Jednou vetou

Na stavbe severného obchvatu mesta začali s raziacimi prácami tunela Bikoš

ilustračné foto

TASR

Tunel v dĺžke viac ako 1,1 kilometra majú preraziť za jeden rok.

Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS) v piatok 5. júna začala s raziacimi prácami na tuneli Bikoš, ktorý je súčasťou výstavby 4,3 kilometra dlhej rýchlostnej cesty R4. Cena výstavby severného obchvatu mesta Prešov, ktorého je tunel súčasťou, je takmer 142,9 milióna eur. Tunel Bikoš je dvojrúrový diaľničný tunel s jednosmernou prevádzkou s dĺžkou 1 153 metrov. Dokončený má byť v júni budúceho roka.

Stavbu severného obchvatu Prešova začali pre desiatimi mesiacmi. Práce zatiaľ pokračujú podľa harmonogramu. „Nemám čo vyčítať zhotoviteľom, je to profesionálna práca. Stavba ide presne podľa harmonogramu a plnia sa míľniky. Ďalší je naplánovaný zhruba o rok a bude to prerážka tunela. Všetko to k tomu smeruje napriek tomu, že tu máme krízu a je tu pandémia,“ skonštatoval predseda predstavenstva NDS Juraj Tlapa. „Tento úsek nie je technicky náročný. Je krátky. Najväčšie prekvapenie, ak bude možno nejaké čakať, tak bude len v tuneli,“ skonštatoval Marián Moravčík, generálny riaditeľ spoločnosti Váhostav SK, ktorá je zhotoviteľom prác.

Na výstavbe tunela bude pôsobiť 130 pracovníkov. Baníci budú tunel raziť zo severu na juh aplikovaním novej rakúskej tunelovacej metódy. „Na úvod budeme raziť pomocou tunelového bagra. Keď prídeme do tvrdších hornín v útrobách kopca, tak podľa tvrdosti hornín budeme musieť použiť vrtno-trhacie práce,“ spresnil Jozef Hric, generálny riaditeľ spoločnosti Tucon, ktorá realizuje práce v tuneli. Pri razení tunela Bikoš vyťažia cestári približne 200-tisíc metrov kubických horniny. Tento materiál neskôr použijú do telies násypov jednotlivých stavebných objektov. „Pokiaľ bude hornina vyhovovať, snažíme sa ju využiť na iné objekty v rámci stavby. To, čo bude prebytočné, na to už máme miesto a budeme to ukladať v zmysle zákona,“ dodal Hric.

Hlavným prínosom R4 bude, že spolu s úsekom diaľnice D1 Prešov, západ – Prešov, juh po jeho dokončení vytvorí kompletný obchvat Prešova a tranzit bude odklonený mimo intravilán mesta. „Je to obrovská vec pre Prešovčanov už len preto, že doteraz Prešov žiadny obchvat nemal. Teraz sa stavia D1 a stavia sa R4, takže máme tú vidinu, že po roku 2023 by mohlo byť aspoň centrum mesta odľahčené od ťažkej kamiónovej dopravy,“ skonštatovala primátorka Prešova Andrea Turčanová. „Južný obchvat Prešov D1 napreduje, napreduje aj R4 a chcem, aby všetci pochopili, že to neskončí len fázou jedna a dva, ale budeme intenzívne pracovať aj na tom, aby R4 pokračovala až po hranice s Poľskou republikou,“ dodal minister dopravy SR Andrej Doležal. V prípade druhej etapy výstavby severného obchvatu Prešova plánuje ministerstvo ešte v tomto roku začať verejné obstarávanie a v závislosti od jeho výsledkov začne aj s výstavbou. Aj tá bude prebiehať v plnom profile. „Nemôžeme sa dívať na R4 iba na území Slovenska. Je súčasťou veľkého medzinárodného koridoru, ktorý ide v plnom profile. Ako by to vyzeralo, keby naše úseky boli v polovičnom profile. Intenzita dopravy bude iba rásť,“ zdôraznil Doležal.

Minister dopravy v piatok o ďalšom pokračovaní výstavby rýchlostnej cesty R4 rokoval aj s predsedom Prešovského samosprávneho kraja Milanom Majerským. „Diskutovali sme o etape jedna a dva, ktoré už sú v procese. Ale čo je horšie, museli sme skonštatovať, že ostatné úseky R4 smerom na poľskú hranicu sú stále len v štádiu príprav. Pripravujú sa dokumentácie pre územné rozhodnutie, stavebné povolenie, respektíve sme ešte len stále v procese environmentálnej štúdie EIA,“ skonštatoval Doležal, ktorý chce v spolupráci s NDS urýchliť prípravu a čo najskôr začať s výstavbou ďalších úsekov. O tom, či budú takisto v plnom profile, chce minister diskutovať s Útvarom hodnoty za peniaze. „Budeme znovu modelovať celú dopravnú situáciu na R4 aj s našimi analytikmi, ktorí postupujú spoločnou metodikou a spolu s Útvarom hodnoty za peniaze prepočítame dopravný model a podľa toho čo vyjde, tak budeme stavať,“ podotkol minister dopravy. „Tranzit, ktorý bude viesť zo severu na juh cez Poľsko a Maďarsko a opačne, bude cez Slovensko. Obidva štáty sú pripravené na to, aby Slovensko bolo súčasťou tejto rýchlostnej cesty a malo vybudovanú rýchlostnú cestu v oboch profiloch a v dostatočnej kvalite, potrebujeme kooperovať s ministerstvom dopravy. Verím, že na to budú čerpané eurofondy, ktoré sa črtajú, že tu budú na dopravnú infraštruktúra a konečne si obyvatelia Prešovského samosprávneho kraja vydýchnu hlavne preto, že tranzit už nepôjde cez mestá a obce, ale bude ich obchádzať,“ uviedol po rokovaní Majerský.

Zhotoviteľom stavby R4 za zmluvnú cenu 142,9 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty financovaného zo štátneho rozpočtu je združenie stavebných spoločností Váhostav – SK, a. s., Bratislava a TuCon, a. s., Žilina. S prácami začali v lete 2019, ukončiť ich plánujú v marci 2023. Po dobudovaní prvej etapy severného obchvatu Prešova na R4 ušetria motoristi takmer deväť minút v porovnaní s jazdou po pôvodných komunikáciách.

Môže vás zaujímať

AGRO: Situácia v agrosektore je vážna a ministerstvo ju nerieši, agropotravinári preto žiadajú premiéra o stretnutie