Nasledujú pandemická PN a OČR s 53 % a zmeny v Zákonníku práce so 49 %. O výsledkoch prieskumu o dopadoch koronakrízy na zamestnávateľov a o ich spokojnosti s ekonomickou pomocou štátu v piatok informoval minister práce, sociálnych vecí a rodiny SR Milan Krajniak (Sme rodina).
„Pýtali sme sa respondentov, aby zoradili jedenásť opatrení na pomoc slovenskej ekonomike podľa poradia, v akom im najviac pomohli. Som veľmi hrdý na to a teším sa z toho, že prvé tri opatrenia – finančná pomoc na udržanie pracovných miest, pandemické PN-ky a OČR-ky, zmeny v Zákonníku práce – sú všetky z rezortu práce, sociálnych vecí a rodiny,“ povedal Krajniak. Ako ďalšie opatrenia, ktoré pomohli zamestnávateľom, vymenoval odklady daňových priznaní, úpravy PN-iek, odklad sociálnych a zdravotných odvodov, odklad splátok úverov a nájmu, či ochranu podnikateľov pred konkurzmi, bankové záruky a flexibilné pozastavenie žiadosti. „Respondenti, ktorí sa vyjadrovali, hovoria veľmi jasne, že opatrenia, ktoré sme pripravili v našom rezorte, im pomohli, a veľmi výrazne pomohli,“ uviedol minister práce.
Prieskum uskutočnila spoločnosť Trexima Bratislava v spolupráci s rezortom práce na prelome júla a augusta v 2 065 organizáciách s 20 a viac zamestnancami v 19 odvetviach ekonomiky. Oslovené spoločnosti majú 298-tisíc zamestnancov a 20-tisíc tzv. dohodárov. Zamestnávatelia podľa prieskumu vyjadrili najväčšiu spokojnosť s prístupom úradov práce, sociálnych vecí a rodiny (takmer 75 %), nasledujú daňové úrady (73 %), Sociálna poisťovňa a finančná správa (obe takmer 73 %).
„Keď si uvedomíme, pod akým tlakom museli najmä pracovníci úradov práce, sociálnych vecí a rodiny a Sociálnej poisťovne pracovať, je to obdivuhodné a som im za to veľmi vďačný,“ podotkol Krajniak s tým, že štát aj v čase krízy fungoval. Informácie o možnostiach pomoci čerpalo 88 % účastníkov prieskumu hlavne zo stránok ministerstiev, úradov a iných štátnych inštitúcií. „Nemuseli iba surfovať po internete, 88 percent z nich prišlo na stránky, napríklad, Pomáhame ľuďom, a dostali tam informácie, ktoré potrebovali. Stránka pomahameludom.sk mala od spustenia v apríli tohto roku milióny zobrazení a niekoľko stotisíc unikátnych užívateľov,“ poznamenal minister. Ako dodal, 70 percent ľudí využívalo informácie o pomoci aj z médií, 20 percent zo sociálnych sietí, 20 percent od kolegov, 18 percent z infoliniek, 9 percent získalo informácie od priateľov, 9 percent navštívilo úrady alebo ministerstvá osobne, 7 percent malo informácie od rôznych záujmových združení a 3 percentá od zákazníkov.