OĽaNO a SaS vítajú odstúpenie Erdössyho z funkcie generálneho riaditeľa ŽSR

Ján Marosz

foto:TASR

Opozičné hnutie OĽaNO víta rozhodnutie doterajšieho generálneho riaditeľa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Martina Erdössyho, ktorý v pondelok informoval o tom, že sa rozhodol odstúpiť zo svojej funkcie. Do vedenia spoločnosti by sa mal podľa OĽaNO dostať odborník.

„Na odchod sme ho vyzvali niekoľkokrát, pretože nezvládal svoje pôsobenie. Na zlú organizáciu práce a zanedbanú údržbu koľajníc doplácali najmä cestujúci. Stav železničných tratí sa neustále zhoršuje a vedenie železníc nevie zabezpečiť ani nevyhnutné opravy,“ zdôraznil poslanec hnutia Ján Marosz.

Odchodom Erdössyho sa však podľa neho problémy na železniciach nekončia. Podľa Marosza by mal do vedenia železníc vybrať minister dopravy odborníka, ktorému sa podarí zabezpečiť bezpečnú železničnú dopravu bez zbytočných obmedzení.

„Nový riaditeľ by mal okamžite zabezpečiť riadnu údržbu všetkých perspektívnych železničných tratí, predovšetkým odstrániť bodové nedostatky s najvýznamnejším vplyvom na presnosť a spoľahlivosť železničnej osobnej dopravy, dbať na riadnu dodávku materiálu pre údržbu železničnej infraštruktúry a náhradné diely pre výhybky, obmedziť počet úradníkov ústrednej správy, odstrániť všetkých nekompetentných vedúcich funkcionárov a nahradiť ich odborníkmi,“ vymenoval Marosz.

Na druhej strane je podľa neho nutné významne zvýšiť platy prevádzkovým zamestnancom, ktorí nesú osobnú zodpovednosť za stav a prevádzkovanie dopravnej infraštruktúry.

Odstúpenie Erdössyho zo svojej funkcie pozitívne vníma aj opozičná SaS. „Na odvolanie generálneho riaditeľa ŽSR sme v minulosti aj my vyzývali. Predovšetkým v kontexte jeho vyjadrenia, že za jeho pôsobenia sa žiadne trate nebudú rušiť, čo bolo len znakom toho, že mu chýbalo ekonomické nazeranie na fungovanie podniku, ktorý riadil. Aj to prispelo k už beztak podfinancovanej údržbe železničných tratí, čoho dôsledkom sú neustále poruchy, časté výluky a znižovanie rýchlosti na niektorých úsekoch železničných tratí spoločnosti ŽSR,“ uviedol poslanec SaS Miroslav Ivan.

Pritom už v roku 2015 podľa jeho slov Útvar hodnoty za peniaze pri ministerstve financií upozornil vo svojej správe na to, že máme viac ako 200 kilometrov tratí, ktoré na osobnú dopravu nie sú využívané vôbec a na nákladnú dopravu sú využívané len sporadicky, pričom upozornil aj na možnosť úspory rušením týchto tratí.

Ušetrené prostriedky mohli byť podľa poslanca investované do modernizácie existujúcich tratí. „Ani po dvoch rokoch generálny riaditeľ ŽSR nebol schopný preukázať snahu ekonomicky sa správať. Pevne veríme, že minister Érsek nájde na tento post odborníka, ktorý sa zhostí svojej funkcie zodpovednejšie,“ dodal.

Novým generálnym riaditeľom ŽSR bude Juraj Tkáč

Generálny riaditeľ ŽSR Erdössy v pondelok informoval, že sa rozhodol odstúpiť zo svojej funkcie. Odôvodnil to osobnými dôvodmi. Svoje rozhodnutie oznámil Správnej rade ŽSR, ktorá je najvyšším orgánom spoločnosti, 20. novembra. „Po dôkladnom zvážení aktuálnej situácie som sa rozhodol odstúpiť. Mám ľudsky aj profesionálne svoju úroveň, ktorá je pre mňa dôležitá a ktorú by som si rád zachoval,“ zdôvodnil.

Erdössy na pozícii generálneho riaditeľa ŽSR, ktoré sú na Slovensku manažérom železničnej infraštruktúry, pôsobil od novembra 2016.

Ministerstvo dopravy následne informovalo, že novým generálnym riaditeľom bude Juraj Tkáč. „Minister dopravy akceptuje rozhodnutie generálneho riaditeľa ŽSR a na jeho post na návrh Správnej rady ŽSR vymenuje Juraja Tkáča, ktorý pôsobil na železniciach ako námestník generálneho riaditeľa pre ekonomiku, je skúsený manažér a pozná situáciu v ŽSR,“ priblížila hovorkyňa rezortu dopravy Karolína Ducká.

Minister Árpád Érsek (Most-Híd) podľa jej slov od Tkáča očakáva, že bude aktívne pristupovať k riešeniu situácie a rozvoju železničnej siete na Slovensku a spoločnosť finančne stabilizuje.

Môže vás zaujímať

SNS podporí návrh Smeru o minimálnej mzde