Jednou vetou

ČESMAD Slovakia chce výnimku pre vodičov aj ich rodiny

Ilustračné foto

TASR

Autodopravcovia požiadali Úrad verejného zdravotníctva z dôvodu zabezpečenia zásobovania o všeobecnú výnimku pre vodičov nákladných vozidiel, vrátane dodávok, ako aj pre osoby žijúce s nimi v jednej domácnosti a prichádzajúce s nimi do styku v práci.

Združenie cestných dopravcov SR ČESMAD Slovakia požiadalo Úrad verejného zdravotníctva SR o všeobecnú výnimku pre vodičov nákladných vozidiel, vrátane dodávok do 3,5 tony. Chce ju aj pre osoby žijúce s nimi v jednej domácnosti a pre pracovníkov, ktorí vykonávajú obslužné a servisné práce v prevádzke dopravcu a prichádzajú tak do styku s vodičmi.

Ako autodopravcovia informovali, dôvodom je zabezpečenie zásobovania obyvateľstva, maloobchodných prevádzok, zdravotníckych zariadení, lekární či výrobných podnikov na Slovensku. Zároveň upozornili na rozdielny výklad karanténnych podmienok, následkom čoho sú vodiči jazdiaci do zahraničia pod veľkým tlakom, pričom do karantény by sa mohli dostať aj členovia ich rodín. Ak sa situácia nezmení, obávajú sa možného kolapsu nákladnej dopravy.

„Keďže existuje rôzny výklad karanténnych opatrení, vytvára to enormný psychický tlak na vodičov, ktorých rodinní príslušníci sa môžu tiež ocitnúť v nariadenej 14-dňovej izolácii. Čo je pre celú rodinu obrovský problém,“ povedal prezident ČESMAD Slovakia Pavol Jančovič.

Združenie zaznamenalo 600-percentný nárast telefonátov na svoje infolinky, volajú nielen dopravné spoločnosti, ale aj samotní vodiči nákladných vozidiel, či sa napriek výnimke z karanténnych opatrení pri dodržiavaní ochranných opatrení do izolácie nedostanú aj príslušníci ich rodiny. Vodiči podľa združenia neraz uprednostnia prespanie v kabíne vozidla v areáli firmy, než by išli domov, pretože susedia nezriedka nahlasujú, že to je rodina vodiča, ktorý bol v zahraničí.

Vodiči nákladných vozidiel, ale aj menších dodávkových áut tak podľa združenia po nariadení karantény alebo z obavy, že bude uložená ich rodinným príslušníkom, nemôžu alebo sa obávajú plniť svoje poslanie. „Ak sa situácia vo výklade karanténnych opatrení nezmení a vodiči a tiež ich rodinní príslušníci z nich nebudú v praxi jasne vynímaní, obávame sa, že čoskoro príde ku kolapsu dopravy,“ uviedol Jančovič.

Nákladná kamiónová doprava je povolená na vnútroštátnych aj medzinárodných trasách s cieľom zabezpečiť zásobovanie. „Vodiči kamiónov (profesionálni) musia byť vybavení ochrannými prostriedkami, ktoré je povinný zabezpečiť ich zamestnávateľ,“ informovalo už skôr Ministerstvo dopravy a výstavby SR.

Môže vás zaujímať

Slovenské ženy zarábajú o pätinu menej ako muži, náskok mužov sa pomaly zmenšuje