Jednou vetou

Fajčiari pozor! Toto sa s vaším telom stane už 20 minút po poslednej cigarete

Fajčenie je jednou z najčastejších príčin predčasnej smrti, ktorým sa dá predchádzať

autorská koláž hlavne.sk, Shutterstock, Pinterest

Popolníky v čakárňach u lekára, plagáty hlásajúce, že lekári preferujú tú či onú značku cigariet. Dnes čosi nepredstaviteľné, kedysi však bežná vec. Prečo a ako sa z cigariet stal úhlavný nepriateľ zdravého životného štýlu? 31. máj je Svetový deň bez tabaku!

Svetový deň vysokého krvného tlaku. Kvôli tomuto nesie prezývku tichý zabijak

Od päťdesiatych rokov minulého storočia sme ušli naozaj ďalekú cestu. Vedecké výskumy jasne dokázali, že cigarety nielenže nie sú neškodnou zábavou, ale majú priame a vážne negatívne účinky na naše zdravie. Kým kedysi bolo v každej lepšej spoločnosti vyslovene neslušné odmietnuť si zapáliť, dnes sa uvažuje o tom, ako fajčiarov dostať z verejných priestorov.

Džúsy verzus sladené nápoje. Sú naozaj zdravšie?

Fajčenie je jednou z najčastejších príčin predčasnej smrti, ktorým sa dá predchádzať. Každý asi vie o prepojení medzi fajčením a rakovinou pľúc – riziko tohto ochorenia sa u fajčiarov zvyšuje až 25-násobne. Existujú však aj ďalšie choroby, na ktoré má fajčenie vplyv. Stačí spomenúť infarkty a mŕtvice, prípadne rakoviny močového mechúra, hrubého čreva, hrtanu, žalúdka, či jazyka.

Na cestách ročne vyhasnú stovky životov. Ako tomu môžeme predchádzať?

Aj jedna je priveľa. Foto: Pixabay.com | Foto: Pixabay.com

Dostať ich zo systému trvá roky!

Americké ministerstvo zdravotníctva má osobitnú webovú stránku, ktorá motivuje fajčiarov, aby so svojím zlozvykom skoncovali. Upozorňuje, že žiadne množstvo vdýchnutého cigaretového dymu nie je neškodné. Zároveň ale nikdy nie je neskoro prestať. Takto na to zareaguje vaše telo:

Aj kúsok pozornosti môže zachrániť život! Takto odhalíte depresiu

Po 20 minútach: srdcový tep a tlak krvi klesnú.
Po 12 hodinách: úroveň oxidu uhoľnatého v krvi klesne na normálnu úroveň.
Po 2 týždňoch až 3 mesiacoch: funkcie pľúc a krvného obehu sa zlepšia, riziko infarktu začína klesať.
Po 1–9 mesiacoch: kašeľ ustupuje, bude sa vám dýchať omnoho ľahšie.

Avokádo je vitamínová bomba. Vedeli ste tieto fakty?

A dosť! | Foto: Pixabay.com

Po 1 roku: riziko ochorenia koronárnych ciev srdca klesne na polovicu.
Po 2–5 rokoch: riziko rakoviny v ústach, hrdle, pažeráku, močovom mechúry badá na polovicu, riziko mŕtvice je rovnaké, ako u nefajčiara.

Aj únava sa môže stať chorobou. Pozor na varovné príznaky!

Po 10 rokoch: riziko úmrtia na rakovinu pľúc klesne na polovicu, klesá aj riziko rakoviny obličky, či pankreasu.
Po 15 rokoch: konečne dosiahnete rovnaké riziko ochorenia srdcových ciev, ako majú nefajčiari.

Ktorý olej je pre vaše telo najzdravší? Poradíme, ako si zdravo vybrať

Nevzdávajte sa! Ani po prvotných neúspechoch

Už po dvadsiatich minútach od poslednej cigarety sa telo začína uzdravovať. Trvá to síce dlhšie, ale zdravotné benefity sa bezpochyby dostavia. Nezabúdajte – ochraňujete nielen seba, ale aj svojich blízkych, ktorí sú často vystavený pasívnemu vdychovaniu škodlivým z dymu.

Behanie, plávanie, bicyklovanie: Podľa čoho si vybrať spôsob cvičenia

Najlepší čas skončiť? Dnes! | Foto: Pixabay.com

Prestať fajčiť je samozrejme extrémne náročné. Aj pre tých, ktorí majú silnú vôľu, jasnú motiváciu a veľké odhodlanie. Nezabúdajte však, že pomôcť vám dnes môže široká škála produktov, ktoré zmiernia abstinenčné príznaky. V prípade, že sa opakovane neúspešne pokúšate s fajčením skoncovať, zvážte návštevu lekára.

Svetový deň zdravia: 10 konkrétnych tipov pre lepší život

Môže vás zaujímať

Začal sa „hybridný“ filmový festival v Toronte