Slovák nazýva zatemnením mysle kompetentných.

Známou kauzou je relácia Z prvej ruky, do ktorej si redaktorka Monika Maťová zavolala Danka a ten sa v diskusii mohol bez oponentov rozplývať nad rekreačnými poukazmi z dielne SNS. Nechala ho povedať všetko, čo mal na jazyku.

„Z pozitív by som vyzdvihla prístup RTVS pri výrobe programov pri príležitosti  100. výročia vzniku Československa a stého výročia úmrtia Milana Rastislava Štefánika,“ dodáva Milanová.

Zmeny na vedúcich postoch

Rezník odštartoval vedenie verejnoprávneho média veľkými personálnymi zmenami. Šéfkou rozhlasového spravodajstva sa krátko po jeho nástupe do funkcie stala Petra Stano Maťašovská, jej manžel Maroš Stano je hovorcom ministra Žigu (hospodárstvo). Päť rokov pred nástupom do funkcie pracovala ako hovorkyňa Univerzitnej nemocnice Bratislava, okrem obdobia počas slovenského predsedníctva v Rade EÚ. Vtedy pôsobila ako riaditeľka odboru komunikácie na ministerstve životného prostredia.

Jaroslav Rezník na Vianočnom večierku RTVS, december 2017 | foto: archív

 

Diváci zúria: Rezník, dokedy sa budeme pozerať na takéto trapasy?!

Maťašovská z nového postu v RTVS však po roku odstúpila. Urobila tak po tom, ako sa na verejnosť dostal interný dokument, ktorý zamestnancom zakazoval zaraďovať do krátkych správ informácie o navrhnutých zákonoch od opozície, kým neprejdú prvým čítaním. V RTVS ale pôsobí aj naďalej.

Rezník oslovil aj Juraja Rybanského, ktorý pracoval na tlačovom oddelení ministerstva hospodárstva, ktoré vedie Peter Žiga zo Smeru. Rybanský tak nahradil na poste šéfa spravodajstva a publicistiky Lukáša Diku a bývalý hovorca záchranárov Boris Chmel mal po novom na starosti televízne správy. Obidvaja však po pár mesiacoch na svojich pozíciách skončili. Mali tak urobiť pre osobné a rodinné dôvody.

Poslanci šéfovi telerozhlasu: Za reputačné škody RTVS nesie primárnu zodpovednosť J. Rezník

Na Chmelove miesto prišla Hana Lyons, ktorá dovtedy viedla reláciu Občan za dverami a najnovšie sa podľa kuloárov borí v spravodajstve s náhradami za odídencov z minulého roka. „Hana si zvykla, že je vraj len formálnou šéfkou, ale je údajne nešťastná, že má v spravodajstve mladých a neskúsených. Lepia to aj ľuďmi z rozhlasu. Správy a komentáre napríklad dali robiť Kate Martinkovej, ktorá sa tam vraj vôbec nehodí, ale nemajú na výber. Martinková tu samochválne hovorila, ako si ju Rezník s Lyons obľúbili, že jej to ide veľmi dobre a podobne,“ povedal nám zdroj z televízie.

Rezník má dôvod na radosť: RTVS hospodárila v roku 2018 so ziskom

Rezník údajne plánoval vymeniť aj šéfdramaturgičku Rádia Slovensko Martinu Kubániovú, tá sa však zachránila odchodom na materskú dovolenku. Jej miesto zaujal Michal Dzurjanin, ktorý jedno obdobie pracoval ako hovorca Ústavu pamäti národa, neskôr mal robiť pod Rybanským na ministerstve hospodárstva.

Dzurjanin vybavil Dobšinskému padáka? Ležal mu v žalúdku – šepká sa po rozhlase

Ako šéfdramaturg sa dlho na tejto pozícii neohrial a pozícia sa mu mala máliť. „Len šéfdramaturg?,“ mal si vtedy známemu poťažkať Dzurjanin. Docenenia sa dočkal krátko na to, keď koncom roka 2017 Rezník odvolal šéfa rozhlasovej časti RTVS Vincenta Štofaníka a Dzurjanin sa nahrnul na jeho pozíciu. Na Dzurjaninove pôvodné miesto Rezník angažoval takmer zabudnutého Milana Urbaníka (Rádio Zet, Fun rádio, Rádio Okey, Anténa Hitrádio).

