Jednou vetou

Bratislavské letisko má novú svetelnú približovaciu sústavu na dráhu 22

Ilustračné foto

Foto: pixabay.com

Letisko M. R. Štefánika v Bratislave má od soboty v prevádzke novú svetelnú približovaciu sústavu na vzletovo-pristávaciu dráhu 22. Informovala hovorkyňa letiska Veronika Ševčíková. Výhodou sústavy sú podľa hovorkyne LED svetelné zdroje, ktoré prinášajú o 70 percent nižšiu spotrebu elektrickej energie oproti pôvodnej sústave.

Érsek: Žiadna emisná norma sa nezmenila, len vieme lepšie kontrolovať STK

„Počas rekonštrukcie sústavy boli halogénové návestidlá vymenené za nové moderné návestidlá s LED svetelným zdrojom. Svetelná približovacia sústava naviguje pilotov lietadiel v noci a za zníženej dohľadnosti, napríklad za hmly,“ priblížila Ševčíková.

Letisko v Bratislave je podľa nej prvým letiskom na Slovensku s približovacou svetelnou sústavou, ktorej návestidlá obsahujú LED svetelné zdroje. „Takéto približovacie sústavy využívajú napríklad letiská Londýn-Heathrow, Paríž-Orly či letisko v Osle,“ doplnila.

Prevádzkové postupy a minimá na dráhu 22 ostali nezmenené, nová približovacia svetelná sústava však zmenila sklon profilu, povedal vedúci oddelenia svetelno-zabezpečovacích zariadení letiska Marek Podmanický.

„Použitím LED svetelných zdrojov sa zvýšila viditeľnosť celej svetelnej sústavy, a to v závislosti od denných a meteo podmienok, približne až o 20 percent,“ vysvetlil Podmanický s tým, že tieto zmeny majú priamy vplyv na bezpečnosť v civilnom letectve, pretože znižujú pravdepodobnosť straty vizuálneho vedenia pilota počas priblíženia a pristátia.

Medzi Ruskom a Čínou spojili prvý cestný most nad veľtokom Amur

Letisko M. R. Štefánika má dve vzletovo-pristávacie dráhy, hlavnú dráhu 13-31 a vedľajšiu dráhu 04-22. Svetelné približovacie sústavy sa nachádzajú pred pristávacími dráhami 31 a 22.

Môže vás zaujímať

AGRO: Situácia v agrosektore je vážna a ministerstvo ju nerieši, agropotravinári preto žiadajú premiéra o stretnutie