Pozrite sa aké bude mať Slovensko stíhačky

Stíhačka F-16 Block 70/72

autorská koláž hlavne.sk, Lockheed Martin

Slovensko nakúpi stíhacie lietadlá F-16 Block 70/72 a v súvislosti s tým uzatvorí príslušné zmluvné vzťahy s vládou USA. V stredu o tom rozhodla vláda, ktorá akceptovala návrh ministra obrany SR Petra Gajdoša (SNS). O rozhodnutí vlády informovalo bez ďalších podrobností ministerstvo obrany. Pozrite sa, aké mašiny bude používať naša armáda. Pozrite si foto aj video v článku.

F-16 Fighting Falcon je viacúčelové jednomotorové stíhacie lietadlo s veľkou obratnosťou, určené na letecké súboje a útoky na pozemné ciele. Nahradilo staršie typy lietadiel F-4 Phantom II, prípadne F-104 Starfighter. Lietadlo začala v roku 1973 vyrábať spoločnosť General Dynamics, ktorú medzitým kúpil koncern Lochkeed Martin.

Vo vzduchu vyše 40 rokov

Prvý skúšobný let stíhačky F-16 sa uskutočnil 2. februára 1974. Od roku 1978 je súčasťou výzbroje Spojených štátov amerických (USA) a postupne aj ďalších štátov sveta (India, Pakistan, Belgicko, Nórsko, Poľsko, Rumunsko ai.).

Letecky na dovolenku – určite sa oplatí myslieť aj na toto

V porovnaní s predchádzajúcimi typmi F-15 či F-111 má lietadlo F-16 nižšiu hmotnosť, je lacnejšie, no jeho sila a bojové schopnosti ostávajú porovnateľné. Výhodou lietadla F-16 je jeho obratnosť a bojový akčný rádius (vzdialenosť potrebná pre prílet na miesto boja, súboj a návrat), v čom prevyšuje všetky porovnateľné stroje s výnimkou stíhačky Mig-29. Stíhačka F-16 znesie preťaženie až 9 G pri plnej palivovej nádrži, čím prekonáva spôsobilosť iných existujúcich lietadiel. (Článok pokračuje pod galériou)

FOTOGALÉRIA (kliknite na miniatúry)

Požiadavky na novú ľahkú stíhačku vzišli už počas vojny vo Vietname. Zdôrazňovali potrebu stroja s hmotnosťou do 9100 kg, s dobrým polomerom zatáčania, s lepším zrýchlením a doletom. Lietadlo malo byť optimalizované pre boj pri rýchlosti Mach 0,6-1,6 vo výškach 9100-12.000 m. Spoločnosť General Dynamics predstavila 13. decembra 1973 prototyp s označením YF-16. Prvý let 2. februára 1974 trval 90 minút, lietadlo dosiahlo rýchlosť 740,8 km/h a výšku 9144 m.

Stíhačka F-16 prešla vylepšeniami

Stíhačka F-16 bola niekoľkokrát modernizovaná, jednotlivé modely sa líšia predovšetkým technickým vybavením. „Verzia F-16V vzlietla prvýkrát 16. októbra 2015 a jej konštruktéri stavajú na dlhoročných operačných skúsenostiach z predchádzajúcich verzií F-16, ktorých bolo dodnes vyrobených viac ako 4500 kusov. Tieto stíhačky sa výborne osvedčili vo vojne v Perzskom zálive, v bývalej Juhoslávii, ale aj v izraelsko-libanonskom konflikte. F-16V čerpá z týchto bojových skúseností a zároveň prináša nové technológie, akými sú vylepšený radarový systém alebo pokročilá letecká výzbroj. Táto najnovšia generácia F-16 poskytuje pilotom lepšie situačné povedomie, ako mali posádky v predchádzajúcich verzií,“ píše o stíhačke leteckymagazin.sk.

POZRITE SI: Bratia v tričku v Izraeli

Najnovšie modely F-16 V Block 70/72 kombinujú rozšírené schopnosti a vylepšenia predovšetkým v oblasti výzbroje, počítačových, navigačných a radarových systémov. Stíhačky sú vybavené palubnými rádiolokátormi AN/APG-83, čo je radar s aktívnym elektronickým skenovaním, ktorý prináša pilotom lepšie situačné povedomie, flexibilitu a rýchlejšie zameranie cieľa za každého počasia. Je schopný sledovať viac než 20 rôznych cieľov súčasne, mapuje terén vo vysokom rozlíšení a je tri- až päťkrát spoľahlivejší ako staršie radary. (článok pokračuje pod videom)

„Stroje, ktoré boli schválené Slovensku, by mali byť poháňané motorom General Electric F110 alebo Pratt & Whitney F100, v závislosti od toho, či pôjde o Block 70 alebo Block 72,“ uvádza leteckymagazin.sk.

Podľa technických údajov majú stíhačky F-16 rozpätie krídel cca 10 metrov, dĺžka stroja dosahuje 15 metrov, jeho rýchlosť sa pohybuje od 1470 po 2100 km/h. Akčný rádius je 550 km, preletový dolet 4220 km a dostup do výšky viac než 15.000 metrov.

Môže vás zaujímať

Dankov stožiar natreli, zostali na ňom šmuhy