Cyklokoalícia žiada v cestnom zákone väčšiu bezpečnosť pre chodcov a cyklistov

Ilustračné foto

TASR

Občianske združenie Cyklokoalícia navrhuje zmeny na zvýšenie bezpečnosti a komfortu chodcov a cyklistov. Iniciovalo hromadnú pripomienku v rámci novelizácie cestného zákona.

Ako jednu zo zmien Cyklokoalícia navrhuje zákaz parkovania na chodníkoch, pokiaľ to nepovoľuje dopravné značenie. Podľa združenia predstavuje parkovanie na chodníkoch jeden z najväčších problémov mobility, lebo ohrozuje alebo priamo znemožňuje plynulý a bezpečný pohyb chodcov po chodníku, obmedzuje rozhľadové podmienky a predstavuje ekonomickú záťaž pre samosprávy priamym poškodzovaním chodníkov. „Zákon, ktorý plošne povoľuje parkovanie na chodníkoch, navyše neexistuje v žiadnej inej európskej krajine,“ podotklo združenie.

Slovensko by podľa EK malo investovať najmä do inovácií, ekológie či mobility

Okrem iného navrhuje zavedenie bočného odstupu predbiehajúceho auta od cyklistu 1,5 metra. „V súčasnosti zákon vyžaduje pri predbiehaní bezpečný odstup, nedefinuje však minimálnu vzdialenosť. Pri nedostatku segregovaných cyklotrás je práve nedostatočný bočný odstup hlavnou príčinou stretov medzi cyklistami a vodičmi, ktorí si často ohrozenie z auta neuvedomujú,“ konštatuje združenie.

Na základe pripomienky by sa mala zrušiť aj povinnosť nosenia prilby mimo obce. Dan Kollár z Cyklokoalície poukázal na množstvo štúdií, podľa ktorých povinné prilby negatívne ovplyvňujú počet ľudí na bicykloch. Množstvo cyklistov na cestách pritom podľa neho zvyšuje ich bezpečnosť. Samotná prilba podľa jeho slov zároveň môže u vodičov vyvolať menšiu opatrnosť pri obiehaní.

Trnavská radnica spúšťa ostrú prevádzku zdieľaných elektrobicyklov

Argumentom združenia v tomto prípade je aj harmonizácia cestných zákonov členských krajín Európskej únie (EÚ), pričom povinné prilby má v rámci EÚ okrem Slovenska len jedna krajina. Táto povinnosť preto z pohľadu združenia môže vplývať aj na počet turistov.

„Vláda SR stanovila cieľ zvýšiť podiel cyklistickej dopravy do roku 2020 na 10 %. V súčasnosti sa pohybuje okolo 2 až 3 %, sme teda alarmujúco pozadu. Je preto treba výrazne pomôcť cyklodoprave v rozvoji, aby sme mohli ťažiť z jej zdravotných, environmentálnych či ekonomických benefitov,“ uviedla Cyklokoalícia, podľa ktorej si stačí zobrať príklad z krajín, kde to funguje.

Môže vás zaujímať

Rekordne nízke náklady na obsluhu dlhov v eurozóne môžu naštartovať investície