NKÚ upozornil na riziká pri budovaní ciest

Ilustračné foto

TASR

Analytici Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) SR v stanovisku k štátnemu záverečnému účtu za rok 2018 upozornili na riziká pri budovaní ciest, recyklácii odpadov, oddlžovaní nemocníc a v potravinovej sebestačnosti Slovenska. NKÚ potvrdil dobrú hospodársku výkonnosť krajiny, zníženie daňovej medzery a potenciál dosiahnuť vyrovnaný štátny rozpočet už v tomto roku. Informoval o tom v piatok hovorca úradu Marek Papajčík.

 „Národná autorita pre oblasť externej kontroly upozorňuje slovenský parlament na významné riziká, ktoré identifikovala pri vybraných verejných politikách,“ uviedol Papajčík. Štátny záverečný účet Slovenskej republiky za rok 2018 prerokujú poslanci Národnej rady SR na júnovej schôdzi parlamentu.

V stanovisku úradu sa okrem iného konštatuje, že na Slovensku je miera recyklácie odpadu jedna z najhorších v rámci európskeho spoločenstva a až dve tretiny odpadu končia na skládkach. Významné riziko z hľadiska verejných financií vidí NKÚ aj v rezorte zdravotníctva, osobitne vo vývoji záväzkov univerzitných a fakultných nemocníc. Medziročne vzrástli záväzky na úrovni istiny z 834 miliónov eur na 880 miliónov eur ku koncu roka 2018. Tento negatívny stav je podľa kontrolórov okrem iného dôsledkom toho, že koncepcia oddlžovania zdravotníckych zariadení nerieši základné príčiny vedúce k narastaniu nedoplatkov nemocníc.

BSK za rok 2018 vykázal kraj prebytok vo výške takmer 14 miliónov eur

Systémový nedostatok identifikoval kontrolný úrad aj v zabezpečení potravinovej sebestačnosti, keď sa Slovensko v minulom roku dostalo na historicky najnižšiu úroveň. Úroveň potravinovej bezpečnosti v súčasnosti nedosahuje ani 50 %. V medzinárodnom rebríčku potravinovej bezpečnosti (Global Food Security Index) je Slovenská republika na 35. mieste, najhoršie v rámci krajín V4.

Významné riziko vidia kontrolóri v dynamike rozvoja cestnej infraštruktúry. Za ostatných desať rokov vzrástol počet evidovaných vozidiel v SR takmer o milión na 3,203 milióna v roku 2018. Existujúca diaľničná sieť však bola rozšírená len o 91 kilometrov, kilometre rýchlostných komunikácií sa zvýšili o 102 a dĺžka ciest I. triedy bola znížená o päť kilometrov. „V roku 2018 nebol otvorený ani jeden nový úsek diaľnice či rýchlostnej komunikácie, pričom pozitívnu zmenu nie je možné očakávať ani v tomto roku,“ upozornil NKÚ. V súčasnosti je viac ako 40 % ciest I. triedy v nevyhovujúcom či havarijnom stave. NKÚ SR odporúča vláde, aby sa zamerala na prijatie takých opatrení, ktoré prispejú k zníženiu závislosti Slovenska od európskych fondov pri oprave a modernizácii kľúčovej cestnej infraštruktúry.

Môže vás zaujímať

Šéf Audi A. Schot odchádza, firmu od apríla povedie M. Duesmann