Jednou vetou

Za rast cien energií podľa P. Žigu môže burza, podľa Ľ. Galka vláda

Ilustračná foto

foto: pixabay.com

Ceny elektriny a plynu rastú podľa ministra hospodárstva Petra Žigu (Smer-SD) z objektívnych dôvodov, akým je vývoj na burze. Povedal to v diskusii TV Markíza Na telo.

Poslanec Národnej rady (NR) SR Ľubomír Galko (SaS), naopak, tvrdí, že ceny by boli nižšie bez politických zásahov, akými sú nepriame dotácie pre Hornonitrianske bane.

„Za posledné dva roky, keď sa na Slovensku nezvyšovala cena energií, ceny plynu a elektriny na európskych burzách išli o 40 % hore. Ak by sme sa chceli prispôsobovať trhu, ceny plynu a elektriny by boli od nového roka o 15 až 20 % vyššie,“ konštatoval Žiga, podľa ktorého vláda zasiahla a ceny preto porastú len o nevyhnutné náklady, aby elektrárne a plynárne neboli stratové.

Očakáva, že ceny elektriny porastú o 6 až 7 % a ceny plynu o 6 %. Pre priemernú domácnosť teda mesačné náklady narastú o jedno euro až šesť eur podľa spôsobu vykurovania.

Výmena rušňov a vozňov starších ako 10 rokov by stála 2,2 mld. eur

Opozičný poslanec má však iný názor. Uznáva, že ceny na burze rastú, no Slováci podľa neho platia príliš veľa napríklad preto, že vláda dotuje Hornonitrianske bane.

„Ročne sa na to skladáme sumou 115 miliónov eur,“ uviedol. Upozornil tiež, že ceny energií boli na Slovensku vysoké aj v minulosti, keď boli ceny na burzách nižšie.

„Ďalšia vec sú obnoviteľné zdroje energií, ktoré sú plnohodnotne hradené z koncovej ceny elektrickej energie,“ konštatoval Galko.

Minister hospodárstva na margo Hornonitrianskych baní povedal, že pred zrušením dotácií treba nájsť alternatívu pre 15.000 ľudí, ktorí sú na ťažbu uhlia naviazaní. Vláda na tom podľa jeho slov pracuje.

Žiga: Ak sa SNS nedohodne s odborármi, osobitý odvod zrejme neprejde

„Do konca roka sa dozviete o tom, kedy bude skrátený všeobecný hospodársky záujem. Hovoríme o rokoch 2025 alebo 2023,“ priblížil.

Politici diskutovali aj o novootvorenej automobilke v Nitre. Podľa Galka sú vládne investície do nej nefér voči ľuďom na východnom Slovensku.

„Týchto 20.000 pracovných miest malo byť na východnom alebo severnom Slovensku. Jaguar vôbec nemá čo robiť na západe,“ povedal.

Minister hospodárstva naznačil, že vláda nemala pri umiestnení automobilky na výber. Upozornil tiež, že Európska komisia celú investíciu kontrolovala a povedala, že je to v poriadku.

Môže vás zaujímať

Slovenské ženy zarábajú o pätinu menej ako muži, náskok mužov sa pomaly zmenšuje