Sladkosti deťom netreba zakazovať, upozorňuje Úrad verejného zdravotníctva

Ilustračné foto. Foto: pixabay.com

Deti potrebujú i rýchle kalórie, preto nie je na mieste im úplne zakazovať sladkosti. Aj na toto by mali myslieť rodičia pri príprave desiatej s príchodom nového školského roka, upozorňuje Úrad verejného zdravotníctva (ÚVZ) SR.

„Jej denná porcia by nemala byť väčšia ako 50 gramov a uprednostniť treba sladké pečivo, prípadne sušienky, sušené ovocie a cereálne sladké tyčinky pred tučnými múčnikmi a cukrovinkami,“ povedala Jana Hamade z ÚVZ SR s tým, že pre detský vek je potreba rýchlych kalórií charakteristická. Deti by desiatu mali zjesť asi tri hodiny po raňajkách.

Sladené nápoje sú podľa Hamade, naopak, nevhodné. Obsahujú príliš veľa jednoduchých cukrov a zbytočne zvyšujú príjem energie, čo môže viesť ku vzniku obezity.

Kvalitná desiata by mala pozostávať z celozrnného pečiva, nátierky alebo syra, zo zeleniny a ovocia a nesladeného nápoja (bylinkový, ovocný čaj, citronáda). „To všetko predstavuje zložky potravy, ktoré dodajú organizmu optimálne množstvo výživných látok, teda bielkovín, tukov, cukrov, ale aj vitamínov a minerálnych látok,“ vysvetlila Hamade. Dieťa treba učiť pravidelnému pitnému režimu.

Z minerálnych látok je podľa nej pre vyvíjajúci sa organizmus najvýznamnejší vápnik, jeho zdrojom je mlieko a výrobky z neho, ako sú syry a jogurty. „Preto by v rámci pestrosti stravy mali rodičia zaradiť na desiatu aj mlieko a mliečne výrobky. Z výrobkov sú veľmi hodnotné tie probiotické a acidofilné,“ dodala Hamade.

Môže vás zaujímať

MS predložilo prípad V. Vinogradova generálnej prokuratúre na trestné stíhanie