Érsek očakáva, že z realokácií eurofondov by mohol rezort dostať 200 mil. eur

Minister dopravy Árpád Érsek

foto: TASR

Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) očakáva, že na budúci rok by k navrhovanému rozpočtu mohol dostať ešte ďalších 200 miliónov eur v podobe realokácií eurofondov z iných operačných programov.

Tieto peniaze by podľa šéfa rezortu dopravy mohli smerovať napríklad na cesty, či už pre Národnú diaľničnú spoločnosť, ktorá spravuje diaľnice a rýchlostné cesty, alebo pre Slovenskú správu ciest, ktorá sa stará o cesty prvej triedy. Prípadne môžu ísť aj na železnice. „Nie je to málo. Samozrejme, očakávam, aké bude konečné číslo realokácie,“ doplnil Érsek po stredajšom rokovaní vlády, na ktorom kabinet premiéra Petra Pellegriniho (Smer-SD) odobril návrh rozpočtu na budúci rok.

Rezort dopravy: Dotácia ŽSR zostáva zvýšená, nemožno hovoriť o likvidačnom rozpočte

Ministerstvo dopravy by podľa návrhu malo v budúcom roku hospodáriť so sumou 1,15 miliardy eur. V porovnaní so schváleným rozpočtom na rok 2018 to znamená zníženie o 22,4 milióna eur, teda o 1,9 %.

Érsek však pripomenul, že rezort čerpá aj eurofondy, a priblížil očakávané dodatočné zdroje z realokácií eurofondov z iných operačných programov, kde by sa nestihli vyčerpať. Zároveň uviedol, že na ministerstve financií má rezort dopravy ešte rezervu vo výške 150 miliónov eur, ktorú by v prípade potreby mohol použiť. Napríklad na cesty, na ktoré nebude možné využiť eurofondy.

Érsek tiež vyzdvihol, že na letiská získalo ministerstvo dopravy na budúci rok o päť miliónov eur viac. Mali by smerovať na zaistenie bezpečnosti a hasičskej služby na letiskách. Zároveň má ísť o 2,1 milióna eur viac na cestovný ruch. „Musíme byť pripravení minúť tieto finančné prostriedky, čo predpokladám, že sme,“ zhodnotil minister dopravy.

Érsek požiadal o vypracovanie kontrolného posudku na pozemok, ktorý kúpili ŽSR

Návrh rozpočtu v rezorte dopravy kritizovali Železnice Slovenskej republiky (ŽSR). Pre ŽSR je podľa spoločnosti likvidačný a nekorešponduje s požiadavkou na vyrovnané hospodárenie v zmysle platnej zmluvy o prevádzkovaní železničnej infraštruktúry.

Správca železničnej infraštruktúry na Slovensku vyčíslil, že na rok 2019 požiadal o prevádzkovú dotáciu v objeme 316,5 milióna eur. Tlak na vyššiu dotáciu vzniká podľa ŽSR predovšetkým s naliehavou potrebou realizovať odloženú údržbu v objeme 55 miliónov eur. „Dotácia na prevádzkovanie železničnej infraštruktúry je však v návrhu rozpočtu kalkulovaná len na úrovni 250 miliónov eur na celý rok, takže nepokrýva potrebu ŽSR v objeme 66,5 milióna eur na rok 2019,“ konštatovala spoločnosť.

Minister Érsek však oponoval, že pôvodných 250 miliónov eur pre ŽSR bolo v tomto a tiež aj v budúcom roku zvýšených na 270 miliónov eur. Okrem toho, spoločnosť ešte čerpá podľa šéfa rezortu dopravy 230 miliónov eur z eurofondov. „A okrem toho má aj vlastné príjmy,“ zhodnotil Érsek. Napríklad 28 miliónov by firme mal priniesť predaj budovy pre Daňový úrad v Košiciach. „Čiže sa v tomto momente bavíme o pol miliarde,“ dodal minister.

Môže vás zaujímať

Je pripravený legislatívny zámer na vznik Komory verejného obstarávania, uviedol Hlivák