Na potravinársky priemysel v SR majú silný ekonomický vplyv reťazce

Ilustračné foto

foto: pixabay.com

V postavení potravinárskeho priemyslu na trhu a v obchode pretrváva situácia silného ekonomického postavenia obchodných reťazcov. Až 86 % tržieb za potraviny ide práve cez ich prevádzky. Uviedlo to Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka (MPRV) SR v informatívnej správe, ktorú v stredu na svojom rokovaní zobrala na vedomie vláda.

Aktuálne je podľa správy podiel slovenských výrobkov na pultoch predajní približne 40-%. „S ohľadom na to, že obchodné reťazce sú najväčšou a vo väčšine prípadov aj jedinou cestou odbytu domácich výrobkov, je cesta hľadania dohody medzi oboma aktérmi obchodných vzťahov v potravinovom reťazci v oblasti zvyšovania podielu domácich potravín a úpravy podmienok obchodovania nevyhnutná,“ upozornil ďalej agrorezort v „Informácii o priebehu plnenia Koncepcie rozvoja potravinárskeho priemyslu 2014 až 2020“, ktorá hodnotí stav slovenského potravinárskeho priemyslu za roky 2012 až 2016.

Zo zoznamu zakázaných webov vyradila finančná správa 42 subjektov

Podľa materiálu MPRV sú na Slovensku mliekarenský a mäsový priemysel aj naďalej nosnými odbormi potravinárstva, silné zastúpenie má tiež pekárensko–cukrárenský a pečivárenský výrobný odbor, ako aj pivovarnícko-sladovnícky priemysel. Nízky podiel na celkovej potravinárskej výrobe naďalej vykazuje liehovarnícky priemysel, vinársky priemysel a tukový priemysel.

V porovnaní s rokom 2012 prišlo v roku 2016 k posilneniu podielu mliekarenského a mäsového, pivovarnícko-sladovníckeho, pekárensko–cukrárenského a hydinárskeho odvetvia. 4MPRV SR predkladá na rokovanie Hospodárskej a sociálnej rady (HSR) SR „Informáciu o priebehu plnenia Koncepcie rozvoja potravinárskeho priemyslu 2014 až 2020“ na základe uznesenia vlády z konca roku 2014.

MFSR: Zmena administratívneho usporiadania môže zefektívniť Bratislavu a Košice

Koncepciu rozvoja potravinárskeho priemyslu na roky 2014 až 2020 schválila vláda SR uznesením 5. novembra 2014. Zámerom koncepcie potravinárstva bola analýza potravinárskeho priemyslu a jeho výrobných odvetví, definovanie strategických oblastí, cieľov a opatrení smerujúcich k rastu jeho efektívnosti a  konkurencieschopnosti na európskom a svetovom trhu. V koncepcii boli podľa MPRV SR stanovené strategické ciele, a to zvýšenie potravinovej sebestačnosti na úroveň 80 % súčasnej spotreby obyvateľstva na Slovensku, posilnenie postavenia slovenského potravinárskeho priemyslu na trhu a zvýšenie konkurencieschopnosti potravinárskeho priemyslu.

Môže vás zaujímať

SaS chce odstrániť povinnosť nakrúcať videozáznam o priebehu kontroly na STK