Jednou vetou

Šefčovič Automobilový sektor SR sa musí aktívnejšie zapojiť do výroby batérií

Maroš Šefčovič

foto: TASR

Koncom apríla (30. 4.) sa v Bruseli uskutoční takzvaný "summit o batériách", ktorý pripravuje podpredseda Európskej komisie (EK) pre energetickú úniu Maroš Šefčovič.


Slovenský eurokomisár sa snaží dostať jednu z plánovaných „gigafabrík“ na výrobu batérií aj na Slovensko a spresnil, že viac sa v tomto smere musí snažiť aj slovenský automobilový sektor.

Podľa jeho slov je vznik Európskej aliancie pre batérie dôkazom, že Únia chce byť príkladom priemyselnej politiky 21. storočia a chce sa stať lídrom v celosvetovej súťaži o novú generáciu batérií. „Zelené“ batérie vyrobené v Európe by mali byť šetrné voči životnému prostrediu, s najnižšou uhlíkovou stopou a najvyššou úrovňou výkonu, ako aj s variabilitou použitia. To znamená, že ak sa nepoužívajú v aute, je možné ich zapojiť ako dodávateľov energie do všeobecnej rozvodovej elektrickej siete.

Žiga: Chceme, aby Slovensko bolo pre automobilky stabilným partnerom

Túto šancu by Slovensko nemalo premárniť, najmä keď EÚ vo svojom rozpočte vyčlenila viac ako 1,34 mld. eur na výskum a inovácie v oblasti skladovania energie (batérie). V tomto roku sa predpokladá navýšenie rozpočtu o ďalších 114 miliónov eur a na budúci rok by to malo byť 132 miliónov eur.

„Musíme sa prispôsobiť novým trendom, ktoré si vyžiada elektromobilita a verím, že jedna z tých 30 gigafabrík bude aj na Slovensku, lebo ako automobilová veľmoc musíme sa presadiť aj vo výrobe elektrických áut, batérií, pri rozvoji všetkých softvérov a príslušenstva, ktoré si elektromobily vyžadujú,“ uviedol Šefčovič.

V Nemecku sa diskutuje o tom, ktorý pohon pre e-autá treba podporovať

Najvyšší zástupcovia Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) SR na nedávnej konferencii v Bruseli vyjadrili nespokojnosť s fungovaním Slovenskej aliancie pre batérie s tým, že kým naše susedné štáty z Vyšehradskej štvorky už nejaké fabriky na batérie majú, Slovensko „nemá nič“. Vyjadrili sa tak pre TASR v rámci konferencie „Cesta k roku 2030: Nová éra – transformácia automobilového a palivového priemyslu. Sme pripravení?“, ktorá sa konala na Stálom zastúpení SR pri EÚ.

„Ja by som mal dobrý návrh pre predstaviteľov ZAP. A to, aby oni vstúpili do tohto procesu aktívnejšie. Ja si pamätám na naše stretnutie, ktoré sme mali na Úrade vlády, za prítomnosti premiéra Petra Pellegriniho (Smer-SD), kde som takto na nich apeloval,“ spresnil Šefčovič.

MOTO: 100 rokov značky Citroën – ikonický model Traction Avant

Dodal, že zástupcov ZAP upozornil, že na Slovensku je projekt zameraný na výrobu batérií, podľa jeho slov by však investori a podnikatelia potrebovali počuť aj od predstaviteľov slovenského automobilového priemyslu, že majú záujem o batérie, ktoré sa budú na Slovensku vyrábať, že sa dokázali presadiť voči svojim centrálam v materských krajinách a že sa budú elektromobily vyrábať aj na Slovensku.

„Potrebovali by počuť, že spoločne predložíme projekty z oblasti vedy a výskumu práve do sektora čistých batérií, aby sme aj na Slovensku využili ten vedecko-technický potenciál, ktorý u nás máme. Máme ho na univerzitách a v podnikoch. Toto vytvára tú najväčšiu pridanú hodnotu a preto si myslím, že ZAP by mal do toho veľmi aktívne vstúpiť a to, čo robíme na európskej úrovni, by sa malo aplikovať aj na Slovensku,“ zhodnotil situáciu.

Môže vás zaujímať

Energetici chcú udržať funkčnú sústavu za každú cenu