Spory talianskej koalície by mohli zastaviť projekt rýchlostnej železnice EÚ

Na snímke je železničná trať pred tunelom Frejus z roku 1871, ktorá sa nachádza medzi Talianskom a Francúzskom v talianskom meste Bardonecchia 12. februára 2019

foto: TASR/AP

Strategický projekt Európskej únie (EÚ) na vybudovanie trate a tunela pre rýchlovlaky cez Alpy, ktoré skrátia cestovanie medzi Francúzskom a Talianskom, by mohli zastaviť spory talianskych populistov.

Kým na francúzskej strane stroje pokračujú v hĺbení tunela cez skalný masív, na talianskej strane je ticho. Taliansku časť staveniska, ktorá je dlhodobo cieľom protestných sabotáží, úrady síce strážia, ale práce sa obmedzujú len na údržbu. Projekt totiž vyvolal rozkoly v talianskej vládnej koalícii. Ide pritom o jeden z najväčších európskych projektov v oblasti infraštruktúry.

Prežitie talianskej populistickej vlády by tak mohlo závisieť od toho, či Taliansko bude pokračovať vo výstavbe rýchlostnej železnice medzi Turínom a francúzskym Lyonom, ktorú zastavilo vlani v lete. Jedna zo strán vládnej koalície je totiž proti tomuto projektu, zatiaľ čo druhá je za.

EÚ má núdzový scenár pre železničné spoje s Britániou

Konkrétne, koaličné euroskeptické Hnutie piatich hviezd sa postavilo proti veľkému infraštruktúrnemu projektu, zatiaľ čo protiimigračná Liga Severu ho podporuje. Hrozí tak, že Francúzsko by mohlo dokončiť tunel nikam.

Neistotu ešte prehlbuje rastúce napätie vo vzťahu s Európskou úniou, ktorá platí 40 % z nákladov na projekt za 8,6 miliardy eur. Vysokorýchlostná železnica TAV medzi Francúzskom a Talianskom je pritom kľúčovou súčasťou projektu EÚ spájajúceho južné Španielsko s východnou Európou. Tunel na tejto trati je jedným zo šiestich tunelov cez Alpy.

Nová trať Turín – Lyon má nahradiť trať s tunelom z roku 1871, ktorý je už zastaraný z hľadiska technológie a bezpečnosti. Vlaky tam musia spomaliť rýchlosť na zhruba 60 kilometrov za hodinu, v dôsledku čoho trvá cesta z Milána do Paríža sedem hodín. Po dokončení tunela pre rýchlovlaky sa má cesta krátiť na 4,5 hodiny.

FOTO: Železničnú zastávku Bratislava-Vinohrady opravia za vyše 300-tisíc eur

Komisár talianskej vlády pre novú trať Turín – Lyon označil argumenty vládnej koalície za „bizarné“. „Ministri Hnutia piatich hviezd odmietli navštíviť stavenisko jednoducho preto, aby mohli popierať, že existuje,“ povedal Paolo Foietta. Jadrom problému je, že identita protisystémového Hnutia piatich hviezd je zviazaná s kampaňou No-TAV, proti projektu. A dôveryhodnosťou hnutia už otriaslo schválenie niekoľkých ďalších veľkých projektov v oblasti infraštruktúry, s ktorými predtým nesúhlasilo.

Zakladateľ hnutia, komik Beppe Grillo, sa v roku 2010 pripojil k protestom No-TAV. A keď sa hnutie prvýkrát prebojovalo do parlamentu v roku 2013, noví zákonodarcovia vykonali púť do Val di Susa na hraniciach s Francúzskom, ktoré je „rodiskom“ odporu voči TAV. „Ak zradia v tejto bitke, zradia sami seba,“ povedal Mario Cavagna, 73-ročný inžinier a aktivista.

Taliansko tak riskuje, že príde o 813 miliónov eur z finančných prostriedkov EÚ, ak nezačne do konca roka 2019 s výstavbou ďalšej fázy projektu, povedal komisár Foietta. A ako EÚ, tak aj Francúzsko by mohlo od Talianska žiadať náhradu škody, ak projekt úplne zablokuje, dodal. Foietta, ktorému v piatok (15. 2.) vypršal päťročný mandát, očakáva, že jeho post zostane neobsadený.

Modernizácia železničných tratí je podľa Á. Érseka prioritou

Eurokomisárka pre dopravu Violeta Bulcová zdôraznila, že TAV je dôležitý projekt nielen pre Taliansko a Francúzsko, ale aj pre Európu ako celok. Únia potrebuje mať o ňom do začiatku leta jasno, pretože ak sa TAV nepohne dopredu, peniaze sa presmerujú na iné projekty.

Hnutie trvá na tom, že náklady na projekt prevažujú nad jeho prínosmi. Jeho analýzu však odborníci podrobili tvrdej kritike pre metodiku. Zahŕňala napríklad aj údaje, ako je výpadok príjmov zo spotrebnej dane z palív, keď cestovanie autami nahradí železnica.

Európska únia oficiálne nemá žiadny plán B. Ale ak nebude trať Turín – Lyon vybudovaná, alternatívou by mohla byť nová trať pozdĺž nemecko-švajčiarskej hranice. Taliansko a jeho exportéri by tak boli odrezaní od rýchlostnej železnice, upozornil Foietta. „Tento projekt je viazaný na revolúciu v systéme dopravy, ktorá predpokladá presun komerčnej dopravy na železnice, zníženie cestnej premávky a emisií uhlíka, ako aj nákladov na dopravu,“ dodal.

Matteo Salvini, líder druhej koaličnej strany Liga Severu a taliansky minister vnútra, má podporu severotalianskych podnikateľov, ktorí chcú TAV. To ho stavia proti koaličnému partnerovi. Napätie na politickej scéne v krajine tak stúpa pred májovými voľbami do Európskeho parlamentu, v ktorých sa obe strany budú pretekať o to, kto získa viac mandátov na preváženie mocenskej rovnováhy v rámci koalície.

Môže vás zaujímať

Centru právnej pomoci navýšili peniaze na osobné bankroty