Čierny piatok potvrdil trend smerom k online nákupom

Ilustračné foto

Foto: TASR/AP

Deň vďakyvzdania a Black Friday (Čierny piatok), ktoré v USA znamenajú začiatok predvianočnej nákupnej sezóny, ukázali rastúcu obľubu online nákupov. Čoraz viac Američanov sa rozhodlo zostať doma a využiť vysoké zľavy zo svojich počítačov alebo smartfónov. Dôsledkom bol pokles tržieb a návštevnosti kamenných obchodov.

Súčasný trend smerom k online nákupom prinútil veľké americké reťazce investovať do elektronického obchodu. Víkend predefinoval význam Čierneho piatka. V posledných rokoch sa zdalo, že jeho význam klesá, no tento rok dokázal, že sa mení na deň, keď kupujúci nemusia nevyhnutne osobne navštíviť predajňu.

Rozprávkové Vianoce v Košiciach obohatí nová výzdoba, vystúpi 1100 účinkujúcich

Podľa analytickej spoločnosti Adobe Analytics online predaj počas piatka (23.11.) vzrástol o vyše 23 % a prekročil hranicu šiestich miliárd dolárov (5,29 miliardy eur). Firma, ktorá sleduje transakcie v 80 zo 100 najväčších amerických predajcov, odhaduje, že tržby počas Dňa vďakyvzdania (22.11.) stúpli o 28 % na 3,7 miliardy USD.

Podľa predbežných údajov analytickej spoločnosti RetailNext tržby v kamenných obchodoch počas Dňa vďakyvzdania a Čierneho piatka medziročne stúpli o 4 % až 7 %, kým návštevnosť klesla o 5 % až 9 %. To potvrdzuje trend z posledných rokov: tržby počas vlaňajšieho predĺženého víkendu medziročne klesli o 8,9 % a návštevnosť o 4,4 %. V roku 2016 sa tržby v kamenných obchodoch znížili o 4,2 % a návštevnosť o 4,4 %.

V USA sa začala vianočná nákupná sezóna, očakáva sa zdravý rast tržieb

Národná federácia maloobchodov predpovedá, že predvianočné tržby v novembri a decembri medziročne stúpnu o 4,3 % až 4,8 % na 717,45 až 720,89 miliardy USD. V posledných piatich rokoch sa tržby v priemere zvyšovali o 3,9 % ročne.

Môže vás zaujímať

USA podľa Trumpa vôbec Čínu nepotrebujú