Jednou vetou

NKÚ upozorňuje na riziká pri budovaní ciest či oddlžovaní nemocníc

Ilustračné foto

TASR

Analytici Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) SR v stanovisku k štátnemu záverečnému účtu za rok 2018 upozornili na riziká pri budovaní ciest, recyklácii odpadov, oddlžovaní nemocníc a v potravinovej sebestačnosti Slovenska. NKÚ potvrdil dobrú hospodársku výkonnosť krajiny, zníženie daňovej medzery a potenciál dosiahnuť vyrovnaný štátny rozpočet už v tomto roku. Materiál NKÚ v utorok prerokoval parlament.

„Národná autorita pre oblasť externej kontroly upozorňuje slovenský parlament na významné riziká, ktoré identifikovala pri vybraných verejných politikách,“ uvádza sa v materiáli NKÚ.

V stanovisku úradu sa okrem iného konštatuje, že na Slovensku je miera recyklácie odpadu jedna z najhorších v rámci európskeho spoločenstva a až dve tretiny odpadu končia na skládkach. Významné riziko z hľadiska verejných financií vidí NKÚ aj v rezorte zdravotníctva, osobitne vo vývoji záväzkov univerzitných a fakultných nemocníc. Medziročne vzrástli záväzky na úrovni istiny z 834 miliónov eur na 880 miliónov eur ku koncu roka 2018. Tento negatívny stav je podľa kontrolórov okrem iného dôsledkom toho, že koncepcia oddlžovania zdravotníckych zariadení nerieši základné príčiny vedúce k narastaniu nedoplatkov nemocníc.

Na Slovensku sa zavedie systém zaručenej elektronickej fakturácie

Systémový nedostatok identifikoval kontrolný úrad aj v zabezpečení potravinovej sebestačnosti, keď sa Slovensko v minulom roku dostalo na historicky najnižšiu úroveň. Úroveň potravinovej bezpečnosti v súčasnosti nedosahuje ani 50 %. V medzinárodnom rebríčku potravinovej bezpečnosti (Global Food Security Index) je Slovenská republika na 35. mieste, najhoršie v rámci krajín V4.

Významné riziko vidia kontrolóri v dynamike rozvoja cestnej infraštruktúry. Za ostatných desať rokov vzrástol počet evidovaných vozidiel v SR takmer o milión na 3,203 milióna v roku 2018. Existujúca diaľničná sieť však bola rozšírená len o 91 kilometrov, kilometre rýchlostných komunikácií sa zvýšili o 102 a dĺžka ciest I. triedy bola znížená o päť kilometrov. „V roku 2018 nebol otvorený ani jeden nový úsek diaľnice či rýchlostnej komunikácie, pričom pozitívnu zmenu nie je možné očakávať ani v tomto roku,“ upozornil NKÚ. V súčasnosti je viac ako 40 % ciest I. triedy v nevyhovujúcom či havarijnom stave. NKÚ SR odporúča vláde, aby sa zamerala na prijatie takých opatrení, ktoré prispejú k zníženiu závislosti Slovenska od európskych fondov pri oprave a modernizácii kľúčovej cestnej infraštruktúry.

Môže vás zaujímať

AGRO: Situácia v agrosektore je vážna a ministerstvo ju nerieši, agropotravinári preto žiadajú premiéra o stretnutie