Nekonečný príbeh. Tunel Višňové stavajú už 21 rokov!

Tunel Višňové nevedia dokončiť neveriteľných 21 rokov

autorská koláž hlavne.sk, zilinak

Neuveriteľných 21 rokov. Výstavba tunela Višňové sa začala už v roku 1998, plánované odovzdanie do užívania bolo v roku 2020, dokončenie je však ešte ďaleko v nedohľadne. Čo sa deje s tunelom Višňové?

Chcete dostávať viac podobných článkov? Stačí sa prihlásiť na náš bezplatný Newsletter. To najlepšie za posledných 7 dní príde priamo na Váš e-mail. Viac informácií nájdete TU

Ilustračné foto | Foto: TASR

Národná diaľničná spoločnosť ( NDS ) sa nevzdáva zmluvných nárokov a najmä zmluvných pokút voči zhotoviteľovi úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala, vrátane tunela Višňové. V prípade, že Medzinárodná komisia na riešenie sporov tieto nároky potvrdí, NDS si ich bude môcť od zhotoviteľa vymáhať a nároky na zmluvné pokuty bude mať pokryté bankovou zárukou.

Kryje Kalavská Druckera? Miliónové sanitky vzbudzujú samé pochybnosti

Minister dopravy Árpád Érsek: So zhotoviteľom sme ukončili zmluvu

Zhotoviteľom stavby je skupina Salini Impregilo S.p.A. a Dúha, a.s, ktoré diaľničný úsek s tunelom stavali za sumu 409 miliónov €. Kvôli žiadosti zhotoviteľa o viac finančných prostriedkov na dokončenie úseku a tunela však bola zmluva ukončená. Bola ukončená zmluva so zhotoviteľom úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala, pretože sa potvrdilo, že zhotoviteľ vybraný ešte za predchádzajúcej vlády v roku 2014, nie je schopný stavbu dokončiť bez dodatočnej platby nad rámec platnej zmluvy o dielo a za cenu, ktorú ponúkol v súťaži, vysvetlil Minister dopravy, Árpád Érsek.

Za ukončením zmluvy na tunel Višňové sú spory o zvýšenie platieb

Prioritou pre Ministerstvo dopravy bolo, aby sa dohodou o ukončení zmluvy zabezpečilo uspokojenie pohľadávok podzhotoviteľov, minimalizovalo sa predĺženia výstavby, zabezpečilo sa čo najrýchlejšie dokončenie úseku novým zhotoviteľom a dodržali sa pravidlá Európskej únie, ktorá spolufinancuje stavbu.

Podľa Ministerstva dopravy sa aktuálne pracuje na inventarizácii stavby, následne sa má čím skôr vybrať nový zhotoviteľ, ktorý vzíde z transparentnej súťaže.

Rajtár na Generálnej Prokuratúre: Už nemôžem mlčať!

Zľava: premiér SR Peter Pellegrini, minister dopravy a výstavby SR Árpád Érsek | foto: TASR

Jedným z dôležitých kritérií súťaže bude práve rýchlosť dostavby. Vyhlásenie novej súťaže predpokladáme v horizonte niekoľkých mesiacov, keďže údaje z inventarizácie stavby budú tvoriť súčasť súťažných podkladov, dodal Érsek.

„V súčasnosti sa realizuje detailná inventarizácia staveniska za súčinnosti zhotoviteľa, čo je jedna z podmienok Európskej komisie pre ďalší transparentný postup a vyhlásenie verejnej súťaže na nového zhotoviteľa. Cena za dostavbu tohto úseku definitívne vyplynie z výsledkov verejnej súťaže,“ informoval Árpád Érsek exkluzívne pre hlavne.sk.

Odborníci o predvolebných prieskumoch: Majú v tom poriadny zmätok

Mečiarov tunel Višňové: Akú ma vlastne históriu?

Prieskumnú štôlňu tunela začali oficiálne raziť v máji 1998 poklepaním základného kameňa stavby za účasti vtedajšieho predsedu vlády Vladimíra Mečiara. Pri razení sa však objavilo nečakané množstvo geologických porúch, najvážnejším problémom bol veľký prítok vody. 24. augusta 2002 bola nakoniec štôlňa definitívne prerazená.

Následne bola výstavba tubusov tunela odložená na rok 2003, neskôr na rok 2007. Dňa 16. októbra 2009 bol za účasti vtedajšieho predsedu vlády Roberta Fica slávnostne poklepaný základný kameň stavby pri východnom portáli, čím sa oficiálne rozbehla výstavba tunela.

Tajomný dolárový miliardár: Uhádnete, kto to je?

Minister dopravy a výstavby SR Árpád Érsek a generálny riaditeľ NDS Ján Ďurišin. Višňové 18. septembra 2018 | foto: TASR

Tunel mal byť pôvodne súčasťou prvého balíka PPP-projektov, ktorého realizácia nakoniec neprebehla. Koncom roka 2011 bola vypísaná súťaž na zhotoviteľa, obálky s ponukami uchádzačov sa otvárali koncom júna 2012.

Ponuky firiem Skanska a Strabag postaviť celý úsek diaľnice s tunelom za 338 miliónov € sa ukázali byť prekvapivo nízke, nakoľko táto suma predstavovala iba 37,7% z odhadovaných nákladov 896,53 miliónov €. Kvôli prieťahom medzi zúčastnenými spoločnosťami vo verejnom obstarávaní nabral celý proces sklz a ukončený bol až v polovici roku 2014. Súťaž vyhrala skupina Salini Impregilo S.p.A. a Dúha, a.s s ponukou na treťom mieste, s najvyššiou cenou – až 409 miliónov €.

Prezidentskí kandidáti o Čaputovej percentách: Percentá neriešime!

Zmluva na výstavbu bola podpísaná 11. júna 2014, samotná výstavba sa oficiálne začala 17. júna 2014 poklepaním základného kameňa stavby v Žiline. Banícke čaty oboch portálov sa po stretli po viac ako 3 rokoch, a v jednom bode definitívne prerazili najskôr južnú tunelovú rúru 28. augusta 2018, severnú rúru 13. septembra 2018.

Plánované odovzdanie úseku a tunelu do užívania bolo v roku 2020, ako je už však aktuálne známe, práce v roku 2020 nebudú dokončené ani zďaleka. Kedy presne môžeme očakávať dokončenie prác zatiaľ netuší ani samotné Ministerstvo dopravy. Robíme všetko pre to, aby bol nový zhotoviteľ vybraný čo najskôr. Sprejazdnenie úseku predpokladáme v roku 2023, tvrdí Érsek.

Zuzana Čaputová: Dala by Kiskovi milosť?

Môže vás zaujímať

Riaditeľ NÚDCH ostáva vo funkcii, neodídu ani lekári