Mýto z ciest I. triedy by malo smerovať na investície a opravy týchto ciest

Ilustračné foto

TASR

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) dostáva peniaze z mýta vybraného aj na cestách prvej triedy, ktoré však spravuje Slovenská správa ciest (SSC). Tieto peniaze potom podľa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) chýbajú pri opravách mostov na cestách prvej triedy.

„Fakt je, že diaľničné mosty v správe NDS sú v porovnaní s tými, ktoré spravuje SSC, v pomerne dobrom stave. Myslíme si, že tento stav je spôsobený predovšetkým prerozdeľovaním peňazí, ktoré sa na Slovensku vyberú z mýta. Celý príjem z neho totiž putuje do NDS, pričom potreby SSC sa dlhodobo ignorujú,“ uviedol analytik IDH Dalibor Trebichalský. Upozornil na to v súvislosti s nedávnym pádom mosta v talianskom Janove.

Imrecze: Veríme, že e-Kasa prispeje k eliminovaniu daňových podvodov

Ročne sa pritom podľa neho vyberie mýto na cestách prvej triedy vo výške 70 až 75 miliónov eur. „Ak by tieto peniaze SSC dostala, cesty prvej triedy vrátane mostov by boli vo výrazne lepšom stave, než sú dnes,“ dodal analytik.

Ak by SSC peniaze z mýta dostala, zostali by jej podľa neho zdroje aj na investície. Podľa IDH by napríklad 50 miliónov ročne mohlo smerovať do zvýšenia kapacity súčasných ciest prvej triedy, prípadne do budovania nových preložiek, ďalších 25 miliónov do opráv. „Preto je potrebné tento stav urýchlene riešiť. Súčasné prerozdeľovanie prostriedkov z mýta je nielen nespravodlivé, ale jednoznačne negatívne vplýva aj na kvalitu ciest, po ktorých sú motoristi nútení jazdiť,“ konštatoval Trebichalský.

Projekt dostavby Mochoviec je finančne zabezpečený

Hovorkyňa NDS Michaela Michalová pripomenula, že výber mýta z ciest a úhrady za diaľničné známky sú podľa zákona príjmom diaľničnej spoločnosti. Zároveň je však podľa jej slov NDS aj správca výberu mýta a výberu úhrad za diaľničné známky.

„V praxi to znamená, že NDS okrem príjmu finančných prostriedkov z výberu úhrad za spomínané systémy musí znášať aj náklady na predmetné systémy, a to investičné, ako aj prevádzkové,“ zdôraznila Michalová.

Kryptomeny výrazne oslabili, kurz bitcoinu klesol pod 7000 USD

V prípade mýtneho systému vzhľadom na jeho komplexnosť tieto náklady podľa hovorkyne predstavujú vysokú sumu, pričom práve na cestách prvej triedy sú tieto náklady najvyššie. „Z uvedeného dôvodu by bolo oddelené prevádzkovanie spoplatnenia ciest prvej triedy nerentabilné,“ konštatovala.

V rámci komplexného spoplatnenia vrátane diaľničnej siete je však podľa Michalovej spoplatnenie ciest prvej triedy nevyhnutné. Predovšetkým preto, aby sa zamedzilo odklonu nákladnej dopravy z diaľničnej siete na cesty prvej triedy a do miest a obcí, a tým sa zamedzilo súvisiacim negatívnym javom.

Môže vás zaujímať

Hudák podľa Makúcha nespĺňa zákonné podmienky, o Kažimírovi nepochybuje