Všade vo svete je veľký boom, ale u nás presný opak. Prečo?

Ilustračné foto

zdroj: TASR

Inde vo svete sa elektromobilita rozbieha, na Slovensku však jej podpora končí. Slovensko tak ide v podpore elektromobility opačným smerom, pričom kvalita ovzdušia, najmä v mestách, je v SR nízka. Uviedol to Peter Ševce, riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA).

SEVA podľa neho analyzovala stav elektromobility na slovenskom trhu a apeluje na systematickú a predvídateľnú podporu tak nákupu elektrických vozidiel, ako aj rozširovania nabíjacích staníc, či už vo forme predĺženia existujúcej podpory, v ktorej ostali nedočerpané prostriedky alebo vytvorenia samostatnej schémy na najbližšie roky.

Pripomenul, že na Slovensku funguje od novembra 2016 dotačná schéma podporujúca nákup čisto elektrických vozidiel sumou 5000 eur a plug-in hybridov sumou 3000 eur. Táto schéma umožnila registráciu (alebo rezerváciu) viac ako 800 áut počas jej 1,5-ročného trvania a ukázala, že na Slovensku je aj v tejto úvodnej fáze elektromobility dopyt po čistých vozidlách. Z podporených vozidiel predstavujú čisté elektrické autá viac ako 70 %, plug-in hybridy skoro 30 %. K termínu ukončenia poskytovania dotácií, ktorý nastal 30. júna 2018, neboli vyčerpané všetky finančné prostriedky z pôvodného balíka 5,2 milióna eur.

Slovensko dostalo pokutu pre skládku odpadu

„Dostávame sa preto do nepríjemnej situácie, kedy končíme s podporou práve v čase jej ďalšieho očakávaného rastu, rozširovania ponuky elektrických modelov na trhu a rastu počtu nabíjacích staníc. Aj vďaka takto formulovanej podpore sa na slovenské cesty okrem stoviek elektrických vozidiel s nulovými lokálnymi emisiami dostali aj zaujímavé koncepty, ako napríklad čisto elektrická taxislužba v Bratislave, ktoré ukazujú budúcnosť dopravy aj u nás. K tomu tieto elektrické taxíky ušetrili len v hlavnom meste za necelý rok prevádzky viac ako 60 ton CO2 emisií. Považujeme preto za vhodné zaradiť e-mobilitu ako službu aj do zeleného verejného obstarávania ako alternatívu k vlastneniu dopravných prostriedkov,“ zdôraznil.

Nekoncepčnosť politiky podpory alternatívnych palív v doprave na Slovensku podľa neho ukazuje napríklad fakt, že od začiatku roku 2017 platná schéma registračných poplatkov pre dovážané autá nezmyselne zvýhodňuje dovoz starších, prevažne dieslových, modelov. Prispieva tým k starnutiu vozového parku na našich cestách a zvyšovaniu emisií. Slovensko sa stáva krajinou, kam sú dovážané staré vozidlá, ktoré v iných krajinách nespĺňajú emisné limity alebo sú postihnuté tzv. dieselgate.

Aktivisti z Greenpeace zámerne vrazili dronom do francúzskej jadrovej elektrárne

„Sme presvedčení, že používanie elektrických automobilov je vhodné najmä v rámci mestskej mobility, keďže v mestách je ovzdušie znečistené najviac. Navyše elektromobily so svojím tichým chodom dokážu prispieť aj k znižovaniu hluku z premávky, ktorý má v mestách pre zvyšujúci sa počet áut so spaľovacím motorom stále stúpajúcu tendenciu a negatívne vplýva na zdravie a kvalitu života obyvateľstva,“ podčiarkol.

Slovensko potrebuje podľa Ševceho v elektromobilite jasnú politickú víziu a objednávku zo strany politických predstaviteľov. K tomu sa má pridať stabilná a spoľahlivá podpora nákupu elektrických vozidiel alebo mobilitných služieb, správne nastavená a realizovaná informačná kampaň voči verejnosti a schéma na podporu infraštruktúry do všetkých regiónov krajiny. „Potrebujeme ambiciózne ciele, na ktoré sme ako krajina už dorástli,“ dodal.

Môže vás zaujímať

Vo verejnom obstarávaní by sa mali upraviť majetkovo prepojené subjekty