Aj psychické zdravie je len jedno! Máme tipy, ako sa po dovolenke nezblázniť

Do pracovného zhonu sa po dovolenke vráťte pozvoľna

autorská koláž hlavne.sk, Shutterstock

Dovolenková sezóna sa pomaly, ale isto blíži ku koncu. Prichádza opäť rutina a s ňou aj stres, dedlajny, meškajúce vlaky, nepríjemní ľudia, či jesenné výkyvy počasia. Veľmi rýchlo vyblednú spomienky na pekné leto, ale pokúsili sme sa zhrnúť šesť jednoduchých tipov, ktoré vedia odbúrať zbytočnú hektiku.

Krimi príbehy, z ktorých doslova mrazí. Veď sú zo severu

Naše telá a mysle sú jednoznačne prepojené. Ak sa pokazí jedno, vysoko pravdepodobne prestane fungovať aj to druhé. Akoby staré známe „v zdravom tele zdravý duch“ platilo aj opačne.

Chápeme, že prechod z odpočinkového režimu naspäť do pracovného tempa by nás nemal rozhodiť. Tak to v živote jednoducho chodí.

Kontrolu znamienok nepodceňujte. Môžu narobiť obrovské problémy

Ale čo z toho, keď vám každý hovorí: „Nestresuj sa, škodí to tvojmu zdraviu.“ Veď to predsa veľmi dobre viete! Nie sme stroje, nemáme zázračné tlačidlo, ktorým by sme vypli prežívanie stresu a úzkosti. Ako proti nim teda bojovať?

Nájdite si čas na to, čo vás baví

Možno to znie banálne, ale nájdite si hobby. Aj počas pracovných dní. Niekto lúšti krížovky, iní sa starajú o záhradku, ďalší hrajú na hudobné nástroje. Každý by mal mať činnosť, pri ktorej prejde na iné myšlienky, uvoľní sa a naberie novú energiu.

Depresia a úzkosť môžu úplne ovládnuť váš život, treba sa chrániť! foto: pixabay.com | Pixabay.com

Starajte sa o svoje telo

Ako sme písali v úvode, telo a myseľ sú prepojené. Vyvážená a zdravá strava, dôsledný pitný režim, dostatok spánku a cvičenie môžu výrazne napomôcť vašej duševnej pohode.

Alkohol a cigarety zväčšia situáciu iba skomplikujú, foto: pixabay.com

Treba pamätať, že neresti, ktoré sú často považované za protilátku proti stresu – cigarety a alkohol, môžu v skutočnosti vaše problémy zhoršiť. Skúste ich v čo najväčšej možnej miere obmedziť. Hľadajte zdravšie spôsoby, ako si po práci zresetovať hlavu – zacvičte si, prípadne zabehnite zopár kilometrov.

Bezdymové cigarety sa už predávajú aj u nás, majú obmedziť škodliviny

Doprajte si chvíle ticha

V uponáhľanom svete sa môže aj kratučkých desať minút vyhradených na premýšľanie, meditáciu, či modlitbu premeniť na oázu pokoja a zdroj oddychu.

Stačí zopár minút denne, foto: pixabay.com

Nebojte sa „strácať čas“ ničnerobením. Doslova ničnerobením. Vyprázdniť si myseľ od všetkých starostí nie je vôbec jednoduché. Chce to tréning a vytrvalosť. Výsledné uvoľnenie však stojí za to.

Stanovte si reálne ciele

Mnohí ľudia sa boja dávať si akékoľvek ciele, lebo sa desia zlyhania. Lenže život, ktorý nikam nesmeruje, neprináša spokojnosť.

Sedem šialených dovolenkových destinácií pre ľudí, ktorých nudí more

Skúste sa realisticky zamyslieť nad svojimi možnosťami a naplánujte si cestu vpred. Je dôležité mať víziu – kde sa chcete vidieť o päť, desať rokov, ale možno ešte dôležitejšie je premyslieť si kroky, ktorými k tomuto cieľu postupne dospejete.

Vyhnite sa stereotypu

Dvadsiate prvé storočie ponúka nespočetné množstvo možností na sebarealizáciu. Nestojte na mieste a skúšajte nové veci!

Ak vám to práca dovoľuje, skúste počas voľných dní, napríklad cez víkendy vyjsť zo svojej zóny komfortu. Ochutnávajte exotické jedlá, cestujte do neznámych krajín, spoznávajte nových ľudí. Dva, tri dni mimo bežného stereotypu aspoň párkrát ročne – aj to môže zmeniť vaše nazeranie na život.

Relaxačná masáž vie urobiť s človekom divy, foto: pixabay.com

Nehanbite sa vyhľadať pomoc

Keď sa vám pokazí auto, okamžite hľadáte schopného automechanika. Ak ochorie váš domáci miláčik, tak neváhate a kontaktujete veterinára.

Aj o mentálne zdravie sa treba starať

Pri problémoch s fyzickým zdravím sa nehanbíte zájsť za chirurgom, či internistom. Rovnako nesmie byť žiadne tabu navštíviť pri psychických ťažkostiach psychológa, či psychiatra. Príliš drsné pracovné tempo nedáva mnohým z nás inú možnosť.

Existuje veľa skvelých odborníkov, ktorí vám radi pomôžu, foto: pixabay.com

Nie každý hneď potrebuje pomoc odborníkov, ale mnohí sa aj vo veľmi komplikovaných situáciách zdráhajú uchýliť k tejto možnosti. Vedzte, že stále viac a viac ľudí si začína uvedomovať nezmyselnosť stigmatizovania ľudí s psychickými poruchami.

Zdravie je len jedno, aj to psychické, a preto si ho treba chrániť.

Trápia vás štípance od komárov? Skúste tieto domáce recepty

Môže vás zaujímať

FOTO: Nenápadná mamička. Herečka Mirka Partlová si takto vyrazila do mesta