Danko znevažuje spoluprácu MPRV, slovenských výrobcov a obchodníkov, uviedla SAMO

Generálny riaditeľ sekcie potravinárstva a obchodu Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka (MPRV) SR Milan Lapšanský a ministerka MPRV SR Gabriela Matečná počas tlačovej konferencie rezortu pôdohospodárstva pri príležitosti vyhodnotenia projektu agrorezortu na podporu slovenských výrobcov Chcem dávať v Bratislave 11. júna 2018.

foto: TASR

Predseda Národnej rady (NR) SR a predseda SNS Andrej Danko svojimi vyjadreniami v relácii televízie TA3 "V politike" znevážil úspešnú spoluprácu Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka (MPRV) SR, Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO) a jej členov, pri podpore slovenských dodávateľov. Uviedla to SAMO k Dankovým nedeľným (24.6.) vyjadreniam o zavedení osobitného odvodu pre reťazce.

Pre SAMO je nepochopiteľné, že pred dvoma týždňami na konferencii „Chcem dodávať“ ministerka pôdohospodárstva Gabriela Matečná (SNS) ocenila pred zástupcami slovenských dodávateľov spoluprácu s obchodnými reťazcami a poďakovala im za spoločné dvojročné úsilie a predseda parlamentu Danko vyhlasuje tým istým reťazcom vojnu. Navyše spôsobom, ktorý je v rozpore s právom EÚ a je diskriminačný.

Macho: Prioritami sú silný rozpočet aj definícia skutočného farmára

Podľa SAMO vďaka tejto už dvojročnej spolupráci deklarovala ministerka Matečná na konferencii organizovanej MPRV SR 11. júna 2018 významný nárast dodávok slovenských výrobkov a nových 166 slovenských dodávateľov v obchodných reťazcoch. „Ministerka zároveň ocenila pozitívny prístup členov SAMO k podpore slovenských dodávateľov, preto nerozumieme slovám predsedu SNS o selektívnom zdanení obchodníkov, kým sa ‚nenaučia správať‘,“ povedala predsedníčka SAMO Katarína Fašiangová.

Členovia SAMO, obchodné reťazce Billa, Kaufland, Lidl, Metro, Terno, Tesco, rozvíjajú podľa Fašiangovej aj individuálne projekty na podporu slovenských dodávateľov, čoho dôkazom je medziročný nárast slovenských dodávateľov do obchodných reťazcov o 12 %. Nárast slovenských produktov na pultoch reťazcov vnímajú podľa prieskumu GfK aj slovenskí zákazníci, a to až 47 % z nich.

Projekt „Chcem dodávať“ dostal do reťazcov 166 slovenských dodávateľov

„Obchodné reťazce združené v SAMO predali za posledný rok potraviny vyrobené na Slovensku v hodnote viac ako 1,5 miliardy eur a sú otvorené aj ďalším slovenským dodávateľom. Musia však splniť elementárne požiadavky na dodávaný tovar – bezpečnosť potraviny, jej konzistentnú kvalitu, požadovaný objem, dodávanie na čas a konkurencieschopnú cenu pre spotrebiteľa,“ vysvetlila Fašiangová.

Obchod podľa SAMO patrí k oporám slovenskej ekonomiky a je tiež významným prispievateľom do štátneho rozpočtu. Členovia SAMO za posledný účtovný rok odviedli do štátneho rozpočtu spolu viac ako 60 miliónov eur na dani z príjmov a dani z majetku a cez 350 miliónov eur na dani z pridanej hodnoty. Členovia združení v SAMO sa radia tiež medzi najvýznamnejších investorov, keď od začiatku svojho pôsobenia na slovenskom trhu tu doteraz investovali spolu viac ako 3,3 miliardy eur, a to bez úľav v rámci štátnej pomoci.

Danko: Chceme zákon, aby reťazce z obratu podporovali domáce výrobky

Danko v nedeľu 24. júna v diskusnej relácii TA3 naznačil, že podpora domácich výrobcov a slovenských produktov by mala byť zabezpečená systémovou podporou z obratu obchodných reťazcov. S touto snahou, ktorá by mala dostať počas leta podobu legislatívneho návrhu, je podľa Danka už oboznámený aj rezort financií.

Predseda parlamentu zároveň vyhlásil, že ak sa obchodné reťazce ‚nenaučia správať‘ voči domácim výrobcom, pôdohospodárom i potravinárom, „bude tu snaha štátu, aby sme od obchodných reťazcov dostali financie do kolobehu podpory potravinárov a pôdohospodárov“. Podľa Danka pôjde o osobitný odvod. „Ktorý vytvorí to, že do podpory na zelenú naftu a podpory predaja produktov slovenských výrobkov by sa systémovo dostávali peniaze z obratov obchodných reťazcov,“ uviedol Danko. Verí, že opodstatnenie systémovej podpory pochopia aj samotné obchodné reťazce. „My potrebujeme naučiť našich spotrebiteľov na domáce výrobky, ale tie musia byť naozaj slovenské, od slovenských výrobcov,“ zdôraznil predseda SNS.

Môže vás zaujímať

Pasívne saldo agroobchodu za január až august medziročne stúplo o 32,6 %