Džúsy verzus sladené nápoje. Sú naozaj zdravšie?

Pijete sladené nápoje, alebo si radšej dáte ovocné šťavy?

autorská koláž hlavne.sk, Shutterstock

Ovocie je zdravé. Ak nám v tom nebránia zdravotné problémy, mali by sme jesť viacej čerstvého ovocia a zeleniny. Na tom sa dietológovia zhodujú. Naskytá sa však iná otázka. Obstoja v teste prospešnosti aj džúsy?

Pridajte sa k nám na facebooku – viac informácií nájdete TU

Namiesto sladených a sýtených limonád dávame našim radšej deťom džúsy. Je to predsa ovocie! Ovocie je prírodné a všetko prírodné je zdravé, no nie? Nuž, zdá sa, že nič nie je také jednoduché, ako sa na prvý pohľad zdá.

Veľa sa hovorilo o vitamínoch, ale porovnajme si množstvo cukrov, ktoré obsahuje kola a množstvo, ktoré nájdeme v 100% pomarančovom džúse. Kým pol litra „umelého“ nápoja bude obsahovať približne 40 až 50 gramov sacharidov, pol litra džúsu na tom nie je o nič lepšie – obsahuje asi 46 gramov sacharidov.

Tipy na chutné jedla s polovičným množstvom kalórií. Vyskúšajte zdravé chute

To isté platí pre jablkový džús, kde v 500 mililitroch nájdeme podobné množstvo cukru ako v kole. Banánový džús dokonca kolu predbieha – v pol litre obsahuje až 77 gramov sacharidov. Upozorňujeme, že množstvo cukru sa veľmi rôzni medzi jednotlivými značkami.

Ktorý olej je pre vaše telo najzdravší? Poradíme, ako si zdravo vybrať

Komercia a biznis

Veľa závisí od komerčného úspechu daných produktov. Kedysi platilo, že čím viacej cukru výrobcovia do nápojov pridali, tým lepšie sa predával, lebo mal výraznejšiu chuť. Dnes sa zdá, že omnoho viacej ľudí vie uprednostniť zdravie pred chuťou a vyberá si skôr produkty, ktoré pridaných cukrov obsahujú čo najmenej.

Avšak pozor! To, že nápoj neobsahuje takzvané „pridané cukry“ neznamená, že neobsahuje žiadne cukry. V ovocí prirodzene nachádzame jednoduchý sacharid fruktózu, ktorá samotná môže dosahovať koncentráciu okolo 45 gramov na liter džúsu.

Behanie, plávanie, bicyklovanie: Podľa čoho si vybrať spôsob cvičenia

Z čerstvých pomarančov. Foto: Pixabay.com

Chcete jesť zdravo a zároveň neskrachovať? Pozrite si našich 7 tipov!

Riziká stravy s vysokým obsahom cukrov

Asi netreba pripomínať, že diéta bohatá na sacharidy prináša mnohé zdravotné rizika. Medzi prvými treba spomenú obezitu, ktorá sa stala epidémiou západnej civilizácie a bohužiaľ zasahuje už deti. Obezita ako taká je rizikovým faktorom v celej plejáde diagnóz od kôrnatenia ciev, cukrovky, cez mŕtvicu, tromboembóliu, až po neplodnosť.

Svetová zdravotnícka asociácia odporúča príjem cukrov na úrovni 35 gramov denne. Americká American Heart Association dokonca udáva, že kým muži môžu prijímať až 36 gramov cukrov denne, ženy by mali príjem skresať na 25 gramov.

Choroby, ktoré nám ničia srdcia a cievy. Takto to môžete zmeniť

Hľadajte ovocie s čo najnižším množstvom fruktózy. Foto: Pixabay.com

Titanic sa opäť vydá na plavbu! Vyhne sa osudu svojho menovca?

Vysokofruktózové sirupy a prírodná fruktóza v ovocných džúsoch sú formou cukru, ktorý ľudský organizmus len ťažko dokáže spracovať v takých veľkých množstvách, v akých sa doňho v dnešnej dobe dostáva.

Ak sa chceme lepšie starať o naše zdravie, bude potrebné znížiš príjem všetkých sladených nápojov vrátane džúsov a presedlať na staré dobré čerstvé ovocie!

Moderné umenie? Takúto sumu zaplatili za obraz vytvorený počítačom

Príroda je príroda. Foto: Pixabay.com

Chcete dostávať viac podobných článkov? Stačí sa prihlásiť na náš bezplatný Newsletter. To najlepšie za posledných 7 dní príde priamo na Váš e-mail. Viac informácií nájdete TU

Môže vás zaujímať

Národná cena za dizajn 2019 pozná svojich víťazov