Automobilový priemysel má silnú tradíciu nielen v SR, ale v celej V4 , uviedol Žiga

Minister hospodárstva SR Peter Žiga (SMER-SD)

foto: TASR

Automobilový priemysel má silnú tradíciu nielen v SR, ale v celom regióne V4. Uviedol to v utorok v Šamoríne šéf Ministerstva hospodárstva (MH) SR Peter Žiga (Smer-SD) na konferencii o budúcnosti a výzvach automobilového priemyslu s názvom "Newmatec 2019", ktorá je organizovaná v rámci slovenského predsedníctva vo Vyšehradskej štvorke (V4) pod záštitou MH SR.

Štatistiky podľa jeho slov potvrdzujú, že automobilový priemysel predstavuje významnú zložku hrubého domáceho produktu (HDP) každej jednej krajiny V4, čo však zároveň so sebou prináša riziká a viaceré výzvy, ako udržať jeho konkurencieschopnosť.

Vzhľadom na dlhoročný spoločný politicko-spoločenský vývoj v regióne sú podľa neho tieto výzvy v rámci vyšehradských krajín takmer identické a prinášajú podobné problémy, ako napríklad brexit, alebo tzv. cyklus hospodárskeho ochladenia, či nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily na trhu práce. „Preto musíme spoločnú spoluprácu zamerať na také systémové opatrenia, ktoré zabezpečia dlhodobý pozitívny vývoj a stabilitu ekonomiky regiónu V4, ako aj celej EÚ,“ podčiarkol.

O spoluprácu majú záujem parlamenty V4 i Beneluxu

„Nemenej dôležitou oblasťou, ktorej musíme venovať zvýšenú pozornosť, je legislatíva EÚ. Jej požiadavky na dekarbonizáciu dopravy (sprísňovaním limitov na emisie), ako aj na zmeny technickej legislatívy v oblasti schvaľovania vozidiel pre prevádzku na cestných komunikáciách, ovplyvňujú celý reťazec výroby a distribúcie vozidiel,“ zdôraznil.

Krajiny V4 predstavujú podľa Žigu v rámci Európy silné zoskupenie, ktorého význam môže po brexite ešte vzrásť. „Aj keď nemusíme mať na všetko jednotný názor, práve automobilový priemysel je tou oblasťou, ktorá nás silne spája. A to, čo automobilový priemysel posúva vpred, vystihuje aj názov dnešnej konferencie Newmatec, teda skratka pre ‚nové materiály a technológie‘,“ povedal.

Nemecké automobilky sa obávajú ciel na dovoz áut do USA

Slovensko ako automobilová veľmoc, s ročnou produkciou viac ako milión vyrobených vozidiel, musí podľa ministra nadviazať na súčasné trendy elektrifikácie vozidiel a na prechod k „čistejšej doprave“. Potvrdzuje to aj stále narastajúci záujem spotrebiteľov, inklinujúcich k postupnému presunu od využívania a spotreby tradičných fosílnych palív k alternatívnym a udržateľným zdrojom energie. „V tejto súvislosti vyvstáva otázka, prečo by sme elektrické komponenty na výrobu týchto áut mali dovážať zo zahraničia a nemohli si ich vyrobiť doma,“ doplnil.

„A rovnako ako ostatné európske krajiny, musíme zamerať svoje aktivity aj na podporu výskumu a vývoja v oblasti batérií, a to nie len v súvislosti s elektromobilitou, ale aj s uskladnením energie,“ poznamenal.

MOTO: Ako predísť havárii auta s cyklistom? Táto automobilka má nápad!

Ministerstvo hospodárstva SR podľa neho reflektuje na aktuálne trendy viacerými strategickými dokumentmi v tejto oblasti, ako napríklad „Národný politický rámec zavádzania infraštruktúry pre alternatívne palivá v podmienkach Slovenskej republiky“, či nedávno vládou SR schválený „Akčný plán rozvoja elektromobility v Slovenskej republike“.

„V súčasnosti taktiež pripravujeme Memorandum o porozumení so Združením automobilového priemyslu (ZAP) SR, ako aj balíček konkrétnych opatrení zameraných na odstránenie bariér pre trvalo udržateľný rozvoj automobilového priemyslu na Slovensku vrátane dodávateľskej siete. Ministerstvo hospodárstva SR si uvedomuje, že je nadmieru dôležité prijímať opatrenia, ktoré smerujú k dlhodobej udržateľnosti konkurencieschopnosti automobilového priemyslu na Slovensku a stabilizácii prostredia pre jeho rozvoj,“ dodal Žiga.

Môže vás zaujímať

Šéf bostonského Fedu E. Rosengren sa obáva o spotrebiteľské výdavky