Jednou vetou

S finančnou správou sa bude komunikovať len elektronicky. Koho sa zmena bude týkať?

Ilustračné foto

TASR

Povinná elektronická komunikácia sa od 1. júla 2018 rozširuje na všetky fyzické osoby (FO) – podnikateľov registrovaných pre daň z príjmov. Týka sa to napríklad živnostníkov, drobných farmárov, finančných poradcov a podobne.

Ak je niekto registrovaný na dani z príjmov na daňovom úrade, ale nie je podnikateľom podľa Obchodného zákonníka, táto povinnosť sa na neho nevzťahuje. V tomto prípade ide napríklad o prenajímateľov nehnuteľností bez živnostenského oprávnenia. Musia byť teda splnené obe podmienky súčasne – FO, ktoré podnikajú v zmysle podmienok obchodného zákonníka a sú registrované na daň z príjmov podľa zákona o dani z príjmov.

Na presmerovanie zásielok Slovenskej pošty slúži nová elektronická služba

Zaregistrovať sa na portáli finančnej správy (FS) pre účely elektronickej komunikácie s finančnou správou je možné pomocou eID karty, teda občianskym preukazom s elektronickým čipom alebo pomocou kvalifikovaného elektronického podpisu (KEP), ktorý je možné získať u certifikačných autorít. Ďalšou možnosťou je dohoda o elektronickom doručovaní – fyzická osoba podnikateľ uzavrie so správcom dane písomnú dohodu o elektronickom doručovaní priamo na daňovom úrade, ak je zároveň aj platiteľom spotrebných daní, tak aj na colnom úrade.

„Zbystriť pozornosť by mali tie fyzické osoby podnikatelia, ktoré si odložili podanie daňového priznania buď na jún alebo na september, ale aj tie, ktoré majú zamestnancov (minimálne jedného) a podávajú pravidelné mesačné prehľady o zrazených a odvedených preddavkoch na daň z príjmov zo závislej činnosti. Tieto subjekty sa musia zaregistrovať čo najskôr. Akékoľvek podanie po 1. júli 2018 môžu spraviť iba elektronicky,“ upozorňuje hovorkyňa finančnej správy Ivana Skokanová.

Viac ako 62 % firiem je spokojných s elektronickými službami štátu

Ostatné daňové subjekty sa na elektronickú komunikáciu môžu registrovať až predtým, ako budú podávať akúkoľvek žiadosť daňovému úradu, prípadne priebežne do konca roka 2018 tak, aby mali zriadenú elektronickú komunikáciu do termínu na podanie daňových priznaní – napríklad z motorových vozidiel alebo k dani z príjmov za rok 2018. Samotný proces registrácie a autorizácie trvá v priemere tri pracovné dni, v prípade väčšieho počtu subjektov aj dlhšie.

„Upozorňujeme, že fyzické osoby podnikatelia, ktoré zamestnávajú minimálne jedného zamestnanca alebo tie, ktoré požiadali o odloženie termínu na podanie daňového priznania (DP), si musia dať pozor najmä na júnové termíny. Platí, že posledný termín na podanie prehľadu o zrazených a odvedených preddavkoch na daň z príjmov zo závislej činnosti, o zamestnaneckej prémii a o daňovom bonuse za máj 2018 je potrebné podať do konca júna. Pre víkend však termín posledného dňa na podanie prehľadu zo závislej činnosti (a aj odloženého DP k dani z príjmov FO) pripadne až na 2. júla. Ak teda chce fyzická osoba podnikateľ podať tieto podania ešte v papierovej forme, musí tak spraviť do konca júna,“ zdôrazňuje Skokanová. TASR informovala hovorkyňa finančnej správy Ivana Skokanová.

Môže vás zaujímať

AGRO: Situácia v agrosektore je vážna a ministerstvo ju nerieši, agropotravinári preto žiadajú premiéra o stretnutie