Koľko stojí jeden prezident?

ZĽAVA: Zuzana Čaputová, Robert Mistrík a Maroš Šefčovič

autorská koláž hlavne.sk, Facebook, Michal Psota

Draho zaplatená prezidentka! Marketingový produkt milionárov z Esetu! Takýmto nálepkám čelí Zuzana Čaputová, novozvolená prezidentka SR. Podľa analýzy Transparency International, to nie je pravda. Najdrahšiu prezidentskú kampaň mal paradoxne, najkratšie kandidujúci Maroš Šefčovič. Za ním nasleduje Robert Mistrík a až tretiu najdrahšiu kampaň mala Zuzana Čaputová. Ako však hovoril Winston Churchill: "Verím iba štatistikám, ktoré som si sám sfalšoval." A pravda je, že Nadácia Eset je podľa výročných správ aj sponzorom Transparency International, takže sa pozrime na zistené dáta s hlavne.sk, bez investorov Z. Čaputovej či M. Šefčoviča v pozadí.

FOTO: Toto sú ľudia, ktorí majú ovládať Slovensko

Maroš Šefčovič minul na kampaň spolu s investíciou tretích strán 764 000 eur.

Robert Mistrík minul na kampaň s investíciami tretích strán takmer 700 000 eur.

Zuzana Čaputová minula na kampaň s tretími stranami 650 000 eur.

Toto je sumár podľa Transparency International. Pravda je, že zákonný limit investovať do prezidentskej kampane do 500 000 eur nedodržal ani jeden z kandidátov z top 3 rebríčka Najdrahšia prezidentská kampaň. Všetci traja najsponzorovanejší kandidáti využili zákonnú možnosť príspevkov tretích strán, ktorí im umožnili ísť nad zákonom povolenú hranicu investície.

FOTO: U Bašternáka to žije!

Pri pohľade na sumu vynaloženú M.Šefčovičom je zrejmé, že reči o tom vzhľadom na krátky čas kampane sa ani nepriblíži k sume pol milióna eur, boli nezmysly. Je tiež otázne ako boli peniaze vynaložené, keďže státisíce putovali do agentúry hovorcu SMER-SD Jána Mažgúta, ktorý kampaň riadil.

Valla podporil počas volebnej noci aj milionár Trnka. Na kampaň mu dal desaťtisíce!

Pri pohľade na mená Mistrík a Čaputová však človek vidí kalkul investorov. Za oboma typmi stáli ako spoluinvestori milionári zo spoločnosti Eset.

„Je to volebná korupcia. Mistrík sa vzdal v prospech Čaputovej, všetky peniaze, ktoré on dal do kampane, sa v podstate preliali do jej kampane. Toto ako jeden dôvod dávam v návrhu na zrušenie výsledku volieb na Ústavný súd. Nie je normálne, aby sa takto obchádzal zákon. Keby sme toto pripustili, Eset by si kúpil každú štátnu funkciu, vrátane najvyššej funkcie hlavy štátu. O 5 rokov urobí Eset čo? Dá do kampane s 500 tisícovými nákladmi 10 kandidátov a tri dni pred voľbami sa 9 kandidátov vzdá v prospech desiateho, takže Eset si takto na podklade akože zákona kúpi prezidenta tak ako si teraz kúpil tento úrad cez Mistríka a Čaputovú,“ rozčuľuje sa neúspešný kandidát na post hlavy štátu, sudca Štefan Harabin.

Sponzori Matúša Valla z Esetu mlčia o plánoch v Bratislave

Iný názor má sociológ Pavel Haulík. Nemyslí si, že súčasný stav je protizákonný. „Pokiaľ viem, zákon to nezakazuje,“ vyhlásil P. Haulík pre hlavne.sk.

A nemá obavy, že nám tu vzniká nový model dostávania sa k politike? „Ten tu je už dlhšie. Minimálne od posledných parlamentných volieb, kedy sa zmenil vzorec správania sa voličov a začali vnímať volebné kampane viac ako reality show a menej ako niečo, čo reálne ovplyňuje ich životy. Už pri minulých voľbách sme videli, že uspela strana, ktorá vznikla tri mesiace pred voľbami a kúpila už existujúcu stranu. Volič si nevyberá starostlivo, komu zvolí moc, ale vyberá si ako pri reality show – hlasuje a bude zábava. A to žiadny zákon nezmení. To zmení až to, keď sa ľudia popália,“ konštatuje sociológ P. Haulík. Dá sa teda podľa neho kúpiť prezident? „O tom rozhodujú voliči,“ uviedol P.Haulík.

Zuzana Čaputová: Dohovorí sa so svetovými štátnikmi?

 

 

Môže vás zaujímať

Blíži sa finále kauzy zmenky?