Stavebný zákon platný vyše 40 rokov majú nahradiť dva nové

Ilustračné foto

Foto: TASR

Súčasný stavebný zákon, ktorý na Slovensku platí vyše 40 rokov, majú nahradiť dva nové zákony. Jeden zákon sa bude venovať územnému plánovaniu a druhý výstavbe. Pracovnú verziu týchto stavebných predpisov predstavili na stredajšej tlačovej konferencii v Bratislave štátny tajomník ministerstva dopravy Peter Ďurček (nominant SNS) a generálny riaditeľ sekcie výstavby na ministerstve dopravy Tibor Németh.

„Snažíme sa zamerať predovšetkým na to, aby sme zlepšili, zefektívnili stavebné konania a procesy územného plánovania. Aby konania boli jednoduchšie, rýchlejšie, prehľadnejšie,“ priblížil Ďurček.

Ministerstvo zároveň podľa jeho slov chce, aby nové stavebné predpisy vytvorili podmienky pre profesionálnejšiu stavebnú správu, aby sa vytvoril systém, ktorý bude zamedzovať vzniku čiernych stavieb a aby sa kládol v predpisoch dôraz aj na kvalitu a bezpečnosť stavieb.

V rámci návrhu zákona o územnom plánovaní chce napríklad ministerstvo zaviesť do praxe povinnosť pre všetky obce mať územný plán. „V súčasnosti je táto povinnosť len pre obce nad 2000 obyvateľov, v novom zákone zavádzame túto povinnosť pre všetky obce. Samozrejme, s istými časovými odstupmi podľa počtu obyvateľov,“ vysvetlil Németh.

V zákone navrhujú nový inštitút – stavebný zámer

Zároveň by sa mali zjednodušiť procesy pri územnom plánovaní a tiež profesionalizovať orgány územného plánovania. A to tým, že budú jasne stanovené kvalifikačné predpoklady aj školenia v rámci územného plánovania. „A to najdôležitejšie v rámci územného plánovania je územné stanovisko obce, ktorým bude potvrdzovať stavebný zámer pre výstavbu,“ dodal.

Čo sa týka návrhu zákona o výstavbe, v ňom ministerstvo dopravy navrhuje nový inštitút – stavebný zámer. Ten by mal byť dokumentom, v rámci ktorého by mala byť stavba posúdená z hľadiska technického, stavebno-technického, z hľadiska umiestnenia a aj z hľadiska súladu s územno-plánovacou dokumentáciou. Po posúdení stavebného zámeru by malo byť vydané jedno rozhodnutie. Tým chce štát zamedziť súčasnému dvojkolovému konaniu. „Takto by sme chceli zabezpečiť, aby bola jedna stavba, jedno rozhodnutie, jedno konanie,“ konštatoval Németh.

Zároveň chce ministerstvo v návrhu zákona preniesť výkon štátnej stavebnej správy z obcí na štát a na takzvaných stavebných komisárov. Tí by boli oprávnení konať v mene štátu. Práve túto zmenu ale kritizujú mestá a obce na Slovensku.

Účinnosť by mohol nadobudnúť v roku 2020

Ďurček však reagoval, že ministerstvo neberie týmto krokom kompetencie obciam, keďže ide o pôsobnosť štátu, ktorá bola obciam zverená. Tvrdí, že štát chce zvýšiť kvalitu výkonu štátnej stavebnej správy. Zároveň štátny tajomník zdôraznil, že ide o pracovný návrh stavebných predpisov, o ktorých možno stále diskutovať. „Sme otvorení akýmkoľvek odborným pripomienkam,“ dodal Ďurček.

Finálny návrh znenia týchto predpisov by chcelo mať ministerstvo dopravy hotové do 30. júna tohto roku. „V prvom rade by sme chceli, aby to bol výsledok dohody, čo najširšej dohody na odbornom trhu a vtedy by sme mohli spustiť legislatívny proces,“ avizoval Ďurček.

Ten začína vnútrorezortným pripomienkovým konaním, nasleduje ho medzirezortné pripomienkové konanie. Do vlády a parlamentu by sa predpisy podľa neho mohli dostať v dobrom prípade na jar budúceho roku. Účinnosť nových predpisov odhaduje Ďurček, keby sa „pošťastilo“, od 1. januára 2020.

Môže vás zaujímať

Priemerný Slovák v roku 2018 vyprodukoval 427 kg odpadu ročne