Jednou vetou

Domácnosti spotrebujú viac energie, toto im radia pred vysokými účtami

Ilustračné foto

zdroj: pixabay.com

Opačná situácia je pri priemyselných odberateľoch. Pri nich dodávatelia energií evidujú pokles spotreby energií od 10 do 20 %.

Slovenské domácnosti by sa mali pripraviť na zvýšené výdavky za energie. V závislosti od toho ako a na čo sa energie v domácnosti využívajú, môže totiž počas koronakrízy podľa odhadov spoločnosti innogy Slovensko spotreba narásť o 10 % pri elektrine a o 7 % pri plyne. „Domácnosti teda môžu očakávať zvýšenie výdavkov, ktoré sa prejaví vo vyúčtovacej faktúre,“ povedal pre agentúru SITA výkonný riaditeľ innogy Slovensko Miroslav Kulla.

Aby sa predišlo veľkým nedoplatkom

Keďže sa ľudia viac zdržujú vo svojich domovoch z dôvodu ochrany zdravia, starostlivosti o deti, práce z domu aj Slovenský plynárenský priemysel (SPP) predpokladá, že v segmente domácností môže prísť k individuálnemu miernemu zvýšeniu spotreby energií. „Vo všeobecnosti však zatiaľ môžeme povedať, že sa napriek tejto zložitej situácii správa väčšina našich zákazníkov veľmi zodpovedne a dokonca sme najmä v poslednom čase zaznamenali mnoho žiadostí o zvýšenie zálohových platieb, v snahe predísť prípadným nedoplatkom na konci zúčtovacieho obdobia,“ podotkol hovorca SPP Ondrej Šebesta.

Spotreba energií zákazníkov v domácnostiach narástla počas koronakrízy podľa Stredoslovenskej energetiky v jednotkách percent oproti štandardu. Hovorkyňa stredoslovenských energetikov Michaela Krivá však upozorňuje, že do úvahy treba brať aj vplyv počasia a to najmä u zákazníkov, ktorí používajú elektrinu aj na vykurovanie. Spoločnosť ZSE Energia tvrdí, že spotreba energií je aj počas týchto dní stabilná, zaznamenala len mierne zvýšenie. „To, že zamestnanci pracujú z domu, nemá výrazný vplyv na zvýšenú spotrebu v domácnostiach,“ myslí si hovorkyňa ZSE Energia Michaela Dobošová.

Pri veľkoodberateľoch je opačná situácia

Opačná situácia je pri priemyselných odberateľoch. Pri nich dodávatelia energií všetci zhodne evidujú pokles spotreby energií. Treba za tým hľadať obmedzenie výroby či fungovania priemyselných prevádzok. „Celkovo v porovnaní s predchádzajúcim obdobím pozorujeme pokles spotreby energií na úrovni 10 až 20 %, pričom výraznejší je pokles v spotrebe elektriny oproti zemnému plynu,“ dodal Kulla. „V objemoch spotreby elektriny aj plynu zaznamenávame signifikantný pokles,“ doplnil konateľ spoločnosti Elgas Slovensko Vlastimil Vaníček.

Na zníženej spotrebe energií má podľa SSE najväčší vplyv automotive. „Došlo k zastaveniu produkcie vo všetkých štyroch slovenských automobilkách. A aj napriek tomu, že niektoré z nich už s prevádzkou začali, stále je to s obmedzeniami,“ uviedla Krivá s tým, že po Veľkej noci a miernom uvoľnení opatrení, sú už viditeľné postupné rasty spotreby a aktuálny pokles spotreby energií je už nižší. Pohybuje sa v spomínanom intervale od 10 do 20%, pričom na začiatku koronakrízy bola spotreba znížená až o tretinu.

Riešenie pre tých, čo nezvládajú úhradu

Energetici pripravili pre svojich zákazníkov viacero opatrení počas súčasnej koronakrízy. Dodávatelia energií sú ochotní pri platení faktúr dohodnúť sa s každým jedným zákazníkom, ktorý sa dostal pre súčasnú pandémiu do problémov. „V prípade, že zistíme, že zákazník z radov domácností nemôže plniť svoje záväzky, ponúkneme mu niektoré z prijatých opatrení. Napríklad zákazníkom ponúkame splátkový kalendár a odklad splatnosti,“ povedal Kulla s tým, že ich firma zatiaľ neeviduje výrazné nárasty v požiadavkách zákazníkov na využitie pripravených opatrení.

Posun splatnosti zálohových platieb alebo vyúčtovacích faktúr ako aj zmenu výšky zálohových platieb ponúka svojim odberateľom aj ZSE Energia. „Momentálne nie je účtovaný poplatok za upomienku ani úroky z meškania,“ dodala Dobošová. Štátni plynári z SPP od začiatku upozorňujú zákazníkov, aby pri problémoch s platbami za energie nečakali a hneď sa obrátili na zamestnancov spoločnosti. „Tí sú pripravení každú žiadosť o úpravu platobných podmienok veľmi citlivo posúdiť a nájsť obojstranne prijateľné riešenia,“ konštatoval Šebesta.

Spoločnosť Elgas všetkým domácnostiam, ktorým dodáva elektrickú energiu a plyn, garantuje, že od 1. apríla do 30. júna tohto roka nebude prerušovať dodávky energií pre neuhradené faktúry v lehote splatnosti a zároveň odpúšťa účtovanie úroku z omeškania úhrady. „Podnikateľom sa snažíme pomôcť nájsť východisko z tejto situácie a zjednodušiť opätovné naštartovanie ich biznisu na individuálnej úrovni a to predovšetkým znížením zálohových platieb a dohodami na splátkových kalendároch,“ dodal Vaníček.

Spoločnosť SSE prijala viacero opatrení v súvislosti s možnou platobnou neschopnosťou klientov. „Dôležité je, aby nás klienti kontaktovali a spolu sme hľadali individuálne riešenia,“ uzavrela Krivá.

Môže vás zaujímať

AGRO: Situácia v agrosektore je vážna a ministerstvo ju nerieši, agropotravinári preto žiadajú premiéra o stretnutie