Carmen spojí Ďurovčíkove divadlo tanca a Symfonický orchester pod vedením Valentoviča

Ján Ďurovčík

zdroj: TASR

Slovenské divadlo tanca (SDT) a Symfonický orchester Slovenského rozhlasu spoja svoje sily v predstavení Carmen 18. januára 2019 v obrátenej pyramíde v Bratislave. Legendárny ľúbostný príbeh do tanečnej podoby spracoval Ján Ďurovčík a tentoraz ho diváci budú mať možnosť vidieť v hudobnej realizácii s rozhlasovými symfonikmi pod taktovkou Petra Valentoviča.

„S Petrom sme sa spoznali pri inscenácii v Opere SND Únos zo Serailu. Objavil som talentovaného človeka, ktorého som už dávno nestretol a keďže sme si začali byť umelecky a ľudsky blízki, chceli sme aj ďalej spolupracovať,“ objasnil genézu projektu na utorkovej tlačovej konferencii Ján Ďurovčík.

Šéfdirigent rozhlasového orchestra Peter Valentovič vníma spoluprácu s SDT a jeho šéfom ako príležitosť získať novú skúsenosť a dokázať kvality. „Spojenie tanca a orchestra, umiestneného nie v orchestrálnej jame, ako býva zvykom v divadlách, ale priamo na pódiu, sú predpokladom nezabudnuteľného zvukovo-vizuálneho zážitku,“ dodal.

Mária Čírová o svojom trápení: „Hrať na klavír som bola nútená. Chcela som sa hrať s deťmi.“

 „Rovnako sme hrali predstavenie takto s orchestrom opery v Grazi. Stretáva sa to s obrovským ohlasom, pretože to predstavenie dostáva úplne inú kvalitu – ľudia nevnímajú len hudbu, ale vnímajú dokonca hráčov orchestra a všetko dokopy vytvára dojem,“ poznamenal Ďurovčík s tým, že nie každé predstavenie je možné takto odohrať. „Carmen je špecifické tým, že nemá veľkú scénu, má aj špecifický spôsob svietenia a zároveň je to symfonická hudba,“ uviedol k predstaveniu, ktoré diváci v januári uvidia vo Veľkom koncertnom štúdiu SRo.

Valentovič pripomenul, že orchestrálnu suitu Carmen napísal ruský skladateľ Rodion Sčedrin pre sláčikový orchester a pomerne veľký aparát bicích nástrojov na témy slávnej rovnomennej opery Georga Bizeta, považovanej za najslávnejšiu a najpopulárnejšiu operu všetkých čias. „Ide o veľký sláčikový aparát, nie sú tam žiadne dychové nástroje a je tam okolo 40 až 50 bicích nástrojov, to znamená, že je to veľkolepá hudba, ktorá spája tanec a symfonickú hudbu,“ dodal k moderne spracovaným slávnym melódiám, ktoré v predstavení dopĺňa pôsobivá tanečná choreografia.

Trnavské divadlo má nového umeleckého šéfa

Ďurovčík v príbehu zachováva základnú dejovú líniu, konanie postáv však bohato parafrázuje a používa pritom prvky zo slovenského folklóru. „Kultúra, z ktorej Carmen pochádza, má mnoho spoločného s tou slovanskou a slovenskou. Vnútorný rytmus španielskeho folklóru je podobný nášmu vnútornému rytmu,“ dodáva známy choreograf a režisér predstavenia, s ktorým SDT absolvovalo úspešné svetové turné po piatich kontinentoch, od Ameriky až po ďalekú Čínu, kde ho s veľkým ohlasom videlo viac ako 50.000 divákov.

„Nás veľmi teší táto ponuka od SDT pre SOSR. Aj keď toto teleso je prioritne určené na nahrávanie orchestrálnych skladieb, nemôžeme v dnešnej dobe ponechať bokom ani koncertnú činnosť, pretože je potrebné, aby sme boli vo verejnosti známi takýmto projektom,“ konštatoval programový riaditeľ Slovenského rozhlasu Michal Dzurjanin a pripomenul projekt Príbeh hudby z konca októbra, ktorý cez stream videlo 20.000 žiakov základných škôl. „Dostávame na to veľmi pozitívne ohlasy a tak ako verím, že z koncertu pre školy vznikne tradícia, tak rovnako tradícia vznikne aj zo spolupráce s SDT a Jánom Ďurovčíkom,“ uzavrel.

Môže vás zaujímať

VIDEO: Richard Müller: Pasážová revolta je mimoriadne aktuálna pieseň