Slovensko je lídrom EÚ v raste spotreby a tržieb

Ilustračné foto

foto: TASR

Slovensko je v rámci európskych krajín na vrchole v raste spotreby aj tržieb. Vyplýva to z aktuálneho prieskumu spoločnosti Nielsen, ktorý v utorok v Bratislave predstavila vedúca klientskeho oddelenia Nielsen Jana Magicová.

Stav inflácie, nezamestnanosti aj hrubého domáceho produktu (HDP) a rast reálnych miezd podľa nej vytvárajú priaznivé podmienky pre spotrebiteľov. „Niečo cez jednu tretinu opýtaných tvrdí, že je správny čas na to, aby míňali svoje prostriedky na nákup rýchloobrátkového alebo spotrebného tovaru,“ priblížila výsledky prieskumu Magicová.

Výdaje slovenských spotrebiteľov v roku 2017 za rýchloobrátkový tovar v maloobchode podľa údajov analytickej spoločnosti narástli oproti predchádzajúcemu roku o 6,3 %. Slovensko sa tak v európskom kontexte dostalo na vrchol rebríčka s najvyšším nominálnym rastom a zároveň dosiahlo najvyšší nárast spotreby oproti roku 2016.

Rast tržieb v maloobchode ťahajú podľa prieskumu najmä mliečne výrobky, ktoré tvoria takmer 19 % z celkových výdajov za rýchloobrátkový tovar. „Práve za nárastom mliečnych kategórií je už dlho diskutovaná maslová kríza a s tým súvisiaca cena mlieka,“ vysvetlila s tým, že cena masla sa zvýšila takmer o polovicu a na tržbách sa to odrazilo nárastom o jednu tretinu.

Väčšina tržieb je z nákupov v zľave

Napriek priaznivým ekonomickým podmienkam a rastúcej spotrebiteľskej dôvere je Slovensko na základe výsledkov prieskumu lídrom Európy v nakupovaní v promočných akciách. V roku 2017 sa predalo v maloobchode 56 % tržieb v zľave. Súvisí to podľa Magicovej aj s podielom privátnych značiek, teda vlastných značiek obchodných sietí, na trhu.

„Na našom trhu v podstate spotrebiteľ očakáva promóciu, pretože nemá buď na výber z tých privátnych značiek, alebo tá promócia je tak častá alebo hlboká, že sa dostáva až na cenu privátnych značiek,“ myslí si.

Vysoký podiel predajov za zníženú cenu ovplyvňuje podľa analytickej spoločnosti aj postavenie privátnych značiek. „Ceny značkového tovaru sa vďaka vysokému počtu a väčšej hĺbke promočných zliav približujú cenám privátnych značiek, niekedy dokonca klesnú pod ich úroveň. Tým privátne značky prichádzajú o konkurenčnú výhodu,“ skonštatovala Magicová, pričom podiel privátnych značiek rýchloobrátkového tovaru v SR bol v roku 2017 na úrovni 22 %.

Môže vás zaujímať

Žiga: Na elektromobil štát prispeje dotáciou 8000 eur