Ešte jedna rošáda sa udiala na pozícii hudobnej dramaturgie. „Dáša Čuriková (hud. dramaturgička-pozn.red.) bola tuším na PN-ke, tak Dzurjanin jej vraj bez okolkov telefonicky oznámil, že ju odvoláva a ponúka rovnaké miesto v Rádiu Regina. Každý tu hovoril, že sú to až hulvátske spôsoby a nie manažérske rozhodnutia. Dzurjanin akoby poslušne upratoval, čo mu Rezník nadiktuje,“ povedal nám blízky zdroj. Na jej miesto Rezník s Dzurjaninom dosadili niekdajšiu legendu Rock FM rádia Rasťa Očenáša.

Napätie v RTVS začalo narastať, keď sa Rezník rozhodol pozastaviť vysielanie TV relácie Reportéri začiatkom roka 2018. Podľa RTVS relácia nespĺňala kritériá, aké by mala. Na reláciu vraj prichádzalo čoraz viac sťažností a žalôb. Posledná sťažnosť pochádzala od Matice slovenskej, ktorá má názorovo blízko k SNS a členom jej prezídia je otec Jaroslava Rezníka, Jaroslav Rezník starší.

Zákaz odznakov, vyhadzov a list

Aktuality.sk v apríli 2018 informovali o zákaze, s ktorým prišiel nový riaditeľ spravodajstva RTVS Vahram Chuguryan. Zamestnancom totiž neodporúčal nosiť odznaky #AllForJan, ktorými prejavovali spolupatričnosť a súcit v prípade vraždy novinára Jána Kuciaka a jeho snúbenice.

Rezník sa zastal Ťapáka: Slobodný vysielač ho nediskvalifikuje

Krátko na to dala RTVS výpoveď jednej z najskúsenejších novinárok Oľge Bakovej, expertke na dianie v zahraničí. Vedenie jej ako náhradu za túto pozíciu ponúklo miesto editorky krátkych správ, no Baková sa cítila ponížená a post odmietla. Niektorí jej podriadení si údajne vydýchli, keďže nemala so všetkými najlepšie vzťahy. článok pokračuje nižšie

Rezník (vpravo) nenápadne odchádza zo stretnutia so šéfom Rady RTVS Igorom Gallom, august 2018 | foto: jpx

Rada RTVS zvolila svojho predsedu, stal na ním opäť Igor Gallo

Šéf Rady RTVS Gallo na obede s exministrom kultúry Marekom Maďaričom, júl 2018 | foto: Michal Psota

 

EP vyzdvihol prínos RTVS pri propagácii a informovaní o eurovoľbách

Udalosti odštartovali vzburu reportérov, ktorí odznaky aj naďalej nosili. Vznikol tiež rozsiahly otvorený list adresovaný vedeniu RTVS, ktorý podpísalo takmer 60 zamestnancov. Uviedli v ňom, že pracujú v nepriateľskej atmosfére a vyslovili v ňom nedôveru voči nadriadeným a ich schopnosti ochrániť vysielaný obsah od vonkajších vplyvov.

Vedenie RTVS nazvalo reportérov, ktorí majú problém s vedením, za radikálne mladé jadro.

Podobná situácia, aj keď v menšej miere, nastala v roku 1998, keď sa redaktori sťažovali na Rezníkovo zasahovanie do rozhlasového spravodajstva a cenzúru. 26 redaktorov podpísalo protestný list, keď Slovenský rozhlas viedol práve Rezník.

