Predaj šampanského vlani klesol pre protesty žltých viest a brexit

Ilustračné foto

Foto: Pixabay.com

Protesty tzv. žltých viest vo Francúzsku a blížiaci sa brexit negatívne ovplyvnili odbyt šampanského v minulom roku. Počet predaných fliaš klesol na najnižšiu úroveň od roku 2004. Ukázali to údaje, ktoré obchodná skupina Comité Interprofessionnel du Vin de Champagne (CIVC) uverejnila v nedeľu.

Prieskum zisťoval názory na prepitné v pohostinstvách

Podľa CIVC sa počet predaných fliaš šampanského v roku 2018 znížil o 1,8 % na 302 miliónov kusov, aj keď celkové tržby vzrástli o 0,3 % na rekordných 4,9 miliardy eur, vďaka vyšším cenám.

„Pokles objemu predaja je trochu znepokojujúci, pričom spomalenie odbytu vo Francúzsku a Británii dostatočne nenahradil vyšší predaj mimo Európskej únie,“ povedal jeden z prezidentov CIVC Jean-Marie Barillére.

Predaj šampanského vo Francúzsku a v Británii sa podieľa približne 60 % na jeho celkovom odbyte. Predaj šampanského na domácom, francúzskom trhu pritom minulý rok klesol o 4,2 % na 147 miliónov fliaš. Vlani sa tak prvýkrát po 100 rokoch predalo viac fliaš v zahraničí ako vo Francúzsku.

Barillére uviedol, že pod tento výsledok sa podpísali protesty žltých viest, ktoré zasiahli ako príchody turistov do Paríža, tak dôveru francúzskych domácností.

Pasívne saldo agroobchodu Slovenska sa vlani zvýšilo na 1,648 mld. eur

Celkový vývoz šampanského vlani vzrástol o 0,6 % na takmer 155 miliónov fliaš. A exportné tržby stúpli o 1,8 % na 2,9 miliardy eur, vďaka dopytu po drahých značkách spoločnosti LVMH Moët & Chandon a dopytu po Mumm, spoločnosti Pernod Ricard, čo je najpredávanejšie šampanské na svete.

V Británii však predaj šampanského klesol už tretí rok po sebe, čiastočne v dôsledku neistoty okolo plánovaného odchodu krajiny z Európskej únie. Konkrétne sa objem predaja v Británii v roku 2018 znížil o 3,6 % na 26,8 milióna fliaš a tržby dosiahli 406 miliónov eur. V roku 2017 klesol predaj šampanského v Spojenom kráľovstve o 11 % a v roku 2016 o 9 %.

Údaje CIVC ukázali, že dopyt po šampanskom v Spojených štátov v roku 2018 vzrástol o 2,7 % na 23,7 milióna fliaš a tržby stúpli na 577 miliónov eur.

Predaj v Japonsku sa zvýšil o 5,5 % na 13,6 milióna fliaš. V Hongkongu stúpol o 12 % a v Číne o 10,1 % na dohromady viac ako 2 milióny fliaš.

Nemecko a Francúzsko predložia EÚ novú priemyselnú stratégiu

Najväčší nárast predaja zaznamenali producenti šampanského v Južnej Afrike, kde vyskočil medziročne o vyše 38 % na 1,1 milióna fliaš.

Skupina CIVC dodala, že francúzske šampanské čelí silnej konkurencii talianskeho prosecca, ktoré je tri- až štyrikrát lacnejšie.

Môže vás zaujímať

Developer postaví dve logistické haly v Košiciach