Aktuálne sa diskutuje o tom, že pri výstavbe nových úsekov diaľníc a rýchlostných ciest je možnosť uvolniť dlhovú brzdu, aby ich financovanie bolo dostatočne pokryté. Dlhová brzda, ktorá vznikla v roku 2012, je v podstate účinný ústavný zákon rozpočtovej zodpovednosti a určuje presný limit pre výšku dlhu verejnej správy. Vďaka nej sa má obmedziť dlh Slovenska. Práve preto, že vlády majú tendenciu míňať viac, ako si môžu dovoliť vzniklo takéto opatrenie, aby sa jedného dňa nestalo, že nám nikto nebude chcieť požičať a budeme nútení vyhlásiť bankrot a životná úroveň obyvateľov sa značne zníži.
“Nepredpokladám, že za budúcich desať – pätnásť rokov sme schopní pri pripravenosti všetkých úsekov diaľnic minúť viac ako 1,5 – 2 miliardy eur,” uviedol v relácií minister Érsék. Podľa viacerých ekonómov však nie je nutné uvoľniť vyššie spomínanú dlhovú brzdu, pretože štát má k dispozícií okolo 9 miliónov eur.

Hovorilo sa, že v roku 2018 nebude vytvorený ani jeden kilometer nového úseku, pretože ide o rok súťaží, kedy bude rezort dopravy vyberať vhodného uchádzača na výstavbu diaľnic. Má to však jeden háčik. Podľa ministra Erséka na to, aby mohol vyhlasovať nové súťaže je potrebné mať zabezpečené finančné krytie. Ako jednu z možností uviedol práve uvoľnenie dlhovej brzdy.
Otvorí sa brána do pekla?
Opozičný oponent, liberálny poslanec Miroslav Ivan (SaS) varuje pred uvoľnením dlhovej brzdy! Podľa neho ide o jediný nástroj, ako udržať vládnu koalíciu pred finančným hladom. Ivan upozorňuje na to, že ak sa raz uvoľní dlhová brzda pre výstavbu dopravných projektov, môže to mať nežiadúci efekt a prídu ďalší ministri, ktorí budú žiadať financie na svoje projekty.
Riešenie podľa Érséka
Podľa ministra je jedno z riešení zlúčenie Slovenskej správy ciest (SSC) a Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), na čom už rezort pracuje. Tento krok by mal priniesť viac peňazí pre financovanie ciest prvej triedy, ktoré momentálne spadajú práve pod SSC. Na týchto cestách sa ročne podarí vybrať približne 60-70 miliónov eur z mýta, ktoré ale putujú do diaľničnej spoločnosti.

Vďaka zlúčeniu by sa podľa ministra Érséka peniaze z mýta mohli využiť na cesty prvej triedy, no proces zlučovania dvoch firiem je náročný a bude treba zmenu zákona. “Riešim to, ale nejde to takým tempom, ako som si predstavoval. Ja by som bol rád, keby som do konca môjho volebného obdobia toto vedel dosiahnuť,” uviedol Érsek. Okrem iného šéf rezortu dopravy povedal, že rokuje aj s ministerstvom financií o navýšení prostriedkov na bežné opravy ciest.