Stavbu D4 a R7 sprevádza množstvo špekulácií, tvrdí stavebník
Hlavným bodom poslaneckého prieskumu bolo podľa hnutia navážanie rôzneho materiálu na stavbu bratislavského obchvatu. „Zhotoviteľ diaľnice tvrdí, že spomínané problémy neeviduje, no zástupcovia Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) dnes s údivom vyťahovali kusy odpadkov z diaľničných násypov,“ podotkol poslanec OĽaNO Ján Marosz.
Zdôraznil, že zodpovednosť za situáciu na stavbe nesie štát, pričom zodpovední ministri nekonali kompetentne.
„Máme pocit, že zhotoviteľ robí iba to, čo mu úrady pod vedením ministrov Mosta-Híd dovolia a tolerujú. Ak má zhotoviteľ potvrdenia o tom, že pôda plná odpadu je nezávadná, tak len preto, že tieto rozhodnutia vydali úrady pod vedením ministerstiev dopravy a životného prostredia,“ myslí si Marosz. Hnutie preto trvá na odchode dotknutých ministrov aj samotného predsedu Mosta-Híd z politiky.
Kontaminácia ohrozujúca zdravie sa pri výstavbe D4 a R7 nepotvrdila
Štát mal mať podľa neho od začiatku dohľad nad týmto dielom. „Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) mal už na začiatku výstavby vymenovať štátny stavebný dohľad, ktorý by priebeh výstavby postupne posudzoval. Teraz sa vláda a zástupcovia NDS tvária prekvapene a zisťujú, že na stavbe sú kusy azbestu a ďalšie odpadky,“ dodal poslanec.
Zároveň skonštatoval, že dokončenie bratislavského obchvatu sa môže ešte omeškať. „D4 je už takmer na hranici, kde sa bude križovať s D1 a NDS tam ešte nemá vykúpené pozemky. Nečinnosť NDS bude stáť vodičov v okolí hlavného mesta mesiace nervov navyše,“ upozornil Marosz.
V napojení D4 a D1 vidí problém aj SaS. Hovorkyňa NDS Michaela Michalová však reagovala s tým, že ide o informáciu, ktorá sa nezakladá na pravde. „Križovatka D4/D1 má právoplatné stavebné povolenie a všetky pozemky sú vykúpené,“ uviedla.
Érsek: Žiadna emisná norma sa nezmenila, len vieme lepšie kontrolovať STK
Spoločnosť D4R7 Construction vo vyhlásení uviedla, že poslancov ubezpečila o vysokých kvalitatívnych štandardoch stavby, o ochrane životného prostredia, a tiež o tom, že vykonávané práce sú v súlade so všetkými príslušnými zákonmi a predpismi.
Poslancov podľa stanoviska uistili aj o tom, že všetky materiály podliehajú rozsiahlemu testovaniu, ktoré musí potvrdiť jeho vhodnosť na použitie. „V rámci rôznych testovacích skúšok sa doteraz uskutočnilo viac ako 20.000 materiálových testov. Zaviedli sa systémy monitorovania kvality životného prostredia a priebežne sa sleduje vplyv stavebných prác na životné prostredie,“ opísala spoločnosť.
Hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká uviedla, že poslanecký prieskum nepriniesol žiadne nové informácie a ani riešenia, len to, o čom ministerstvo už informovalo a zverejnilo v ekoaudite. „Ekoaudit jasne preukázal, že koncesionár nepostupuje v súlade so schválenou štúdiou EIA (posudzovanie vplyvov na životné prostredie) a v prípade, že prebiehajúce testovanie potvrdí v stavbe nepovolený materiál, bude ho musieť koncesionár na vlastné náklady odstrániť,“ poznamenala Ducká.
Érsek: Na spojenie Bratislavy s Košicami sa nevybralo najšťastnejšie riešenie
Rezort dopravy tiež podľa nej intenzívne spolupracuje s ministerstvom životného prostredia. Dodala, že rezort už pred rokom oslovil Inšpekciu životného prostredia, aby všetky podozrenia na pochybenia preverili.