ACEA považuje návrhy eurokomisie na zníženie emisií CO2 pre kamióny za prísne

Ilustračné foto.

Foto: TASR

Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA) oznámilo, že berie na vedomie najnovší návrh Európskej komisie (EK) zavádzajúci okrem iného aj prvé emisné normy CO2 pre nákladné vozidlá v krajinách EÚ.

Tretí a posledný súbor právnych opatrení zameraných na modernizáciu európskeho dopravného systému predstavil vo štvrtok podpredseda EK pre energetickú úniu Maroš Šefčovič. Nové návrhy nadväzujú na predchádzajúce balíky Európa v pohybe z mája a novembra 2017.

Navrhli rovnaké úrovne ako pri osobných autách!

ACEA, ktoré zastupuje sedem hlavných výrobcov ťažkých úžitkových vozidiel v EÚ v reakcii na návrh eurokomisie uviedla, že ide o dôležitú súčasť širšej stratégie na ďalšie znižovanie uhlíkových emisií v cestnej doprave, čo je cieľ, ku ktorému sa automobilový priemysel vedome hlási.

Tretí balík návrhov z oblasti mobility znamená trojité víťazstvo, uviedol Šefčovič

Podľa správy ACEA, združenie víta dvojstupňový prístup EK s cieľmi stanovenými na roky 2025 a 2030 – 15-% respektíve 30-% zníženie emisií voči stavu z roku 2019. Automobilový priemysel víta aj návrh na neskoršie overenie indikatívneho cieľa do roku 2030, čo o niekoľko rokov majú umožniť najnovšie technológie palivovej účinnosti.
Napriek tomu však ACEA upozornila, že úrovne znižovania emisií navrhnuté eurokomisiou na roky 2025 a 2030 (15 % a 30 %) sú príliš agresívne a neboli zvolené s osobitným zreteľom na trh s nákladnými automobilmi. Vývoj produktov pre ťažké úžitkové vozidlá, ktoré sa majú predávať v roku 2025, len teraz prebieha, a preto 15-% úroveň v roku 2025 je príliš prísna vzhľadom na krátky časový úsek pre dosiahnutie prvého cieľa.

„Zdá sa, že Európska komisia jednoducho prijala rovnaké úrovne znižovania emisií CO2, ktoré už navrhla pre osobné autá a malé dodávky, a aplikovala ich na ťažké nákladné vozidlá bez úplného uznania základných rozdielov medzi týmito segmentmi vozidiel,“ uviedol generálny tajomník ACEA Erik Jonnaert v správe pre médiá.

Rozpor medzi technologickým vývojom?

Jonnaert ďalej upozornil, že po roku 2025 má dôjsť k ďalšiemu zníženiu emisií o 15 % (do roku 2030), čo je v rozpore s realistickým technologickým vývojom, lebo najdokonalejšie technológie šetriace palivo si vyžadujú určitý čas na rozvoj.

Dieselová aféra nesmie podľa Merkelovej brániť automobilkám v investíciách

ACEA privítala skutočnosť, že exekutíva EÚ stanovila ako východiskový bod pre tieto ciele rok 2019. To umožní všetkým výrobcom nákladných vozidiel v EÚ, aby používali rovnaký výpočtový nástroj na oznamovanie emisií CO2 pre široké spektrum nákladných automobilov. To povedie k skutočnej porovnateľnosti údajov medzi vozidlami a výrobcami, čo vytvorí pevný základ pre tvorbu budúcich štandardov.

Združenie pripomenulo, že nákladné automobily v krajinách EÚ presúvajú viac ako 14 miliárd ton tovarov ročne. Dodávajú viac ako 70 % celkovej pozemnej nákladnej dopravy v Európe a približne 90 % z celkovej hodnoty tovarov.

Môže vás zaujímať

Írsko plánuje pre brexit presunúť z Británie svoje ropné rezervy