Jednou vetou

Avokádo je vitamínová bomba. Vedeli ste tieto fakty?

Avokádo je plod hruškovca amerického a je veľmi zdraviu prospešné

autorská koláž hlavne.sk, Shutterstock

Avokádo je výnimočný druh ovocia. Namiesto cukrov tvoria až 75% jeho kalórií nenasýtené tuky, teda ten druh tukov, ktorý je pre naše telo vo všeobecnosti prospešný. Ak chcete urobiť niečo pozitívne pre svoje telo a zároveň sa chutne najesť, určite zaraďte avokádo do svojho jedálnička!

Komu hrozí dehydratácia a ako sa jej vyhnúť

7. Zloženie živín

Avokádo má veľmi unikátne zloženie, ktoré z neho robí extrémne zdravú pochúťku. Obsahuje až dvadsať rôznych vitamínov a minerálov, napríklad vitamín K, kyselinu listovú, vitamín C, draslík, vitamíny B5, B6 a E, zinok, horčík a železo.

Podstatné je aj to, čo avokádo neobsahuje – žiaden cholesterol a sodík, ktoré by mohli negatívne vyplávať na vaše srdce a cievy.

Sedem šialených dovolenkových destinácií pre ľudí, ktorých nudí more

6. Dávka vlákniny pre zdravé trávenie

Podstatnou súčasťou avokáda je vláknina. V 100 gramoch avokáda jej nájdete asi 7 gramov, teda približne 27% odporúčanej dennej dávky.

Vláknina je nesmierne dôležitou súčasťou potravy, napomáha tráveniu a znižuje riziko rakoviny hrubého čreva.

Všade samé avokáda! Foto: pixabay.com

5. Uľavíte svojmu srdiečku

Kardiovaskulárne ochorenia sú najčastejšou príčinou smrti v západnej civilizácii. Štúdie ukazujú, že konzumácia avokáda znižuje hladiny negatívnych tukov v krvnom obehu (napríklad tzv. LDL cholesterol).

Naopak zvyšuje množstvá HDL cholesterolu, ktorý zabraňuje kôrnateniu ciev. Týmto spôsobom znižuje riziká infarktov, mozgových príhod a iných ťažkých ochorení.

Trápia vás štípance od komárov? Skúste tieto domáce recepty

4. Antioxidanty

Avokáda obsahujú vysoké množstvá antioxidantov, teda látok, ktoré spomaľujú starnutie, chránia zrak a do určitej miery znižujú riziká rakovinových ochorení.

Zelenina nie je iba pre vegatariánov! Foto: pixabay.com

3. Pomáha s chudnutím

Niektoré štúdie ukazujú, že ľudia, ktorí v jedle konzumovali avokáda, boli viac nasýtení, ako tí, ktorí toto úžasné ovocie oželeli. Zároveň vysoká hladina vlákniny a nízke hladiny iných sacharidov robia z avokáda užitočnú diétnu pochúťku.

Ako sa opáliť a nespáliť – návod na letné slnenie

2. Kyselina listová

Kyselina listová známa aj ako folát, či vitamín B9 je dôležitou súčasťou stravy napríklad v tehotenstve, kedy zabraňuje vzniku rôznych rázštepov nervovej trubice.

Okrem toho kyselina listová pomáha znižovať hladiny homocysteínu – zlúčeniny, ktorá môže narúšať tvorbu látok v mozgu a spôsobovať napríklad aj symptómy depresie.

Citrón sa s avokádom skvelo dopĺňa. Foto: pixabay.com

1. Chutí úžasne

Ak by vás náhodou netrápilo naozaj výnimočne zdravé zloženie avokáda, ale predsa len hľadáte zdravú pochúťku, ktorou okoreniť stereotypný jedálniček, určite naň nezabúdajte!

Avokádo najlepšie ladí s trochou cesnaku, citrónom, či limetkou. V kombinácii so syrom, alebo jogurtom z neho možno vyčarovať úžasnú nátierku. Vyskúšajte, potešíte nielen svoje zdravie, ale najmä svoje chuťové poháriky!

Príklad podávania avokádovej nátierky. Foto: pixabay.com

Je vám horúco? Takto sa schladíte aj bez klimatizácie!

Môže vás zaujímať

Festival Malý Žákovic priniesol pohodovú atmosféru, vystúpili Hex, Para i Bez ladu a skladu