Otvorený list je fabulovaním a strašením, reaguje manažment RTVS na redaktorov

Otvorený list redaktorov RTVS spustil lavínu odchodov. Vedenie sa rozhodlo nepredĺžiť zmluvu dlhoročným reportérom, ktorí list podpísali. Niektorí zamestnanci sa ale rozhodli odísť sami. Medzi nich patril programový riaditeľ Tibor Búza alebo redaktorky Gabriela Kajtárová a Zuzana Kovačič-Hanzelová.

Škandál s Najväčším Slovákom a zrušená Pohoda

Koncom roku 2018 prišla RTVS s projektom Najväčší Slovák. Išlo o anketu, v ktorej mali diváci nominovať osobnosť, ktorá si podľa nich zaslúži titul najväčší Slovák. Na nový rok predstavili stovku mien, medzi ktorými sa nachádzali Andrej Babiš, Andrej Danko, Vladimír Mečiar, Robert Fico, ale zo začiatku aj Jozef Tiso. Jeho zaradenie do ankety spustilo najväčšiu vlnu kritiky. RTVS ho dokonca propagovala aj v špeciálnej upútavke.

Rezníkova RTVS má na krku ďalší škandál

Neskôr sa ňou začala zaoberať aj Národná kriminálna agentúra, a tak sa Rezník rozhodol Tisa zo súťaže tesne pred spustením vyškrtnúť.

Posledným kritizovaným rozhodnutím RTVS malo byť údajné zrušenie vysielania živého prenosu z festivalu Pohoda. Hovorí sa, že dôvodom môže byť kritika zo strany politikov namierená proti tomuto festivalu.

V kuloároch sa hovorí, že Rezník má mať blízko k šéfovi SNS Dankovi. Ako často sú v kontakte nikdy verejne nekomentoval. Povráva sa, že okrem návštevy na Dankovej 40-tke pracovná iskra preskočila ešte keď Rezník šéfoval TASR, ktorá mala Dankovi poskytnúť štedrý mediálny priestor oproti iným stranám. Protislužbou mala byť práve stolička šéfa RTVS po parlamentných voľbách 2016.

Na snímke vľavo predseda NR SR Andrej Danko odovzdáva dekrét o nastúpení do funkcie novozvolenému generálnemu riaditeľovi RTVS Jaroslavovi Rezníkovi (vpravo) 17. júla 2017 v Bratislave. | FOTO TASR - Martin Baumann

Kto je Jaroslav Rezník?

Jaroslav Rezník sa narodil v Ružomberku. V roku 1993 sa stal riaditeľom Regionálneho štúdia rozhlasu v Košiciach. O 4 roky neskôr ho parlament zvolil za ústredného riaditeľa rozhlasu. Stalo sa tak počas posledného roku vlády Vladimíra Mečiara. Rezník mal v tomto období údajne pravidelne navštevovať centrálu HZDS, no priznal sa len k jednej návšteve, a to krátko po Mečiarovej prehre vo voľbách.

Rozhlas viedol dve funkčné obdobia, druhé už za vlády Mikuláša Dzurindu.

V roku 2005, po skončení funkčného obdobia, pôsobil na ministerstve kultúry ako štátny radca. O dva roky na to sa stal generálnym riaditeľom TASR na dve funknčné obdobia. Mnohí nazývali štátom platenú agentúru za tlačové oddelenie SNS. Informovala totiž napríklad aj o ceste Andreja Danka do Arménska, o tom, ako si Danko spomína na pápeža alebo ako trávi sviatky.

Najspornejšími bolo uzatvorenie zmluvy TASR s ruskou agentúrou Sputnik, či ďalšia zmluva agentúry, podľa ktorej získala polovicu portálov Teraz.sk a Tablet.tv firma blízka spoločnosti Slavia Capital.

Pred dvomi rokmi bol Jaroslav Rezník zvolený hlasmi 95 poslancov za generálneho riaditeľa verejnoprávnej RTVS.

 

FOTO: Kočíkovanie si užíva. Vašo Mika sa vybral s rodinkou na prechádzku

Máte pre nás zaujímavý tip? Napíšte na redakcia@hlavne.sk

Môže vás zaujímať

Bugár odíde z postu predsedu len vtedy, ak to pomôže strane