Jednou vetou

Toľkoto minuli Slováci počas karantény na nákupy

Regál s ryžou bol cez víkend totálne prázdny, 14. 3. 2020

autorská koláž hlavne.sk, Foto: čitateľ

Z regálov mizne najmä múka, cestoviny či ryža. Nákup v potravinách sa medziročne zvýšil o 56 % a v prípade nákupu potravín cez internet je to až 123-percentný nárast. Dôvodom enormného nákupného apetítu je podľa analytičky nielen predzásobovanie, ale napríklad aj nadobudnutie pocitu kontroly a istoty.

Toto najviac kupujeme

Počas trojtýždňovej karantény minuli už Slováci na potraviny v kamenných predajniach podľa Slovenskej sporiteľne približne 108 mil. eur. Ide o obdobie od 5. do 31. marca. Podľa analytičky Slovenskej sporiteľne Lenky Buchlákovej ľudia v posledných týždňoch vo veľkom nakupujú najmä trvanlivé potraviny.

Z regálov mizne najmä múka, cestoviny či ryža. Nákup v potravinách sa medziročne zvýšil o 56 % a v prípade nákupu potravín cez internet je to až 123-percentný nárast. Dôvodom enormného nákupného apetítu je podľa analytičky nielen predzásobovanie, ale napríklad aj nadobudnutie pocitu kontroly a istoty.

FOTO: Zásobovanie v obchodoch. Kto prv príde, ten skôr berie

Vývarovne a fastfoody nahradila domáca kuchyňa

Významným faktorom je podľa Buchlákovej aj to, že už tri týždne sú na Slovensku zatvorené reštaurácie a stravovacie zariadenia. „Množstvo zamestnancov sa na Slovensku stravovalo v závodných jedálňach a fastfoodoch. Keďže mnohí v tomto období zostali doma, varia si a stravujú sa z toho, čo si nakúpia. Kým vlani ešte pre vyše dve tretiny Slovákov bolo nepredstaviteľné, aby si potraviny objednávali online, dnes vidíme, že počas troch týždňov sme minuli na tieto nákupy vyše milión eur,“ povedala Buchláková.

FOTO: Nemáte rúško? Takto si ho raz dva vyrobíte ako naša čitateľka

Nárast v drogériách

Výrazne nárasty je podľa analytičky vidieť aj v prípade nákupu drogérie. Počas troch týždňov Slováci minuli na nákup čistiacich prostriedkov, toaletného papiera či pracích práškov viac ako 17 mil. eur. Ide o 61-percentný nárast oproti rovnakému obdobiu minulého roka. Cez internet sme si objednali počas marca drogériu v hodnote vyše dvoch miliónov eur, čo je medziročný 84-percentný nárast.

Ešte to len príde

V objeme a počte transakcií analytička očakáva aj v nasledujúcom období výrazne nárasty. „Najväčšiu žatvu pre obchodníkov v potravinárskom sektore očakávame v prípade, že vláda pristúpi k tzv. vypnutiu krajiny, teda blackoutu, čo by znamenalo výrazne predzásobenie ľudí potravinami. V takomto prípade by nárasty objemu a počtu transakcií v kamenných predajniach stúpli medziročne o vyše 80 %, v prípade online nákupov by sme sa dostali cez 150 %, pričom je riziko, že práve internetové obchody by nestíhali pokryť záujem spotrebiteľov,“ povedala Buchláková. Výrazné nárasty by podľa nej zaznamenali aj drogérie, kde sa očakáva vyše 50-percentný nárast.

 

ODPORÚČAME: Aktuálne štatistiky o ochorení COVID-19 Koronavírus na celom svete nájdete TU

Môže vás zaujímať

Legislatívu k termínu podania daňových priznaní prerokuje parlament v zrýchlenom režime