Érsek by mal podľa SaS vysvetliť zámer predĺžiť zmluvu so ZSSK o desať rokov

Miroslav Ivan

foto: TASR

Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) by mal podľa opozičného poslanca SaS Miroslava Ivana vysvetliť, čo myslí tým, keď chce predĺžiť zmluvu so Železničnou spoločnosťou Slovensko (ZSSK) na prevádzku vlakov na Slovensku o ďalších desať rokov.

Podľa Ivana je totiž možné túto zmluvu predĺžiť iba o päť rokov. V súčasnosti si podľa poslanca štát prostredníctvom rezortu dopravy objednáva od ZSSK výkony v podobe prevádzkovania vlakov v objeme viac ako 31 milióna vlakokilometrov. To znamená približne 97 % všetkých výkonov, ktoré si štát objednáva. Zvyšné 3 % predstavujú podľa Ivana výkony, ktoré má rezort zazmluvnené so spoločnosťou RegioJet na trase medzi Bratislavou a Komárnom.

Nový grafikon ZSSK reaguje na nárast cestujúcich medzi Košicami a Ukrajinou

Tento monopol mal podľa Ivana na základe existujúcej zmluvy fungovať do konca roka 2020, s možnosťou predĺženia o päť rokov. „Ale ministerstvo hovorí, chceme to predĺžiť o desať rokov,“ konštatoval Ivan na stredajšej tlačovej konferencii v Bratislave.

Domnieva sa preto, že ministerstvo dopravy nechce predĺžiť so ZSSK pôvodnú zmluvu, ale že chce s firmou uzatvoriť novú zmluvu. To je možné na obdobie 15 rokov. „A chce to urobiť preto, lebo nariadenie EÚ hovorí, že po dátume 3. december 2019 už nie je možné takéto zmluvy uzatvárať priamym zadaním, ale verejnou súťažou,“ dodal Ivan.

EIB poskytne Slovensku pôžičku 319,6 milióna eur na dopravné projekty

Ak ministerstvo podpíše so ZSSK novú zmluvu v roku 2019 pred 3. decembrom, tak podľa poslanca zabetónuje monopol ZSSK na Slovensku do roku 2035. „Žiadame teda ministra dopravy Árpáda Érseka, aby vysvetlil, čo tým myslí, keď povie, že chce predĺžiť zmluvu o desať rokov so ZSSK, keď ju nemôže predĺžiť o desať rokov. A ak chce uzavrieť novú zmluvu, nech to otvorene povie občanom Slovenska. Nech im otvorene povie, čo ich tu bude čakať ďalších 15 rokov,“ opísal Ivan.

Minister by mal tiež podľa jeho slov vysvetliť, prečo doteraz nepustil na slovenské koľajnice súkromný sektor, keď sám niekoľkokrát v minulosti hovoril, že len konkurencia môže zlepšiť kvalitu služieb pri cestovaní.

Môže vás zaujímať

Červené mäso by sa mohlo stať ďalším terčom dane z „hriechu“