Slovenskí vodiči nedávajú prednosť chodcom tak často ako českí

Ilustračné foto

Pixabay.com

Slovenskí vodiči nedávajú prednosť chodcom tak často ako českí motoristi. Aktuálny prieskum Goodyear Dunlop Tires Czech priniesol prekvapivé zistenia.

Ste za volantom, prechádzate mestom a počítate minúty. Práve keď už to vyzerá, že snáď prídete načas, dôjdete k priechodu pre chodcov. Stojí pred ním človek, ktorý chce zrejme prechádzať. Zastavíte? Ak ste žena a šoférujete v Prahe, je táto pravdepodobnosť, napriek zákonnej povinnosti, iba jedna ku jednej. Práve vodičky z Prahy totiž dopadli najhoršie v aktuálnom prieskume ochoty dať prednosť chodcom pred priechodom, ktorý v júli uskutočnila spoločnosť Goodyear Dunlop Tires Czech.

Prieskum Zebra sa uskutočnil v júni a v júli na rôznych frekventovaných priechodoch v troch mestách – v Prahe, Brne a Bratislave. Na celkovej vzorke 1500 prípadov prieskumníci zaznamenávali počet tých prípadov, keď vodič alebo vodička dá prednosť chodcovi alebo chodkyni, ktorý/á sa jednoznačne chystá použiť označený priechod. Vyhodnotenie prinieslo niekoľko prekvapivých zistení.

„Najbezpečnejšie sa podľa výsledkov prieskumu môžu cítiť chodci v Brne, horšia situácia je v Prahe a s odstupom – najmenšiu ochotu dávať chodcom prednosť naši výskumníci zaznamenali v Bratislave. Vyzerá to tak, že Česi berú prednosť chodcov na priechode o niečo vážnejšie ako Slováci. Situácia však nie je uspokojivá ani v jednej z oboch krajín: aj v Brne zastaví, napriek zákonnej povinnosti pred priechodom, len niečo málo cez dve tretiny vodičov,“ povedal marketingový manažér Goodyear Dunlop Tires Slovakia pre Českú republiku, Slovensko a Maďarsko Boris Tománek.

Výskum podľa B. Tománka odhalil aj niektoré zaujímavé kultúrne odlišnosti. „V Brne a Bratislave napríklad dávajú prednosť rovnako často vodiči aj vodičky, kým v Prahe by si mali chodci (a najmä chodkyne) dávať pozor na vodičky, ktoré sú významne menej ochotné pred priechodom zastaviť. Podiel žien-vodičiek, ktoré dali na priechode prednosť inej žene, bol dokonca s 44 percentami vôbec najnižším nameraným údajom. Slovenské vodičky dávajú prednosť mužom na priechode dokonca výrazne častejšie, zatiaľ čo v Brne je to presne naopak. Tam ženy dávajú ženám na priechode prednosť takmer v 70-tich percentách prípadov,“ doplnil Boris Tománek.

FOTO: Špeciálny vlak priviezol Kisku a Zemana do Topoľčianok

Zatiaľ čo sa na Slovensku čerstvo zavádza absolútna prednosť chodcov na priechode, v Česku sa často stretáva s kritikou aj miernejšia zákonná úprava, ktorá do určitej miery vsádza na ohľaduplnosť vodičov. Obe krajiny majú však spoločné to, že z hľadiska úmrtnosti chodcov na cestách na tom nie sú vôbec dobre. Podľa minuloročných štatistík Európskej únie (EÚ) sú slovenské a české cesty z hľadiska bezpečnosti až v druhej polovici prvej dvadsiatky členských krajín EÚ. Konkrétne na priechodoch pritom v Českej republike vlani prišlo o život 22, na Slovensku 11 chodcov.

Absolútna prednosť: áno či nie? Slovensko preto plánuje uzákoniť absolútnu prednosť po vzore Holandska alebo Švajčiarska, kde je vodič za všetkých okolností povinný dať prednosť každému chodcovi, ktorý prechádza vozovku po priechode. Povinnosť by mala nadobudnúť účinnosť 1. januára 2019.

Legislatíva Českej republiky absolútnu prednosť chodca na priechode nestanovuje. Podľa §5 novelizovaného zákona o pozemných komunikáciách z roku 2000 je „Vodič povinný umožniť chodcovi, ktorý je na priechode pre chodcov alebo ho zrejme mieni použiť, nerušený a bezpečný prechod vozovky; preto sa musí vodič takéhoto vozidla približovať k priechodu pre chodcov takou rýchlosťou, aby mohol zastaviť vozidlo pred priechodom.“ Chodec však musí dávať prednosť električkám a vozidlám s právom prednosti v jazde so zapnutým majákom. Prednosť chodcov navyše obmedzuje aj protirečivé ustanovenia § 54 ods. 3 rovnakého zákona, podľa ktorého „Chodec nesmie vstupovať na priechod pre chodcov alebo na vozovku bezprostredne pred blížiacim sa vozidlom.“

„Novelizáciu zákona z roku 2000 z tohto dôvodu právom mnohí považujú za nejasnú a mätúcu; poukazujú aj na to, že v prvých rokoch po zavedení obmedzenej prednosti chodcov na priechodoch sa počet obetí na životoch na priechodoch pre chodcov dokonca zvýšil. Od tej doby sa síce situácia stabilizovala, ale stále nie je uspokojivá, ako napokon ukazujú aj výsledky nášho bleskového prieskumu,“ konštatoval Boris Tománek. „Aj my sa preto pripájame k varovaniu, aby si chodci nemysleli, že im na priechode nič nehrozí. V záujme svojej bezpečnosti aj bezpečnosti vodičov im naliehavo radíme, aby sa čo najviac riadili odporúčanými zásadami. Súčasne však tiež apelujeme na vodičov, aby boli ľudsky slušnejší a ohľaduplnejší a dbali na svoju zákonnú povinnosť umožniť chodcom nerušené použitie priechodu,“ zdôraznil.

Môže vás zaujímať

ĽSNS vníma negatívne krok MZ SR nepredložiť stratifikáciu ako ústavný zákon