Jednou vetou

Zavedenie ciel na dovoz áut do USA by malo výrazný negatívny vplyv na Nemecko

Ilustračné foto

zdroj: TASR

Nebezpečenstvo, že USA zavedú clá na dovoz áut, vzbudzuje v Nemecku obavy aj po stretnutí lídrov nemeckých automobiliek s predstaviteľmi Bieleho domu.

Združenie bavorského hospodárstva (Vereinigung der Bayerischen Wirtschaft, VBW) varovalo pred „mimoriadne vážnou“ záťažou pre ekonomiku, ktorá by sa netýkala len automobiliek, ak by Washington zaviedol clá na dovoz áut vo výške až 25 %. Automobilkám by potom hrozil nárast colných nákladov až na 5 miliárd eur ročne, čo je desaťkrát viac v porovnaní s dneškom, vypočítala poradenská firma EY v analýze, ktorú si objednalo VBW. Aktuálne je clo na dovoz áut do USA na úrovni 2,5 %.

 „Colný spor ukazuje, že všetky strany sa musia vrátiť za rokovací stôl, aby čo najskôr rozptýlili neistotu, ktorú v súvislosti s ním pociťujú naše firmy,“ uviedol šéf VBW Bertram Brossardt pre agentúru DPA.

V utorok (4.12.) sa v Bielom dome stretli lídri automobiliek Daimler, Volkswagen a BMW s americkým prezidentom Donaldom Trumpom. Po stretnutí sa síce vyjadrovali optimisticky, ale hrozba ciel stále trvá, napriek tomu, že nemecké koncerny ohlásili vysoké investície v USA.

SRZ čaká aplikácia nového zákona o rybárstve do praxe

Americký minister obchodu Wilbur Ross v utorok potvrdil, že Washington chce znížiť schodok v obchode s Nemeckom v oblasti áut a autosúčiastok. Trump už niekoľko mesiacov hrozí zavedením ciel. Opäť o nich začal hovoriť po tom, čo americká automobilka GM ohlásila zatváranie závodov a prepúšťanie.

Ak Washington uvalí clá na odvoz áut, poškodí to nemeckú ekonomiku podstatne viac než na jar zavedené clá na dovoz ocele a hliníka, píše sa v štúdii EY. Ročné colné náklady v oblasti exportu ocele a hliníka do USA síce stúpli z asi 22 miliónov eur na približne 400 miliónov eur, ale celkovo mali na ekonomiku len relatívne obmedzený negatívny vplyv.

Clá na autá by mali podstatne výraznejší dosah, keďže autá a autosúčiastky tvorili v roku 2017 približne tretinu nemeckého vývozu do USA. V prípade uvalenia cla vo výške 15 % až 25 % by colné náklady na dovoz áut do USA vyskočili na 3 miliardy až 5 miliárd eur, čo je asi desaťnásobok v porovnaní s 507 miliónmi eur v roku 2017. Ďalšia približne 1 miliarda eur by boli clá na autosúčiastky.

Môže vás zaujímať

AGRO: Situácia v agrosektore je vážna a ministerstvo ju nerieši, agropotravinári preto žiadajú premiéra o stretnutie