Jednou vetou

Remišová: Žiadame Lubyovú, aby situáciu vo výskumnom ústave riešila

Veronika Remišová

Foto: TASR

Poslanci po pondelkovom prieskume vo Výskumnom ústave detskej psychológie a patopsychológie (VÚDPaP) žiadajú ministerku školstva, vedy, výskumu a športu Martinu Lubyovú (nominantka SNS), aby riešila situáciu v ústave. Uviedla to počas tlačovej konferencie poslankyňa Národnej rady (NR) SR Veronika Remišová (OĽaNO). Zároveň poznamenala, že v ústave podalo výpoveď 25 zamestnancov.

aktualizované: 18:32

Situácia sa vo VÚDPaP podľa Remišovej nijako nerieši. „Mám informácie, že zamestnanci ústavu už vlani v októbri písali list ministerke školstva Martine Lubyovej. Neodpovedala, a tak sa na ňu opätovne obrátili vo februári tohto roka,“ uviedol poslanec NR SR Branislav Gröhling (SaS). Remišová potvrdila, že sa stretla s vedením ústavu, ale aj so zamestnancami, ktorí podali či dostali výpoveď. Podľa jej slov zamestnanci hovorili o šikane, porušovaní práv zamestnancov, ale aj o neodbornom riadení.

„Poslanecký prieskum nás nepresvedčil, že sa situácia kompetentne rieši. Keď tretina zamestnancov odíde z ústavu, svedčí to o jeho zlom manažmente,“ povedala Remišová. Doplnila, že počas poslaneckého prieskumu sa od riaditeľa ústavu dozvedela, že bude so zamestnancami, ktorí podali výpoveď, ešte rokovať.

Pred budovou rezortu školstva protestovali učitelia i študenti, trápi ich 11 problémov

„Na poslaneckom prieskume sme si pýtali ďalšie doplňujúce dokumenty. Vyžiadame si správy o riadení ústavu za posledné tri roky, ale aj dokumenty o počtoch zamestnancov, štatút a organizačnú štruktúru, ktoré sa majú zmeniť, ale aj plnenia eurofondových projektov,“ povedala Remišová. Poslanci z Výboru NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport na čele s Ľubomírom Petrákom (Smer-SD) chcú, aby sa Lubyová k situácii v ústave vyjadrila do augusta. Rovnako žiadajú od vedenia VÚDPaP, aby predložilo požadovanú dokumentáciu z ostatných troch rokov.

Podľa Remišovej šéfka rezortu školstva hovorí o fínskom modeli a o inklúzii a na druhej strane pod jej vedením sa „likviduje jedna z najuznávanejších inštitúcii v tejto oblasti.“ Gröhling doplnil, že rezort školstva má kontrolnú funkciu, v kompetencii ministerky je napríklad aj vymenovanie či odvolanie riaditeľa. Poslanec NR SR Miroslav Sopko (OĽaNO) pokladá za kľúčové, aby sa ministerka školstva vyjadrila k aktuálnej situácii v ústave. Gröhling vyzval riaditeľa VÚDPaP Petra Lukáča, aby z pozície riaditeľa bezodkladne riešil situáciu vo VÚDPaP. „Ústav po výpovediach zamestnancov smeruje k znefunkčneniu. Nemôže sa stať, aby na nezvládnutú personálnu politiku doplatili desiatky detí,“ uviedol Gröhling.

Lubyová: Reformy v školstve sa nedajú robiť zo dňa na deň

Pracovníci Detského centra VÚDPaP dali výpoveď k 11. júnu. Dôvodom bolo „hlboké pobúrenie z mocenských zásahov“, ktorými má vedenie ústavu likvidovať centrum. TASR o tom informovala vedúca Detského centra Magdaléna Špotáková. Zároveň poukázala aj na neočakávané výpovede viacerým pracovníkom ústavu, ktoré prišli v priebehu mesiaca. VÚDPaP patrí medzi priamo riadené organizácie Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR.

Lubyová potvrdila, že vo VÚDPaP „došlo k pracovno-právnemu sporu, ktorý sa eskaloval prostredníctvom dvoch skupín.“ Zároveň pripomenula, že VÚDPaP má vlastnú právnu subjektivitu a jeho riaditeľ je štatutár a vystupuje ako zamestnávateľ voči zamestnancom. „Pokiaľ ide o riešenie pracovno-právneho sporu, ministerstvo školstva nemá možnosť vstupovať do tohto sporu, pretože tie sa musia riešiť v súlade s platnými legislatívnymi pravidlami,“ dodala ministerka.

Odbor komunikácie a protokolu rezortu školstva v pondelok TASR potvrdil, že Lubyová od začiatku pozorne sleduje situáciu vo VÚDPaP. „Pre ministerku je v prvom rade dôležité, aby situáciou neboli nijako ohrození klienti a funkčnosť VÚDPaP. Lubyová už hovorila s riaditeľom ústavu a je s ním v neustálom kontakte,“ informoval rezort školstva s tým, že platí, ak bude nevyhnutné zasiahnuť do štruktúry pracoviska, ministerka je pripravená konať.

„Súhlasíme, že VÚDPaP je potrebná, dôležitá inštitúcia a dosahuje výsledky, pokiaľ ide o vedecko-výskumnú činnosť, čo je zároveň aj činnosť, na ktorú je VÚDPaP určený. Rovnako súhlasíme aj s tým, že proces inklúzie je dôležitý,“ uzavrel rezort školstva.

Môže vás zaujímať

MATOVIČ: Pre všetky hromadné podujatia budú platiť rovnaké podmienky