Pitný režim (obzvlášť v lete) zachráni zdravie. A niedy aj život. Nepodceňujme ho

Leto je tradične sprevádzané horúčavami, v našich končinách sa teploty dokážu dostať aj cez hranicu 35 stupňov. Predpoveď na najbližšie dni síce hovorí o „príjemných“ tridsiatkach, treba sa však mať na pozore. Ľudský organizmus je viac zaťažený ako v iných mesiacoch, dodržiavanie pitného režimu musí byť prvou vecou, ktorú denne spravíme.

Vysoké teploty dokážu zamávať aj so zdravým organizmom, dostaví sa únava, malátnosť, organizmus sa prehrieva, klesá sústredenosť, výkon. Pozor by si mali dávať najmä tí, ktorí majú problém so srdcom, krvným tlakom, ľudia, ktorých trápia závažné ochorenia, seniori, tehotné ženy i novorodenci.

Dobroslava Krajačičová z Národného ústavu srdcových a cievnych chorôb vystríha, že „vysoké teploty spôsobujú organizmu enormnú záťaž a môžu mať pri podcenení situácie výrazne negatívny dopad na zdravie jedinca.“

Ako sa  správať

– pravidelný pitný režim. Voda je naideálnejší nápoj, osviežuje a hydratuje organizmus, podporuje životne dôležité funkcie. Treba si uvedomiť, že nahrádzať vodu alkoholickými nápojmi je kontraproduktívne, alkohol totiž dehydratuje organizmus, skôr hrozia zdravotné problémy
– vyhýbať sa priamemu slnku najmä od 11 do 15 h, kedy sú slnečné lúče najintenzívnejšie
– pokrývka na hlavu je dôležitá, chráni hlavu pred horúcimi lúčmi
– nevykonávať fyzicky náročnú prácu
– prechádzky na čerstvom vzduchu sú dôležité v každom ročnom období, v letných mesiacoch ich ale treba dobre zmenežovať. Ideálne je v skorších ranných hodinách, či po západe slnka
– pobyt pri vode je vítaný (musí však byť obmedzený, pretože aj v tomto prípade platí, že všetkého veľa škodí), nie však na priamom slnku. Treba dodržiavať pitný režim, pred slnkom sa schovávať v tieni. Dôležitá je aj pokrývka hlavy, ramien, pravidelné natieranie sa opaľovacími krémami s dostatočným ochranným faktorom (dospelí 25, deti 30 až 50).

Ako postupovať pri kolapse

Hučanie v hlave, zalievanie studeným potom, ťažkosti s dýchaním, nevoľnosť, bledá farba pokožky i strata vedomia. Kolaps je obzvlášť v letných mesiacoch veľkým a zároveň reálnym strašiakom pre každého bez ohľadu na vek a zdravotný stav. Dobrou radou je dať človeka, ktorý práve odpadol, či javí známky blížiaceho sa kolapsu do tieňa, podať mu vodu, nech si trochu poleží, naberie sily, prestane sa mu točiť hlava.

Ak by sa stalo, že sa situácia opakuje, resp, sa jeho zdravotný stav nelepší, je treba zavolať tiesňovú linku 155 a vyžiadať si odbornú pomoc. Podľa dostupných informácií skolabuje na Slovensku v horúcich letných dňoch denne približne 150 ľudí.

„Kolapsy sú väčšinou neškodné, netreba ich však podceniť,“ hovorí Ivan Halmo pôsobiaci na jednej z bratislavských polikliník. Skúsený lekár potvrdzuje, že sa kolaps dostavuje vtedy, keď je organizmus prehriaty, nedostatočne hydratovaný, či sa človek dlhší čas pohyboval na priamom slnku a dostal úpal.

 

zdroj foto: iwantbeerrightnow.com, Getty Images

Môže vás zaujímať

Premiér chce mimoriadnu bezpečnostnú radu kvôli Jaroslavovi N.