Nepočujúci budú mať od januára možnosť poslať SMS na číslo 112, prezident podpísal novelu zákona

Andrej Kiska, prezident Slovenskej republiky

foto: TASR

Nepočujúci budú mať od januára možnosť ozvať sa na tiesňové číslo 112 prostredníctvom krátkych textových správ (SMS). Zabezpečiť by sa im tak mal rovnaký prístup k tiesňovým službám. Vyplýva to z novely zákona o elektronických komunikáciách, ktorú podpísal prezident SR Andrej Kiska.

Tiesňové služby sú v súčasnosti ľuďom prístupné bezplatne prostredníctvom národných čísiel tiesňového volania 158, 155 a 150 a prostredníctvom európskeho čísla tiesňového volania 112.

„Prístup k tiesňovým službám je však možný len prostredníctvom hlasového telefonického volania, čo je diskriminujúce voči občanom so sluchovým postihnutím a môže v špecifických prípadoch oddialiť poskytnutie pomoci osobám, ktoré sú obeťami násilnej trestnej činnosti,“ uvádza sa v novele, ktorú pripravilo ministerstvo dopravy spolu s ministerstvom vnútra.

Nepočujúci by mali mať možnosť odoslať na tiesňové číslo 112 SMS správu

Prístup na číslo 112 prostredníctvom SMS správy je tak navrhnutý ako prostriedok alternatívneho prístupu ľuďom k tiesňovým službám. Má slúžiť najmä ľuďom so sluchovým postihnutím, ale je vhodný aj pre ľudí v tiesni, pre ktorých nie je bezpečné telefonovať. Ide napríklad o obete a svedkov páchania násilnej trestnej činnosti.

Posielanie SMS správy na číslo 112 sa však nebude vzťahovať na cudzincov využívajúcich roaming. Takáto služba totiž nie je medzinárodne štandardizovanou a v zahraničí sa neposkytuje, cudzí mobilní operátori možnosť posielať takéto SMS správy nepodporujú. Slovenskí mobilní operátori tak nemajú technickú a ani právnu možnosť zabezpečiť posielanie takýchto SMS správ na číslo 112.

Príjem a spracovanie zabezpečí

Na základe novely sa má zároveň na Slovensku zabezpečiť príjem a spracovanie volaní eCall. Volanie eCall je tiesňové volanie na číslo 112 z osobného alebo nákladného auta s hmotnosťou do 3,5 tony. Iniciované je buď manuálne posádkou auta v tiesni, alebo automaticky autom v prípade dopravnej nehody.

Od bežného tiesňového volania sa eCall líši tým, že okrem nadviazania hlasového spojenia operátora s posádkou auta je z vozidla prostredníctvom hlasového kanála automaticky odoslaná dátová veta. Tá obsahuje informácie o type vozidla, o jeho polohe a smere jazdy, type paliva a predpokladanom počte pasažierov.

Dostupnosť týchto údajov môže podľa ministerstva výrazne urýchliť zásah zložiek integrovaného záchranného systému a zabezpečiť pomoc v tiesni aj v prípade, že posádka auta nie je schopná v dôsledku dopravnej nehody komunikovať a privolať si pomoc sama.

Môže vás zaujímať

Prezidentka ocenila ľudskú statočnosť, neúnavnosť a silu