Jednou vetou

Práce na modernizácii Gabčíkova napredujú napriek pandémii

Letecký pohľad na plavebné komory Sústavy vodných diel Gabčíkovo

foto: TASR - Štefan Kačena

Prvé diely ľavého krídla oceľových vrát pravej plavebnej komory sú už v Gabčíkove, najťažší diel - spodné krídlo - má dĺžku 22 metrov a hmotnosť 107 ton.

Práce na projekte inovácie a modernizácie plavebných komôr Vodného diela (VD) Gabčíkovo napredujú aj napriek mimoriadnej situácii pre pandémiu koronavírusu.

Prvé diely ľavého krídla oceľových vrát pravej plavebnej komory sú už v Gabčíkove, najťažší diel – spodné krídlo – má dĺžku 22 metrov a hmotnosť 107 ton. Informovali o tom v pondelok v tlačovej správe investor projektu Vodohospodárska výstavba, š. p., Bratislava a generálny dodávateľ prác spoločnosť Metrostav, a. s., Praha.

Projekt je spolufinancovaný z grantového programu Európskej komisie Nástroj na prepájanie Európy a z vlastných zdrojov Vodohospodárskej výstavby v celkovom objeme takmer 150 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (z toho zo zdrojov EÚ skoro 123 mil. eur), od uzavretia zmluvy o dielo uplynulo štrnásť mesiacov.

Záväzky treba plniť aj napriek pandémii

Generálny riaditeľ Vodohospodárskej výstavby Daniel Kvocera označil projekt za strategický pre Slovensko a medzinárodnú vodnú dopravu po Dunaji, pričom súčasné dni z hľadiska prevádzky Vodného diela Gabčíkovo sú podľa neho výnimočné. „Je dôležité, že práce na našom projekte pokračujú aj vzhľadom na záväzky, ktoré máme voči Európskej únii. Rovnako sú pre nás dôležití aj pracovníci, pričom na stavbe boli v súvislosti s pandémiou prijaté zvýšené preventívne hygienické opatrenia,“ povedal Kvocera.

Vodné dielo Gabčíkovo, archívne | Foto: TASR

Napriek tejto mimoriadnej situácii sú podľa neho časti vrát plavebnej komory na vodnom diele, kde ich budú postupne montovať do finálnej podoby. „Ide o dôležitý míľnik v takmer 28-ročnej prevádzke našej vodnej stavby i v samotnom projekte,“ dodal generálny riaditeľ Vodohospodárskej výstavby. Zároveň ocenil súčinnosť s hlavným zhotoviteľom spoločnosťou Metrostav, a. s. a so stavebným dozorom, spoločnosťou Doprastav, a. s.

Veľká operácia sa blíži

Dolné vráta plavebnej komory patria k najväčším v Európe, tie nové vyrobili v oceliarskej dielni Metrostavu v Horných Počerniciach (mestská štvrť Prahy). Ako prvé budú v Gabčíkove montovať ľavé krídlo dolných vrát, ktoré sa skladá z ôsmich dielov a váži zhruba 500 ton. Aby nadrozmerné náklady nepreťažili cestnú sieť, stavbári Metrostavu rozdelili trasy do niekoľkých variantov a termínov. „Po diaľnici D1 sme transportovali jeden z najľahších dielov vyrobených vrát. Aj tak však váži úctyhodných 28,5 tony, čím celková hmotnosť súpravy predstavuje 42 ton. Diel má dĺžku 18 metrov, šírku 3 metre a výšku 4,2 metra,“ priblížil projektový manažér Metrostavu Radek Líška. Na prepravu tak ťažkých bremien podľa neho museli využiť špeciálne podvalníky a pri nakladaní a vykladaní jedny z najväčších žeriavov. „Nazdávam sa, že išlo o operáciu, akú spoločnosť Metrostav a pravdepodobne ani celá krajina doteraz nezažila,“ uviedol Líška.

Vodné dielo Gabčíkovo, archívne | Foto: TASR

 

Stavenisko Vodného diela Gabčíkovo je pripravené a Metrostav môže ihneď začať s montážou veľkorozmerných komponentov. Jednotlivé diely budú spájať zváraním za pomoci žeriavov o nosnosti 550 a 500 ton a špeciálnej podkladovej konštrukcie na pomoc pri nasadení krídla vrát do pántov. Vráta v každej z dvoch plavebných komôr vodného diela majú rozmery približne 37 krát 22 metrov, hrúbku vyše dva metre a aj s pomocnými konštrukciami vážia približne 1 200 ton. Sú teda ťažšie ako slávne vráta na Panamskom prieplave.

Popritom musia vyriešiť aj ďalšie práce

Súbežne s montážou vrát budú aj naďalej pokračovať búracie práce na rekonštrukcii pravej plavebnej komory VD Gabčíkovo. Aktuálne bezpečnostné opatrenia v súvislosti s pandémiou majú čiastočný vplyv na priebeh prác, generálny dodávateľ prác je však odhodlaný splniť dohodnutý termín ukončenia modernizácie vodného diela v januári 2022. „Českí dodávatelia stavebných prác buď nemôžu pracovať, alebo pracujú v obmedzenom režime. Hľadáme však cesty, ako zabezpečiť pracovné kapacity z iných stavieb na Slovensku,“ poznamenal Líška. „Dokončenie búracích prác má totiž vplyv na všetky ďalšie profesie. Napriek tomu verím, že termíny budeme schopní dodržať,“ dodal Líška.

Dočasne sú zastavené práce na injektáži podzákladia v kanáloch pravej plavebnej komory vodného diela. Pracovníci spoločnosti Zakladania stavieb v nich budú pokračovať až po uvoľnení reštrikcií. Naďalej za prísnych bezpečnostných opatrení trvajú búracie práce na regulačných uzáveroch, prahoch dolných vrát a šácht. Pokračujú úpravy provizórneho hradenia vtoku aj korekcie zistených nedostatkov pôvodných železobetónových konštrukcií na vodiacich drážkach pre pohyblivé bitvy.

Môže vás zaujímať

AGRO: Situácia v agrosektore je vážna a ministerstvo ju nerieši, agropotravinári preto žiadajú premiéra o stretnutie