Jednou vetou

Ťažké časy aj pre pivovarníkov. O toto všetko prichádzajú tento rok

DOD URPINER 2019, v strede: predseda predstavenstva BB pivovaru Urpiner Branislav Cvik a podpredseda predstavenstva Ľubomír Vančo s moderátorom Andrejom Wallnerom

foto: aw

Pivovarníkov navyše čaká leto bez festivalov či iných kultúrnych a spoločenských akcií.

Marcové náhle zavretie väčšiny gastro prevádzok a hotelov sa odrazilo v poklese predaja piva v gastro sektore na Slovensku o približne 95 %. A to najmä čapovaného piva v sudoch a tankoch.

Na druhej strane vzrástol predaj baleného piva v obchodoch, čo bolo vo veľkej miere odrazom zvýšených nákupov domácností kvôli karanténam a homeofficom. „Keďže však maloobchodný predaj má nižšiu profitabilitu, tento nárast nevykompenzoval pivovarom pokles predaja piva v segmente gastra a hotelov,“ konštatovala vo štvrtok prezidentka Slovenského združenia piva a sladu Jana Shepperd.

V lete ide pivo najviac

Koronavírus pripravil gastro prevádzky, pivovary, ale aj zákazníkov o začiatok pivnej sezóny, ktorá prichádza na jar s pekným počasím. Pivná sezóna sa pre pandémiu koronavírusu začala po otvorení gastro prevádzok 20. mája s mesačným oneskorením. „Leto je najdôležitejšou sezónou pre pivovary. Počas letnej sezóny vypijú Slováci približne dve tretiny celkovej ročnej spotreby piva. Keďže v tomto období hrá významnú úlohu gastro sektor, tá tohtoročná bude sotva taká, ako ju poznáme. Podľa odhadov našich pivovarov bude jej nábeh pomalý,“ uviedla Jana Shepperd.

Prevádzkam tak bude podľa pivovarníkov naďalej potrebné pomáhať a rovnako tak bude nevyhnutné obnoviť dôveru zákazníkov a posmeliť ich k návratu do svojich obľúbených podnikov. Vývoj letnej pivnej sezóny bude závisieť od rôznych faktorov vrátane situácie v gastrosektore.

Pandémia narobila škrty

„V prvom rade bude dôležité, aký bude rozsah hygienických opatrení v prevádzkach a ako dlho budú platiť. V druhom rade ako sa budú otvárať hranice a tým pádom rozbiehať dovolenková a turistická sezóna u nás. V neposlednom rade aj to, či pomoc štátu bude citeľne sanovať straty, ktoré gastro prevádzky utŕžili kvôli korona opatreniam,“ spresnila Jana Shepperd.

Pivovarníkov trápi aj fakt, že na predaji piva počas leta majú významný podiel aj festivaly, či iné kultúrne a spoločenské akcie, ktoré budú kvôli pandémii presunuté na ďalšie leto.

Maximálna spolupráca v tejto situácii

Pivovary sa snažia maximálne vychádzať v ústrety gastro prevádzkam a byť nápomocné pri naštartovaní prevádzok, aby spĺňali nové hygienické štandardy. „Pripravené sú rôzne štartovacie balíčky, marketingová podpora, ale aj ústretovosť v oblasti splatnosti platieb a fakturácie. Sily spojili aj viaceré združenia podnikateľov a dodávateľov v gastre v iniciatíve #PodporSvojPub, ktorej cieľom bolo poskytnúť finančnú pomoc prevádzkam počas pandémie. Teraz komunikujeme s relevantnými rezortami s cieľom vytvoriť národný plán pre systémovú a dlhodobú obnovu nielen pre gastro sektor, ale celý cestovný ruch. Každý milovník piva však môže tiež podať pomocnú ruku tým, že navštívi svoj obľúbený podnik. Ísť na pivo tak dostane ďalší rozmer,“ dodáva Jana Shepperd.

Slovenské združenie výrobcov piva a sladu je dobrovoľnou profesijnou stavovskou organizáciou, ktorá združuje právnické osoby podnikajúce vo výrobe sladu a piva. Okrem pivovarov a sladovní združuje i servisné a obchodné organizácie, ktoré spolupracujú s výrobcami piva. Od roku 2008 je riadnym členom európskeho pivovarníckeho združenia The Brewers of Europe.

Banskobystrický pivovar Urpiner reaguje na súčasnú situáciu

Môže vás zaujímať

AGRO: Situácia v agrosektore je vážna a ministerstvo ju nerieši, agropotravinári preto žiadajú premiéra o stretnutie