Začínajú výpredaje. Na čo si dať najviac pozor v obchodoch?

Pozor na zľavnený tovar! Obchodníci využívajú nekalé praktiky

autorská koláž hlavne.sk, Shutterstock

Pre niektorých začínajú Vianoce teraz. Obchody spúšťajú výpredaje a lákajú na obrovské zľavy, až do 80 percent. Neraz však kúpime aj zbytočnosti a s reklamáciou sa môže radosť rýchlo skončiť. Na čo by ste pri nákupnom zľavovom ošiali mali myslieť a na čo si dať pozor sme sa pýtali Slovenskej obchodnej inšpekcie.

Chcete dostávať viac podobných článkov? Stačí sa prihlásiť na náš bezplatný Newsletter. To najlepšie za posledných 7 dní príde priamo na Váš e-mail. Viac informácií nájdete TU

Ilustračné foto | Foto: canva.com

VIDEO: Takto sa plavil po Dunaji odtrhnutý pontón s reštauráciou!

Tí, ktorí sa chystajú na veľké povianočné nákupy by si mali dať záležať najmä na prieskume trhu. „Nielenže aby ušetrili, ale hlavne, aby si vybrali kvalitné a bezpečné tovary, ktoré sú správne označené, majú priložený aj riadne a správne preložený návod na používanie a obsluhu v slovenskom jazyku,“ vysvetlila hovorkyňa Slovenskej obchodnej inšpekcie, Danuša Krkošová. Upozorňuje tiež, aby si ľudia nezabúdali uchovať doklad o kúpe a záručný list. Dôležitá je aj kontrola podmienok a spôsobov reklamácie, ako aj informácia o tom, kde možno reklamáciu uplatniť.

Najstaršie Slovenské vianočné tradície: Overte si, ktoré z nich poznáte!

Spotrebitelia sa podľa slov D. Krkošovej najmä v období najväčších výpredajov stávajú obeťami nekalých obchodných praktík. V minulosti to bolo napríklad uvádzanie takých výrobkov v propagačných materiáloch, ktoré ani na začiatku prebiehajúcej akcie v predaji vôbec neboli a v skladoch sa vôbec nenachádzali. Predávajúci taktiež často uvádzali výhodnejšie zľavy, aké boli v skutočnosti, alebo neuvádzali podrobnosti o poskytovaní akcie za zvýhodnenú cenu.

Pozor, aby sa z predsavzatí nestali len sny! Poznáme najčastejšie túžby

Ilustračné foto | Foto: canva.com

Podľa Krkošovej „Výpredaje, zľavy, či akcie nie sú zákonne upravené a predávajúci preto môže uvedené percento zľavy z výrobku vyčísliť jednak z ceny bezprostredne predchádzajúcej akciovej cene, alebo z ďalších platných cien, vyplývajúcich z cenovej evidencie.“  Čo v prípade reklamácie? Predávajúci je povinný spotrebiteľa informovať o rozsahu, podmienkach a spôsobe uplatnenia reklamácie, vrátane údajov o tom, kde možno reklamáciu uplatniť. Reklamačný poriadok musí byť sprístupnený na viditeľnom mieste dostupnom spotrebiteľovi. „Spotrebiteľ môže uplatniť reklamáciu v ktorejkoľvek prevádzkarni predávajúceho, v ktorej je prijatie reklamácie možné s ohľadom na predávané výrobky alebo poskytované služby, alebo u určenej osoby, ktorá je povinná reklamáciu vybaviť,“ objasňuje postupy D. Krkošová. Avšak na vrátenie tovaru, ktorý nemá žiadne závady, nemá spotrebiteľ zákonný nárok. Obchody, ktoré vrátenie ponúkajú, poskytujú tento bonus v rámci svojej obchodnej politiky a ústretovosti ku klientom. Len pri nákupoch cez internet, konkrétne zmluvách o predaji na diaľku, je možné podľa zákona vrátiť nevyhovujúci tovar do 14 dní bez uvedenia dôvodu. Samozrejme, ak predávajúci možnosť vrátenia alebo výmeny tovaru do niekoľkých dní prezentuje pri nákupe, vtedy je povinný ním deklarované spôsoby dodržať.

Hviezdy spomínajú: Aké sú ich najkrajšie Vianoce?

Môže vás zaujímať

Gál: O stíhaní Jankovskej a Maruniakovej budem rokovať s vyšetrovateľmi